Nieuwstelex

0

+++ BOSCH daagt autofabrikanten uit met e-Axle. Deze ‘alles in een’ oplossing heet in het Engels ‘electric axle drive’ (vandaar de naam) en is een combinatie van 3 aandrijf componenten (motor, elektronica en transmissie) in één module. Volgens Bosch is de 3-Axle geschikt voor alle (deels)elektrische modellen, en zelfs voor lichte bedrijfswagens. Door deze component bij de Duitse toeleverancier in te kopen, kunnen autofabrikanten besparen op waardevolle ontwikkelingstijd en hun elektrische modellen aanzienlijk sneller op de markt brengen, zo stelt Rolf Bulander, lid van het topmanagement van Robert Bosch GmbH. Hij laat weten dat de e-Axle reeds bij klanten getest wordt. Massaproductie staat in de planning voor 2019. De aandrijflijn kan 68 tot 408 pk leveren en een koppel van minimaal 1.000 tot 6.000 Nm. Niet slecht voor een aandrijfmodule van slechts 90 kilogram. De aandrijfunit kan zowel op de vooras als op het exemplaar achter geplaatst worden. Een combinatie is natuurlijk ook mogelijk. +++

+++ De Ford Fiesta, Jeep Compass, Mazda CX-5, Mercedes C klasse Cabriolet, Opel Grandland X en Renault Koleos hebben bij die meest recente serie botsproeven van EURO NCAP de maximale veiligheidsscore behaald, namelijk 5 sterren. De Kia Rio komt ook in aanmerking voor deze kwalificatie, maar alleen wanneer hij uitgerust is met een optiepakket met extra veiligheidsvoorzieningen. De Opel Ampera-e werd beoordeeld met 4 sterren omdat de felbegeerde elektrische gezinsauto geen gordelverklikkers op de achterbank heeft en kinderen daardoor in de ogen van Euro NCAP minder goed beschermd zijn. Tot slot werd ook de Kia Picanto tegen de muur gezet. Zelfs met aanvullende rij hulpsystemen kan de botsproefinstantie de Koreaanse stadsauto niet meer dan 4 sterren toekennen. Dat komt omdat de borst van de voorpassagiers bij een frontale botsing slecht beschermd is. Bovendien is er een kans op nekletsel aanwezig bij een aanrijding van achteren. Zonder de genoemde aanvullende rij hulpsystemen blijft de standaard Picanto daardoor steken op 3 sterren. Ondanks de goede scores van de Jeep Compass en Mercedes-Benz C Klasse Cabriolet heeft EuroNCAP nog wel wat commentaar op deze modellen. Bij de Compass kan de bescherming bij de zogenaamde paaltest beter en bij de C klasse Cabriolet is de bescherming van kinderen achterin niet optimaal. Dé winnaar op het gebied van veiligheid voor volwassen inzittenden is de Mazda CX-5. Deze SUV weet maar liefst 95 procent van de maximaal haalbare score te halen. Veiligheid voor kinderen wordt in de Opel Grandland X met 87 procent van de maximale score het beste gewaarborgd. Hoewel een aanrijding met een persoon nooit aan te bevelen is, zijn voetgangers het minst slecht af als zij de Mazda CX-5 tegenover zich krijgen. De Japanner scoort met 78 procent van de haalbare punten het hoogste op dit gebied. +++

+++ De FORD Transit, Transit Custom en Tourneo Custom zijn ongekend populair In Europa. Om aan de vraag aam te kunnen verhoogt Ford de productiecapaciteit van de fabriek in het Turkse Kocaeli. Om 40.000 meer bestelbussen te kunnen bouwen, wordt 44 miljoen Euro geïnvesteerd, zo meldt Automobiel Management. De totale productie wordt zo opgeschroefd naar 333.000 voertuigen per jaar; een stijging van meer dan 12 procent. Ford is Europa’s best verkochte bedrijfswagen merk met 13,3 procent aandeel in de eerste 7 maanden van 2017, waarbij de Transit de grote succesfactor is. Met de investering speelt Ford in op de komst van de vernieuwde Transit Custom en Tourneo Custom later dit jaar. In 2019 volgt er een stekkerhybride uitvoering van de Transit. +++

+++ Na een teleurstellend eerste kwartaal is er voor OPEL geen verbetering opgetreden in de periode april t/m juni. In tegendeel: het verlies liep op van 176 miljoen euro naar 210 miljoen euro. Omgerekend betekent dit afgerond 4 miljoen euro per werkdag. Opel lijdt al 16 jaar verlies. Het bedrijf noemt de hoge ontwikkelingskosten als oorzaak: Opel moest haar modellen niet alleen geschikt maken voor verkoop in Europa, maar voor haar voormalige zustermerk Buick ook laten voldoen aan de Amerikaanse en Chinese normen. Aan deze extra geldverslindende investeringen komt nu een einde, want in de toekomst zullen de modellen van Opel worden gebaseerd op techniek van het Franse PSA; de nieuwe eigenaar. Dat is slecht nieuws voor de ontwikkelingsafdeling. Vakbonden vrezen dat daar slechts 800 van de 7.700 werknemers hun baan zullen behouden. Voor verkoop op de Noord Amerikaanse en/of Chinese markt zijn op korte termijn geen plannen. Ook in de tweede jaarhelft zal Opel nog niet winstgevend zijn, zo verwacht Carlos Tavares, de CEO van PSA. Maar in 2020 moet er een winstmarge van 2 procent gerealiseerd worden. +++

+++ Het succes van de 911 R heeft PORSCHE aan het denken gezet. Deze in een oplage van 991 exemplaren gebouwde variant van de GT3 doet het zonder diens opvallende achterspoiler en is enkel te verkrijgen met handgeschakelde 6-bak. Nou ja, ‘was’, want de 911R was heel snel uitverkocht. De chef van de R&D afdeling van Porsche, Michael Steiner, voelt daarom wel wat voor nóg een extreme, maar tegelijkertijd voor straatgebruik bestemde uitvoering van de 911. Dat zou dan geen gelimiteerde editie à la R moeten worden, maar een zoveelste variatie op het bekende thema. Er kunnen blijkbaar niet genoeg versies van de Porsche 911 zijn. +++

+++ Ruim één op de tien lease-auto’s zijn PRIVATE LEASE . Dit jaar zal de mijlpaal van 100.000 private leasecontracten al gehaald worden, zo verwacht de branche. Bij private lease wordt een auto voor een langere periode privé gehuurd voor een vast maandbedrag plus tankkosten. 11 Procent van de leasemarkt bestaat op dit moment uit private lease, zo blijkt uit cijfers van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen, de VNA. De vraag naar private lease is volgens de VNA hard aan het groeien. In juni 2017 waren er in Nederland 85.000 private leasecontracten; een vertienvoudiging vergeleken met 2013. “Naast de groei die we in zakelijke autolease zien, zien we dat private lease dit eerste halfjaar ontzettend doorgroeit”, zegt Renate Hemerik, de directeur van de VNA. “Dat heeft ons inziens te maken met het feit dat de consument heel graag zorgeloos wil autorijden tegen vaste kosten”. Volgens de VNA zal dit jaar al het aantal van 100.000 private lease-auto’s gehaald worden. Eerder werd nog voorspeld dat dit pas in 2020 zou gebeuren. Hemerik: “Wat je merkt is dat het bij de consumenten enorm aanslaat en dat die consument eigenlijk datgene wil hebben wat zakelijke automobilisten al een hele tijd kunnen genieten”. “Het is vooral interessant wanneer je geen eigen geld hebt om een auto te kopen en toch perse een nieuwe wilt”, zegt Joyce Donat van de Consumentenbond. “Een tweedehands auto kopen is altijd goedkoper, dus voor een hele grote groep consumenten is een gewone tweedehands auto kopen het meest interessante”. Private lease is volgens de Consumentenbond vooral interessant als je persé een nieuwe auto wilt. Het is tegenwoordig al mogelijk vanaf ongeveer 150 euro. Toch waarschuwt de Consumentenbond dat je goed moet uitzoeken wat je precies krijgt voor dat geld en waar je extra voor moet betalen. Het is daarom belangrijk om goed naar de voorwaarden te kijken: zitten verzekeringen erbij? Een vervangende auto? Winterbanden? Een addertje onder het gras kan de contractduur zijn. Deze duurt gemiddeld 3 jaar. Contractbreuk is heel kostbaar. Bovendien heeft private lease invloed op de hoogte van de hypotheek die je kunt krijgen. +++

+++ 60 procent van de automobilisten VERGEET wel eens waar hij zijn auto heeft geparkeerd. Dat blijkt uit onderzoek van de ANWB onder ruim 1.600 Nederlanders. Mannen zijn vervolgens langer op zoek naar hun auto dan vrouwen. Met andere dingen bezig zijn tijdens het parkeren is de voornaamste reden om te vergeten waar de auto staat. Als hij ‘kwijt’ is, duurt het bij bijna 40 procent van de automobilisten 5 tot 10 minuten voordat zij hun auto weer hebben gevonden. Opmerkelijk is dat mannen er langer over doen om hun auto terug te vinden. Zo zijn er meer mannen dan vrouwen die langer dan 10 minuten op zoek zijn naar hun auto. Automobilisten bedenken allerlei manieren om te onthouden waar de auto staat. Zij proberen herkenningspunten te onthouden (59 procent), maken een foto van de locatie of schrijven deze op (12 procent). Sommigen proberen zelfs de auto altijd op dezelfde plek te parkeren (12 procent). +++

+++ De regionale rechtbank in het Duitse Braunschweig heeft geoordeeld dat VOLKSWAGEN de Duitse eigenaren van ‘sjoemeldiesels’ niet hoeft te compenseren. Zij zouden geen financiële schade hebben geleden, zo oordeelde de rechtbank. Persbureau Reuters meldt dat de rechtbank in Braunschweig deze uitspraak doet richting consumentenorganisatie MyRight en het Amerikaanse advocatenkantoor Hausfeld, die gezamenlijk de zaak in gang zetten. De motivatie van de rechtbank om Volkswagen niet te veroordelen tot financiële compensatie is drieledig: a. de eigenaren mochten blijven rijden in de Volkswagens ondanks de sjoemelsoftware, b. de auto’s zijn kosteloos voorzien van software volgens EU software, en c. de rechtbank sluit zich aan bij de stelling van Volkswagen dat de eigenaren van ‘sjoemeldiesels’ niet bang hoeven zijn voor extra en onverwachte waardedaling. In de Verenigde Staten ging Volkswagen wel over tot schadeloosstelling met een financiële compensatie. Gemotiveerd door deze ongelijkheid heeft MyRight al aangekondigd om in hoger beroep te gaan tegen de uitspraak van de rechtbank in Braunschweig. Ook in Nederland bestaat verontwaardiging over de ongelijke behandeling bij eigenaren, stichting Volkswagen Car Claim en de Consumentenbond. +++

Reageren is niet mogelijk.