Ongekend opulent: Rolls-Royce Phantom

0

Rolls-Royce wil met zijn Phantom het beste op de automarkt aanbieden. Het Britse vlaggenschip is zo stil dat er aan elektrische aandrijving kan worden gedacht. De sedan vertegenwoordigt het hoogtepunt van luxe en kent daardoor geen echte concurrent. Hij heeft de primeur van een specifiek voor Rolls-Royce ontwikkeld platform.

“Wij zijn niet strikt een autofabrikant. Ons bedrijf is eerder een luxemerk. Niemand heeft ons nodig om van punt A naar punt B te komen”, aldus Torsten Müller-Ötvös, de CEO van Rolls-Royce. “Onze klanten hebben voor het grootste deel meerdere auto’s. Ze hebben er één voor elke gelegenheid, net zoals mensen een verscheidenheid aan outfits hebben in hun garderobe. Sommige klanten hebben zelfs alle modellen uit ons assortiment”.

Het is duidelijk: Rolls-Royce bevindt zich op een planeet in het uiterste spectrum in de automelkweg. Het is echter niet voor niets dat Rolls-Royce zich met de nieuwe Phantom wil onderscheiden via een nieuw specifiek platform, genaamd de Architecture of Luxury. Deze technische basis, die op termijn door alle modellen van het merk zal worden gebruikt en die exclusief voor het edele merk blijft, is gerechtvaardigd om redenen van imago, prestaties en zelfs de kosten. Veel Rolls-Royce klanten hebben zich zorgen gemaakt over de relatie met BMW sinds de overname door deze Beierse autofabrikant. Volgens Torsten Müller-Ötvös zijn technische samenwerkingsverbanden voor het merk evenwel wenselijk. Zij stemmen overeen met het motto van de oprichter Henry Royce: “Maak het beste uit wat er bestaat en verbeter het, en als er niets bestaat, ontwerp het”. Daarom is BMW’s infotainment systeem, dat duur is om te ontwikkelen, voor de Phantom verfijnd. In dezelfde geest kocht het Britse merk een licentie op de hydro-pneumatische vering van Citroën om daar zijn Silver Shadow van 1965 mee uit te rusten.

Het CLAR platform van BMW, dat inmiddels onder de nieuwe X3 en 5- plus 7-serie is te vinden, kon niet worden aangepast om de stijfheid te bieden doe voor de Phantom noodzakelijk werd geacht. De kwaliteitseisen in termen van stilte zouden daardoor niet kunnen worden bereikt. Ook niet onbelangrijk was het wensenlijstje van designchef Giles Taylor. Hoewel de nieuwe Phantom op het eerste gezicht niet veel verschilt van zijn voorganger, wordt bij een live kennismaking direct duidelijk dat het om een compleet andere auto gaat. De taillelijn daalt langzaam naar de rug af en maakt de Rolls-Royce daardoor minder volumeneus. Ook geeft het aan de achterzijde een majesteitelijke uitstraling. Deze vormgeving zou onmogelijk zijn geweest met de randvoorwaarden die het CLAR platform stelt.

Bovendien zou, gezien de lage volumes, het delen van het platform met BMW waarschijnlijk geen schaalvoordelen hebben gehad. Voor de Ghost, Wraith en Dawn heeft Rolls-Royce zwaar geleund op de vorige generatie 7-serie (F01), maar die keuze wordt achteraf als ‘fout’ bestempeld. Toen deze Duitser uit productie ging, moest men in Goodwood allerlei noodverbanden aanleggen om de vervaardiging van gemeenschappelijke technische elementen te kunnen waarborgen. Alleen met dit soort dure ingrepen kon Rolls-Royce voorkomen dat de verkoopcarrière van deze 3 modellen voortijdig tot een einde zou komen. Synergievoordelen op papier kunnen in de praktijk dus uitpakken als een wespennest.

Een ander kenmerk van het zogeheten Architecture of Luxury platform is extra flexibiliteit. De breedte en lengte van het onderstel zijn variabel, waardoor het mogelijk is om verschillende carrosserievarianten aan te bieden met wisselende wielbasis. Wat nóg belangrijker is, is dat de bovenbouw flexibel genoeg is voor Rolls-Royce om op maat gemaakte carrosserieën aan te bieden aan haar klanten. In de vorm van de indrukwekkende Sweptail, die eerder dit jaar te zien was op het Concours d’Elegance Villa d’Este, konden we daar al een voorproefje van zien. Op maat gemaakte carrosserieën zijn als een mes dat aan 2 kanten snijdt: enerzijds zijn dit soort specifieke klantenopdrachten zeer lucratief (aan de genoemde Sweptail hing een prijskaartje van 11 miljoen euro) en anderzijds zijn dergelijke auto’s ook gunstig voor het imago van het merk.

Toch is de nieuwe Phantom niet primair ontworpen om als uithangbord voor de carrosserieafdeling te dienen. Bij de ontwikkeling van het nieuwe platform stond volgens Rolls-Royce de klant centraal die ‘zelf rijden’ (ook) waardeert. Tot nu toe rijdt 70 procent van de eigenaren van de vorige generatie Phantom met normale wielbasis hun auto zelf (in vergelijking met slechts 5 procent van de klanten die voor de Extended Wheel Base uitvoering kiest). Na de lancering van de Wraith is het merk weer in het vizier bij miljonairs met benzine in hun bloed en Torsten Müller-Ötvös verwacht dat dankzij de dynamische kwaliteiten van de nieuwkomer, die vooral profiteert van zijn vierwiel besturing, meer rij enthousiastelingen als klant zal opleveren.

Aan het stuur is de rijervaring in een Rolls-Royce altijd speciaal. De auto is massief en het grote stuurwiel met zijn fijne rand geeft een unieke ervaring. Bij het starten is de motor helemaal onhoorbaar en geeft de Phantom de indruk van het rijden in een elektrische auto, vooral omdat de verzetwisselingen van de automatische versnellingsbak perfect onmerkbaar zijn. De 8-traps transmissie van ZF wordt gecontroleerd door GPS, waardoor hij in staat is om de hoek van de volgende afslag en de waarde van de helling van de weg te voorspellen, om vervolgens te kiezen voor de meest relevante versnelling. De ophanging die de weg helemaal isoleert, draagt er aan bij dat het moeilijk is om de échte snelheid in te schatten: de reputatie dat Rolls-Royce auto’s bouwt die een ‘vliegend tapijt’ zijn, is geen toeval. Je bevindt je in de Phantom in een andere wereld, waarin je niet op jouw zintuigen moet vertrouwen om deze grote sedan door het verkeer te loodsen. Het besturen van de Brit is een zeer intellectuele oefening.

Net als de rest van de auto geeft het onderstelmanagement geen feedback. De wegligging is echter zacht en accuraat. De manoeuvres zijn niet de crime die je zou associëren met een auto die 2,02 meter breed is en 5,76 meter lang. Het is ook niet nodig om in de bochten (te)veel te vertragen, ondanks de inertie die het gevolg is van het feit dat de natuurwetten jou nooit doen vergeten dat je met een 2.560 kg wegende auto onderweg bent (2.610 kg voor de lange versie) en waarvan de luchtvering het woord ‘comfort’ voor de inzittenden met hoofdletters schrijft. Het pushen van de Phantom heeft absoluut geen zin, in die zin dat daar zijn hart niet ligt. Echter, de Rolls-Royce kan wel degelijk een vuist maken. Wanneer je het gaspedaal diep intrapt, stuwt de 571 pk sterke, dubbel geblazen V12 de zware sedan in 5,3 seconden naar 100 km/u. In flinke bochten is de grip onberispelijk, zo bleek uit de kennismaking van de Phantom aan het meer van Luzern. De Brit bewijst dan een multi-talent te zijn, althans voor een Rolls-Royce. Het is onmogelijk om een verkeerde indruk van de Phantom te krijgen: deze geweldige dame is niet bedoeld om al een GTI te kietelen. Ondanks een zeer respectabele sprinttijd brengt snel rijden in de Rolls-Royce geen echte bevrediging. Meer dan het vermogen, is het een monumentaal koppel van 900 Nm, reeds beschikbaar bij 1.700 toeren, wat belangrijk is: het geeft de Phantom een opmerkelijke flexibiliteit waardoor het doseren van het pedaal niet makkelijker kan zijn. Dezelfde opmerking geldt voor de remmen. Onder de streep levert dit een ronduit majestueuze auto op.


Het is geen verrassing dat de achterstoelen evenwel de beste plek aan boord van een Rolls-Royce zijn. Hoewel de test van de Phantom de uitvoering met ‘korte’ wielbasis betrof, is de bewegingsvrijheid ook in deze versie al meer royaal, ook ten opzichte van de oude Phantom. Je wordt verwend met massagezetels, die verwarmbaar zijn (inclusief de armleuningen) en die in alle richtingen verstelbaar zijn. Het zou onmogelijk zijn om vooral de zachte hoofdsteunen van de achterstoelen voorin te installeren, omdat de bestuurder dan gegarandeerd in slaap zou vallen. Al komt dat natuurlijk ook door de ongehoorde stilte in de Rolls-Royce; het resultaat van de toegewijde zorg en vindingrijkheid van de ingenieurs van het merk.

De stilte aan boord van de Phantom is natuurlijk ook het resultaat van de installatie van geluidsabsorberende materialen. Er zit voor 130 kg aan dergelijk spul in de Rolls-Royce, onder andere in de vorm van dubbele beglazing. Torsten Müller-Ötvös zegt dat er bewust afgezien is van luidsprekers die andere geluiden elimineren. De golven kunnen volgens hem namelijk misselijkheid veroorzaken. Dus de ingenieurs van Rolls-Royce zorgden er voor dat het geluid bij de bron werd aangepakt. Dit is één van de redenen waarom de carrosseriestructuur van de Phantom geen koolstofvezel bevat. Dit materiaal geleidt geluiden te gemakkelijk.

Maar Rolls-Royce heeft ook Continental slapeloze nachten bezorgd. Dit bedrijf is namelijk geselecteerd als de leverancier van de banden. Philip Köhn, de R&D directeur van Continental, zegt hierover het volgende: “Een groot deel van het weglawaai is afkomstig van resonanties in de banden. Daarom hebben we ervoor gekozen om aan de binnenkant schuim toe te voegen. Het maakt het wiel 2 kilo per exemplaar zwaarder, maar het resulteert wel in een aanzienlijke vermindering van lawaai”. Al met al zou de nieuwe Phantom 6 à 7 dB stiller zijn dan de concurrentie. Dat is een verschil van dag en nacht. Maar het heeft Continental zoals gezegd wel bloed, zweet en tranen gekost om de banden te ontwikkelen. Er zijn in taal 180 verschillende versies geprobeerd. “Ondanks de adaptieve luchtvering (elke schokdemper bevat 4 liter lucht; een record), zijn er nog steeds frequenties die niet kunnen worden geabsorbeerd door de zijwand van de band. Ook vormde de combinatie met vierwiel besturing een uitdaging. Maar de zware inspanningen werden uiteindelijk beloond. Het is onmogelijk om te raden dat onder de Phantom 22-inch grote wielen zijn gemonteerd. Alles wordt perfect weg gefilterd. De carrosserie maakt weliswaar zachte bewegingen, maar die zorgen gelukkig nooit voor een ongemakkelijk gevoel. Niets verstoort de rust aan boord, behalve bij de versie met lange wielbasis waarin ik terug naar de luchthaven werd gebracht. Die heeft last van een licht windgeruis bij de achterruit.

Om de meest luxueuze sedan ter wereld te kunnen betalen, moet u minimaal 500.000 euro betalen. Een bedrag dat gemakkelijk kan verdubbelen of zelfs meer, met behulp van het Custom personalisatieprogramma, waarmee je elk onderdeel kunt aanpassen. Het is zelfs mogelijk om jouw Phantom te laten versieren door jouw favoriete kunstenaar. “Wij signaleren dat bijna al onze klanten ook verzamelaars van hedendaagse kunst zijn”, aldus Torsten Müller-Ötvös. In het verleden werd ad-hoc ingespeeld op dergelijke decoratieverzoeken, maar nu heeft Rolls-Royce ‘The Gallery’ in het leven geroepen: een dashboardpaneel waar achter een stuk veiligheidsglas elk type materiaal, op een oneindig aantal manieren gevormd, kan worden geplaatst. Zelfs veren van echte vogels zijn mogelijk. Alles is toegestaan.

100%
100%
Awesome

Dat er aan de Phantom een stevig prijskaartje hangt, zal duidelijk zijn. Voor "koningen, staatshoofden, belangrijke zakelijke leiders en sporters" die het grootste gedeelte van de klanten vormen, is dat volgens Torsten Müller-Ötvös geen enkel beletsel. Er is namelijk geen echte concurrentie. De Bentley Mulsanne is duidelijk minder verfijnd en opereert in een ander prijsveld. En heeft een veel minder magisch imago dan Rolls-Royce. Bij een fantasievol kwaliteitsproduct als deze uitmuntende Phantom is die onbetaalbaar.

  • 10
  • User Ratings (10 Votes)
    9

Comments are closed.