Nieuwstelex

0

+++ AUDI verwacht in het laatste kwartaal van dit jaar minder winst te boeken. Dat komt door de extra kosten die de lancering van nieuwe modellen (waaronder de A7 Sportback en de A8) met zich zal meebrengen. De Duitse luxedochter van Volkswagen meldt in een update over het derde kwartaal dat zowel de winst als de omzet is opgelopen. De omzet van Audi kwam in de afgelopen periode uit op 14 miljard euro, versus 13,9 miljard euro een jaar eerder. De operationele winst verdubbelde praktisch tot bijna 1,3 miljard euro. Dit verschil kwam vooral door het geld dat vorig jaar opzij werd gezet in verband met enerzijds het dieselschandaal en anderzijds de problemen met airbags van de Japanse fabrikant Takata. Voor het hele jaar voorziet Audi een aantrekkende automarkt in vrijwel alle regio’s wereldwijd. In de Verenigde Staten zal het premiummerk naar verwachting wel minder auto’s verkopen. +++

+++ In CHINA zijn in de afgelopen maand 2,71 miljoen nieuwe personenauto’s verkocht. Dat is 5,7 procent meer dan in september 2016. Daarvan waren er 78.000 elektrische en andere ‘nieuwe energie’ voertuigen, dat is ondanks het actieve stimuleringsbeleid van de regering nog altijd niet meer dan een kleine 3 procent. Wel is het zo dat het aantal verkochte auto’s met een ‘schone’ aandrijving 80 procent hoger lag dan in september 2016, zo blijkt uit cijfers van de China Association of Automobile Manufacturer CAAM, waarover Automobiel Management bericht. De Chinese automarkt zit nu weer 4 maanden achter elkaar in de lift, tekent de CAAM aan. Over de eerste 9 maanden van dit jaar werden er met 20,23 miljoen zo’n 4,5 procent meer personenauto’s afgeleverd dan in dezelfde periode vorig jaar. De afzet van elektrische auto’s nam in deze periode met bijna 38 procent toe. Chinese autofabrieken draaiden er deze eerste 9 maanden 20,35 miljoen exemplaren uit. Dat is bijna 5 procent boven het niveau van een jaar geleden. +++

+++ CITROEN stopt binnenkort met de productie van de inmiddels 7 jaar oude C4. Voor de opvolger moeten we nog even geduld hebben. Pas in 2020 of 2021 is de nieuwe editie klaar. Tot die tijd neemt de opgefriste C4 Cactus de honneurs in het C segment waar. Deze beslissing verklaart waarom de Fransen zoveel werk hebben gemaakt van de facelift van de stekelige cross-over en waarom het model minder opvallend werd. 80 procent van de carrosseriepanelen is nieuw. Citroën hoopt met het cosmetisch gecorrigeerde model een breder publiek aan te spreken. De prefacelift editie sloeg onvoldoende aan. In 2020 of 2021 wil Citroën een nieuw model voor het C segment op de markt brengen. Dat wordt een soort Audi Q2 annex Volkswagen T-Roc, gebaseerd op het onderstel van de Peugeot 308. Een stekkerhybride variant zal onderdeel uitmaken van het gamma. +++

+++ De wereldwijde markt voor HYBRIDE voertuigen zal de komende 5 jaar in waarde groeien naar een kleine 41 miljard dollar. In een eerder deze maand verschenen rapport stelt marktonderzoeksbureau Markets and Markets dat het jaarlijks aantal nieuw geregistreerde hybride voertuigen zal stijgen naar 4,6 miljoen stuks. Vorig jaar lag dat aantal op 1,8 miljoen stuks, waarmee de markt een waarde vertegenwoordigde van 18,8 miljard dollar. Markets and Markets verwacht dat stekkerhybride en volledig elektrische voertuigen het leeuwendeel van de groei voor hun rekening zullen nemen. +++

+++ NISSAN verwacht binnen enkele dagen weer auto’s te produceren in Japan. De voorbereidingen in de fabriek op Kyushu zijn afgerond, die in de overige fabrieken moeten aan het eind van deze week gereed zijn. Nissan staakte de productie een eerder deze maand vanwege niet correct uitgevoerde controles. Die werden uitgevoerd door controleurs die niet de vereiste vergunning van de Japanse overheid hadden. Nissan riep daarom ook 1,2 miljoen auto’s terug die sinds januari 2014 waren gemaakt en in Japan waren verkocht. Volgens ingewijden zou Nissan zich echter al sinds 1979 niet aan de regels hebben gehouden. De terugroepactie kost zo’n 26 miljard yen, omgerekend net geen 200 miljoen euro. In Japan gemaakte auto’s die buiten het Aziatische land zijn verkocht, worden niet opnieuw geïnspecteerd. De eis dat de inspecteur een vergunning moet hebben, geldt alleen voor de Japanse markt. Nissan benadrukt dat er met de kwaliteit niets mis is en dat het puur om procedurele fouten gaat. Inmiddels heeft ook Subaru een vergelijkbaar inspectieschandaal. +++

+++ OPEL heeft een nieuw logistieke centrum in Bochum in gebruik genomen. Het gebouw van 200.000 vierkante meter (oftewel 12 voetbalvelden) vormt de spil in de levering van vervangingsonderdelen voor meer dan 11 miljoen Opel rijders in Europa. Het Duitse merk beschikt daarvoor alles bij elkaar over 12 vestigingen in Europa die dagelijks meer dan 100.000 orders verwerken. De onderdelen zelf worden in Bochum aangeleverd door rond de 2.300 bedrijven. Het complex in de wijk Langendreer is het grootste logistieke centrum voor Opel in Europa. Het enorme gebouw heeft 60 miljoen euro gekost. +++

+++ RENAULT heeft zijn vijfjarenplan gepresenteerd. Tussen nu en eind 2022 komt het merk met 21 nieuwe modellen, waaronder 3 aanvullingen op het gamma. Ook wil Renault over 5 jaar in totaal 8 elektrisch aangedreven auto’s in de showroom hebben staan. Eén van de modellen is een SUV die tussen de Captur en Kadjar zal worden gepositioneerd. Overigens zijn niet alle nieuwe modellen bestemd voor Nederland, want Renault wil vooral buiten Europa groeien. In de vorm van de Zoe en Kangoo ZE heeft Renault op dit moment 2 elektrische auto’s in huis (de Twizy is meer een overkapte scooter). Dat aantal moet in de komende jaren verviervoudigen naar 8, waarvan ook een aantal bedrijfswagens. Tevens komt Renault met 12 hybride modellen, met en zonder stekker. Het Franse merk zet ook in op autonoom rijden, in samenwerking met de andere merken van haar alliantie (Nissan en Mitsubishi). In de komende jaren verschijnen er 15 modellen op de markt die in meer of mindere mate zelfstandig kunnen rijden. +++

+++ In China integreert TESLA een tweede contactpunt onder zijn ‘tankklep’, die aan de Chinese snelle laadstandaard voldoet. Daardoor wordt er nu gespeculeerd over dit soort dubbele laadingangen met CCS (Combined Charging System) compatibiliteit voor Europa. In Europa probeert gaat die snelle laadstandaard de norm te worden. Verschillende modellen zijn er al compatibel mee, zoals de BMW i3, de Hyundai Ioniq, de Opel Ampera-e en de Volkswagen e-Golf. Porsche volgt in 2019. Dat zou Tesla ertoe aan kunnen zetten om een CCS compatibele aansluiting te ontwikkelen voor de auto’s die zij in Europa verkoopt. Temeer omdat langs Europese snelwegen steeds meer stations opduiken met snelle laadpalen. In maart 2016 werd Tesla lid van het consortium CharIN EV, dat de CCS standaard beheert. Dat bewijst dat het geïnteresseerd is in deze publieke snelle laadoplossing met geïntegreerde kabel. Daarmee zou het merk zijn investeringen in Superchargers kunnen beperken en zijn klanten meer flexibiliteit kunnen bieden. Temeer omdat de CCS standaard ook in de Verenigde Staten zou kunnen oprukken. In China heeft Tesla die stap onlangs gezet door een extra laadingang te voorzien die past op de Chinese GB/T standaard. Het biedt daar een Dual Charge systeem aan waarmee de auto zowel kan worden aangesloten op zijn eigen Superchargers als op de GB/T laadpalen. In Japan wordt vooral de CHAdeMO standaard gebruikt, waar ook de Nissan Leaf voor kiest. Tesla biedt zijn klanten trouwens al langer als accessoire een adapter aan waarmee men via een CHAdeMO paal kan opladen. +++

+++ TOYOTA levert momenteel nog een ‘+’ uitvoering van de vorige generatie Prius. Voor deze hoge stationwagon versie is geen directe opvolger gepland. Toyota zal het model namelijk aflossen aan een hybride cross-over die boven de C-HR in het gamma komt, maar onder de RAV in Hybrid uitvoering. Het publieksdebuut is waarschijnlijk gepland voor het najaar van 2018, als in Parijs de tweejaarlijkse autosalon wordt gehouden. Voor die tijd zal Toyota een krachtigere versie van de C-HR introduceren. +++

+++ VOLKSWAGEN werd geconfronteerd met een serieuze tegenvaller in zijn poging om een voorraad kobalt veilig te stellen. Dat erts is cruciaal om een elektrische productiestrategie te kunnen ontplooien. Van alle materialen die nodig zijn bij de bouw van een elektrische auto is kobalt één van de meest zeldzame en kostbare. Fabrikanten doen er dan ook alles aan om de bevoorrading daarvan veilig te stellen. In vergelijking met lithium is kobalt namelijk veel zeldzamer. Daarom lanceerde Volkswagen de afgelopen maanden een tender bij verschillende kobaltproducenten om zijn bevoorrading voor de komende jaren te garanderen. Maar volgens de Financial Times is die poging op een faliekante mislukking uitgedraaid. Volgens een insider die anoniem wenst te blijven, zouden de leveranciers de voorwaarden van de tender “arrogant” hebben genoemd. Volkswagen zou onder meer een vaste prijs voor de komende 5 jaar hebben geëist. Bovendien moest die prijs erg laag liggen, en dat terwijl de waarde van kobalt de afgelopen maanden fors is gestegen in het licht van de enorme groei in de vraag die wordt verwacht. Zo is de waarde in slechts één jaar tijd van 12 naar 30 dollar per pond gestegen. Bovendien eiste de Volkswagen Groep een gegarandeerde levering van 80.000 tot 130.000 ton kobalt per jaar, terwijl de jaarlijkse productie voor de hele markt momenteel niet hoger ligt dan 100.000 ton. Kortom, de arrogante Duitsers hebben hun hand zwaar overspeeld. Wat hiervan de consequenties zijn voor de elektrische productiestrategie is nog niet duidelijk, maar Volkswagen zal nu moeten gaan werken aan een ‘plan B’. +++

+++ VOLVO heeft in het afgelopen kwartaal een opmerkelijke stijging van de verkoopscijfers geboekt. De Zweedse autobouwer (of moeten we tegenwoordig Chinese zeggen?) leverde tijdens de periode juli t/m september in totaal 134.540 auto’s af, versus 114.766 exemplaren een jaar eerder. Tijdens de eerste 9 maanden van dit jaar ging de wereldwijde verkoop van Volvo er met 9 procent op vooruit. China was de grootste aanjager van de groei. Daar kon 29,9 procent worden geplust. In Europa nam de afzet met 6,2 procent toe. De winst van Volvo ging nog forser de hoogte in, namelijk met ruim 77 procent. Tijdens het derde kwartaal werd er 380 miljoen euro verdiend, versus 215 miljoen euro in dezelfde periode van 2016. Dat Volvo voor het 4e jaar op rij verkooprecords weet te boeken, is niet in de laatste plaats te danken aan de XC60. Dit is het populairste model van allemaal. Opvallend: de V40 en V40 Cross Country staan ondanks het feit dat zij tegen hun pensionering aanzitten nog steeds op de tweede plek. De nieuwe XC40 zal volgend jaar een prominente rol in de verkoopstatistieken gaan opeisen. +++

Reageren is niet mogelijk.