Nieuwstelex

0

+++ In BELGIE zijn in augustus 35.517 nieuwe personenauto’s verkocht. Dat is ruim 3.100 oftewel 8,7 procent minder dan in dezelfde maand vorig jaar, toen er 38.655 registraties waren. Door deze krimp is het jaarsaldo teruggelopen naar 3 procent: 394.446 inschrijvingen versus 382.634 stuks in de eerste 8 maanden van 2016. Volkswagen is al enige tijd marktleider in België, maar daarna is de rangordening minder stabiel. In augustus was BMW het tweede merk bij onze zuiderburen, net voor Mercedes. Renault verloor zijn podiumplaats en viel terug naar de vierde plek. Op jaarbasis gaat Volkswagen aan kop met 36.206 registraties, op de voet gevolgd door Renault (35.689). Andere merken die in de periode januari t/m augustus relatief veel auto’s verkochten, zijn BMW (31.380), Peugeot (30.302), Opel (27.446) en Mercedes (27.428). +++

+++ De Europese automakers willen dat auto’s in 2030 een vijfde minder CO2 uitstoten dan in 2021. Dat plan lanceerde de Europese autofabrikantenassociatie ACEA. Volgens voorzitter Dieter Zetsche is dat een “stevige reductie”, die ook in lijn is met wat er van andere industriesectoren wordt verwacht. Aan het ACEA voorstel zitten nog wel een paar voorwaarden. De vraag naar elektrische voertuigen en de aanwezigheid van oplaadinfrastructuur moeten flink toenemen. In 2025 moet dan ook gekeken worden of het doel moet worden bijgesteld. Dat kan ook naar boven, stellen de automakers. “Die voorwaarden koppelen volgens ons Europa’s klimaatdoelen aan de realiteit van de markt”, zegt Zetsche. “Momenteel is de realiteit dat er weinig vraag is voor elektrisch oplaadbare auto’s. En dat is niet aan beschikbaarheid en vraag te wijten”. Volgens gegevens van ACEA was van de nieuw verkochte auto’s in de eerste helft van dit jaar 1,2 procent elektrisch oplaadbaar. De meeste leden van de organisatie zetten inmiddels zwaar in op elektrische en hybride auto’s. Volgens de automakers moeten ook alle EU lidstaten echter voldoen aan hun belofte om investeringen in de oplaadinfrastructuur te doen. Tot die tijd zijn moderne diesels volgens de industrie belangrijk om aan de CO2-eisen te voldoen, zegt Zetsche. “De nieuwste generatie dieselvoertuigen is een effectieve stap om op korte termijn klimaatdoelen te halen omdat ze 15 tot 20 procent minder CO2 uitstoten dan vergelijkbare auto’s met een benzinemotor”.

+++ Na een DEELAUTO project voor zakelijke gebruikers stapt Athlon nu in een proef waarbij bewoners van nieuwe appartementen en medewerkers van Rabobank IJsseldelta in Zwolle samen auto’s delen. De leasemaatschappij werkt hiervoor samen met Delta Wonen, Rabobank IJsseldelta en BPD. Athlon is leverancier van de auto’s en de achterliggende techniek. Het project start zodra in 2018 de nieuwe appartementen (64 woningen, waarvan 25 sociale huurappartementen) zijn opgeleverd. Voor de bewoners en de medewerkers van de Rabobank staan straks 7 auto’s klaar: 2 BMW’s en 5 Peugeots. In totaal kunnen zo’n 200 mensen straks gebruik maken van de auto’s. Waarbij de reserveringen via een eigen account in een speciale app. De bewoners en medewerkers betalen geen abonnementsgeld, maar rekenen af op basis van gebruik. Niels van den Hoogen, commercieel directeur van Athlon, laat aan Automobiel Management weten: “Het unieke is dat consumenten en particulieren samen auto’s gaan delen We hebben al wel ervaring met meerdere bedrijven die auto’s delen, maar niet met zulke verschillende doelgroepen. Dit wordt een enorm leerproject”. Als de bezettingsgraad hoog genoeg is en de samenwerking tussen bankmedewerkers en bewoners slaagt, dan wil Athlon graag opschalen met meer auto’s, en later met e-bikes en elektrische scooters. +++

+++ SEAT heeft de 4 namen onthuld die de finale bereikt hebben in de verkiezingswedstrijd voor haar nieuwe grote SUV. Het publiek mag kiezen tussen Alboran, Aranda, Avila en Tarraco. Naar goede Seat traditie zijn dat allemaal namen van Spaanse locaties. Op 15 oktober stellen de Spanjaarden de nieuwe SUV voor. In de eerste ronde waren er 133.000 mensen uit 106 landen die een of meer voorstellen voor de nieuwe naam indienden. Daaruit zijn er nu 4 geselecteerd waar tot 25 september op mag worden gestemd. De Alboran zee ligt in het uiterste westen van de Middellandse Zee en dankt haar naam aan het eiland Alboran. Aranda is een stadje met 32.000 inwoners in de regio Castilië en Leon. Ook Avila ligt in die regio, is de hoogste stad van Spanje op 1.131 meter hoogte en heeft een historisch centrum. Tarraco tot slot is de naam van een oude Romeinse stad die de bakermat is van Tarragona in Catalonië. +++

+++ In Groot-Brittannië worden (potentiële) autokopers nu net zo om de oren gegooid met lucratieve SLOOPPREMIE als in Duitsland. Nadat Ford eerst een paar duizend euro had beloofd voor wie een oude dieselauto inruilde, is dat voorbeeld inmiddels gevolgd door Renault, Volkswagen, Nissan, Toyota en Kia. De hoogste premie is 6.000 pond (omgerekend bijna 6.600 euro). Die wordt geboden door Volkswagen. Dit bedrag is overigens wel aanzienlijk minder dan de 10.000 euro die het merk in Duitsland biedt. Voor beide landen geldt dat de premie aanzienlijk hoger is bij aanschaf van een dure nieuwe auto. Zo biedt Toyota 4.400 euro, maar dan moet je wel een Land Cruiser aanschaffen. Alle Britse deelnemers aan het ‘slooppremie spektakel’ zeggen daarbij toe dat de ingeleverde diesel daadwerkelijk naar de sloop gaat. De autofabrikanten doen het aanbod niet alleen omdat ze zo begaan zijn met het milieu, maar ook om de duidelijk in het slop geraakte automarkt in Groot-Brittannië weer wat op te vijzelen. In juli werden er weer bijna 10 procent minder nieuwe auto’s verkocht dan een jaar eerder, waarbij de verkopen van dieselexemplaren zelfs 20 procent lager lagen. +++

+++ TOMTOM heeft een goede deal gesloten met Daimler, dat de kaarten van het navigatiebedrijf gaat gebruiken in Mercedessen die in Noord-Amerika worden verkocht. Het is een belangrijke stap in die markt en geeft bovendien aan dat de markt vertrouwen heeft in de producten van TomTom. Wel merken analisten op dat de opdracht dateert van voor de overname van concurrent HERE door Daimler, BMW en Audi. Het is de vraag of TomTom het contract in de huidige situatie ook had gekregen, en dus ook of de inkomsten die het oplevert blijvend zijn. De bijdrage aan de omzet zal overigens vrij beperkt zijn. +++

+++ Hans Dieter Pötsch, nog steeds voorzitter van de Raad van Toezicht van de VOLKSWAGEN Groep, heeft 3 jaar geleden om precies te zijn 513.310 euro aan de onderneming terugbetaald voor privé gebruik van de vliegtuigen van de zaak. Het ging daarbij om reisjes die gemaakt zijn van 2010 tot en met 2013, zo heeft Bild am Sonntag gemeld. Pötsch was in die jaren financieel directeur bij Volkswagen en mocht de vliegtuigen ook voor privé doeleinden gebruiken. De Duitse krant schreef al eerder over dit vermeende voordeeltje maar heeft er nog nooit een prijskaartje aan gehangen. De Volkswagen Groep heeft in 2014 de interne regels voor dergelijke privé uitgaven van directieleden en hoge managers aangescherpt. Daarop heeft een reeks betrokkenen, waaronder dus ook Pötsch, ook de rekeningen uit het verleden vereffend. Een woordvoerder van Volkswagen heeft de nadere regels toegelicht maar weigert verder in te gaan op de genoemde bedragen. +++

+++ VOLVO kampt met arbeidsonrust in haar fabriek in Gent. Het personeel is de toenemende werkdruk, de doorgedreven flexibiliteit en de onzekere contracten meer dan zat. De druppel die de emmer deed overlopen was welgeteld 2 seconden groot; Volvo wil de tijd waarop een auto op de productielijn staat, verkorten van 73 seconden naar 71 seconden. Door die aanpassing zouden direct 60 tijdelijke arbeidskrachten overbodig worden. Daarmee is Volvo nog niet tevreden. De assemblagetijd dient verder teruggebracht te worden tot 67 seconden, hetgeen ‘einde oefening’ voor 250 werknemers zonder vast contract zal betekenen. Het fabriekspersoneel gooit nu zijn kont tegen de krib. Zij spreken van een onhoudbare werkdruk, een soms absurde flexibiliteit en gebrek aan respect. De arbeidsonrust komt op een vervelend moment voor Volvo omdat de fabriek moet overschakelen op de productie van de XC40. Maat juist die nieuwe productietaak zorgt voor stress bij het personeel; iets waar de directie geen oog voor lijkt te hebben. Volvo Cars heeft zijn winst in eerste helft van 2017 zien stijgen met 21,2 procent tot 713 miljoen euro. In tegenstelling tot wat je misschien zou verwachten, is het dus geen kwestie van de tering naar de nering te zetten. Ook de verkoop loopt goed. +++

Comments are closed.