Autoverkopen september: concurreren op prijs helpt

0

De verkoop van nieuwe personenauto’s in Europa is in september met 2,0 procent gedaald. Dat blijkt dinsdag uit cijfers van de Europese koepel van brancheorganisatie ACEA. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat september 2016 een zeer sterke verkoopmaand was.

Volgens de koepel lijkt de rek er een beetje uit te raken bij de autoverkopen in de 5 belangrijkste automarkten van Europa. Vooral in Groot-Brittannië en Duitsland was er met dalingen van 9,3 procent en 3,3 procent sprake van flinke krimp. De groei van de verkopen in Italië en Spanje bood wel wat tegenwicht. In Nederland trokken de verkopen met 7,9 procent aan tot 35.964 registraties.

In totaal werden vorige maand in Europa 1.466.336 nieuwe personenwagens op kenteken gezet. Dat betekent zoals gezegd een plus van 2,0 procent. Gemeten over de eerste 9 maanden van het jaar is er sprake van een grotere stijging van de autoverkopen, namelijk 3,6 procent naar 12.026.194 eenheden.

MerkMA 9/17MA 1-9/17MA 1-9/16MA 9/16
Volkswagen10,7%10,8%11,3%10,8%– –
Renault6,5%7,1%7,0%6,5%+
Ford6,4%6,7%7,0%7,2%– –
Opel/Vauxhall6,3%6,2%6,7%6,9%– –
Mercedes-Benz6,2%5,7%5,5%6,1%+ +
BMW5,9%5,2%5,3%5,9%
Audi5,4%5,3%5,5%5,5%– –
Peugeot5,2%5,8%5,7%5,2%+
Fiat4,5%5,2%5,0%4,5%+
Skoda4,5%4,5%4,3%4,2%+ +
Nissan4,4%3,8%3,7%4,1%+ +
Toyota4,3%4,4%4,0%4,1%+ +
Hyundai3,6%3,3%3,3%3,4%+
Kia3,2%3,0%2,9%3,0%+ +
Citroën3,1%3,7%3,7%3,0%+
Dacia2,4%3,0%2,8%2,3%+ +
Seat2,2%2,5%2,3%2,0%+ +
Volvo1,9%1,9%1,8%1,8%+ +
Mazda1,8%1,5%1,6%1,8%
Suzuki1,7%1,6%1,3%1,4%+ +
Mini1,7%1,3%1,4%1,8%– –
Land Rover1,3%1,0%1,0%1,3%o
Honda1,1%0,9%1,1%1,3%– –
Jeep0,7%0,7%0,7%0,7%o
Mitsubishi0,7%0,7%0,8%0,7%
Smart0,6%0,6%0,7%0,6%
Jaguar0,6%0,5%0,4%0,7%o
Alfa Romeo0,5%0,5%0,4%0,5%+
Porsche0,4%0,5%0,5%0,5%
Lexus0,4%0,3%0,3%0,4%o
DS0,3%0,3%0,5%0,4%– –
Lancia/Chrysler0,3%0,4%0,5%0,4%– –
Subaru0,3%0,2%0,3%0,3%
Maserati et al.0,0%0,1%0,0%0,1%o

De rode draad bij de septemberverkopen op merkniveau is dat fabrikanten die prijstechnisch relatief scherp aan de wind zeilen in het voordeel waren. Zo wisten zowel Seat als Skoda duidelijk te plussen, maar het duurdere hoofdmerk van de Volkswagen Groep niet, noch de premiumdochters Audi en Porsche. De BMW Groep, het Daimler concern en Jaguar Land Rover zagen vorige maand allemaal hun verkopen dalen, evenals Volvo, Lexus, Maserati en (natuurlijk) DS.

Citroën wist daarentegen zijn verkopen op te voeren, evenals Dacia, Toyota, Nissan, Hyundai, Kia en vooral Suzuki dat met een sympathiek geprijsde Ignis een hit in handen heeft. Japanse merken die minder op prijs concurreren, zoals Honda, Mazda, Mitsubishi en Subaru, hadden het daarentegen moeilijk.

In de rangorde hebben zich geen grote wijzigingen voorgedaan. Renault bezet nu de tweede plek op merkniveau (achter Volkswagen) omdat Ford momenteel slecht presteert. Dat komt niet alleen omdat de nieuwe Fiesta zijn verkoopdraai nog moet vinden, maar ook omdat de blauwe ovaal momenteel een zwak SUV aanbod heeft. De Ecosport was sowieso al niks, de Kuga begint in hoog tempo aftands te worden en voor de louter met ‘foute’ dieselmotoren leverbare Edge is slechts een marginale rol weggelegd.

Langzaam maar zeker is Lancia/Chrysler op weg naar de uitgang van het Europese overzicht. Het marktaandeel is gedaald van 0,5 procent begin 2016 naar nu 0,3 procent. Bijna een halvering is. Opvallend is dat Alfa Romeo dit niet (volledig) weet te compenseren. De Giulia lijkt daardoor een typisch geval te zijn van ‘wel bekijken in de showroom, maar niet kopen’. Moedermerk Fiat weet niet meer te profiteren van de stijgende verkopen van de thuismarkt en dat is een verontrustend signaal. Verder valt op dat dochter Jeep niet weet te scoren met de nieuwe Compass. Dit SUV lijkt vooral klanten bij de Renegade weg te kapen.

Reageren is niet mogelijk.