Volkswagen T-Roc ook als R-Line

0

Volkswagen verspeelde vorige maand 10 procent van zijn marktaandeel in Europa: het merk viel in augustus terug van 12,5 procent naar 11,3 procent. Hoogste tijd dus voor het management om eens in de spiegel te kijken en zichzelf de vraag te stellen: doen wij het wel goed?

Nee dus. Los van de sjoemelsoftware perikelen heeft Volkswagen zitten slapen toen de voorkeuren van de autoconsument aan het verschuiven waren richting cross-overs en uitgebreide personalisatie mogelijkheden. Wakker geschrokken door de sterke daling van het marktaandeel maakt Volkswagen nu een inhaalslag met de nieuwe T-Roc: de eerste compacte SUV uit Wolfsburg. Die wordt ook direct leverbaar in sportieve R-Line uitvoering.

De R-Line uitvoering van de T-Roc onderscheidt zich van de reguliere versies door in de kleur van de carrosserie mee gespoten onderbumpers (zowel vóór als achter), meerdere ‘R’ badges, donkere luchtinlaten, een diffusor, donkergetinte achterlichten met LED techniek en grijs metallic 18 inch Sebring velgen (grafietzwart 19 inch is optioneel).

Het interieur van de T-Roc R-Line is voorzien van zwarte hemelbekleding, instaplijsten met R-Line logo, vloermatten met contrasterende stiksels, pedalen plus voetsteun van aluminium, een R-Line logo op het opstartscherm van het multifunctionele display en een met leer bekleed multifunctioneel sportstuur (afgewerkt met contrasterende stiksels en een R-Line embleem). De stoelen zijn bekleed met een combinatie van San Remo microvezel stof en lederlook stoelwangen. Ook de armsteun tussen de voorstoelen is uitgevoerd in lederlook.

De T-Roc R-Line, die op de IAA autoshow van Frankfurt zijn publieksdebuut beleeft, is vanaf maart 2018 verkrijgbaar. Hij heeft dezelfde versie van het MQB onderstel als de Audi Q2 en komt onder de 25 centimeter langere Tiguan in het gamma. De prijs van de R-Line uitvoering is nog niet bekend maar de standaardversie gaat (met 115 pk sterke 1.0 TSI motor) waarschijnlijk net geen 26 mille kosten. Daarvan start de levering in december.

Tenminste, als de arbeidsonrustproblemen in de Portugese Palmela fabriek (ten zuiden van Lissabon) opgelost worden want daar wordt momenteel gestaakt. Het is voor het eerst in 25 jaar dat het werk onderbroken wordt. Het personeel van de zogeheten AutoEuropa fabriek (waar ook de Sharan en de Seat Alhambra van de band rollen) de pikt het namelijk niet om op zaterdag te moeten werken zonder overurenvergoeding. De Volkswagen directie wilde alleen een bonus van 175 euro per maand en een extra vrije dag  toekennen. Drie kwart van de 3.400 werknemers verwierpen dit voorstel; het hield o.a. in dat ze slechts om de 3 weken 2 achtereenvolgende vrije dagen zouden hebben.

Escalatie van arbeidsconflicten is altijd vervelend, maar in het geval van de T-Roc helemaal. Volkswagen heeft de wereldwijde vraag naar de T-Roc namelijk sterk onderschat, zo erkent merkchef Herbert Diess (middenin op de foto hieronder). Ook buiten Europa zitten de dealers namelijk te springen om de compacte cross-over, als antwoord op de Honda HR-V, Mazda CX-3, de Mitsubishi modellen ASX plus Eclipse Coupé, de Nissan Qashqai en de Toyota C-HR. De productiecapaciteit van de T-Roc zal daarom verdriedubbeld gaan worden, naar 240.000 exemplaren. Maar dat zal alleen in goed overleg met het fabriekspersoneel in Portugal kunnen.

Volkswagen zal de T-Roc in ieder geval niet in de Verenigde Staten op de markt brengen, ondanks dat het merk aldaar een derde compacte SUV aan haar gamma wil toevoegen. Anders dan in Europa zitten de T-Roc en de Tiguan vanuit Amerikaans perspectief te dicht op elkaar; een ‘probleem’ dat vergroot wordt doordat Volkswagen aldaar ook nog de eerste generatie Tiguan voor een stuntprijs aanbiedt. Voor de geplande derde compacte SUV wordt nu gekeken naar het Chinese gamma. Volkswagen beleverd de Amerikaanse markt nu vooral vanuit een lokale fabriek (Passat en Atlas) en Mexico (Jetta, Beetle, Tiguan), maar zou dat willen gaan aanvullen met import vanuit China. De uit dit Aziatische land te betrekken compacte SUV zou dan het verkoopstokje over kunnen nemen van de oude Tiguan. Volkswagen zal de nieuwe Touareg niet gaan verkopen in de Verenigde Staten. Reden is dat Amerikanen dit minimaal 49.494 kostende ‘premiummodel’ niet snappen: zij associëren het VW logo alleen met volumeproducten. De grotere (want 7-persoons) Atlas (vanaf 30.500 dollar) voldoet wel aan die definitie.

Comments are closed.