Autoverkopen oktober: top4 voor 2017 is bekend

0

Afgelopen maand werden in Nederland 37.130 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet. Dat is 24,5 procent meer dan in oktober 2016, toen de teller eindigde op 29.814 stuks. Het totaal aantal dit jaar geregistreerde nieuwe personenauto’s bedraagt na 10 maanden 360.423 exemplaren, oftewel een stijging van 14,4 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

De automerken top10 bestond in oktober uit achtereenvolgens Volkswagen (4.002 registraties en 10,8 procent marktaandeel), Renault (4.001 en 10,8 procent; rivaal Volkswagen ‘won’ de autoverkopen dus met 1 registratie verschil), Peugeot (2.990 en 8,1 procent), Opel (2.836 en 7,6 procent), Ford (2.483 en 6,7 procent), Kia (1.916), Toyota (1.814), BMW (1.571), Skoda (1.483) en Mercedes (1.476).

Ook over de eerste 10 maanden gemeten is Volkswagen de onbetwiste nummer één van Nederland. Het merk is dit jaar niet meer in te halen door naaste concurrent Renault. Opgeteld over de eerste 10 maanden zijn de bestverkochte merken dit jaar achtereenvolgens Volkswagen (38.107 registraties en 10,6 procent marktaandeel), Renault (33.743 en 9,4 procent), Opel (30.440 en 8,5 procent), Peugeot (26.730 en 7,4 procent) en Ford (20.609 en 5,7 procent). Überhaupt lijkt er zich in de merken top4 niks meer te wijzigen dit jaar. Wel kan Ford zijn 5de notering verliezen aan Kia (dat in de eerste 10 maanden van dit jaar 20.537 auto’s op kenteken zette) of aan Toyota (20.181 registraties in de periode januari t/m oktober). De rest van de merken top10 op jaarbasis bestond eind oktober uit achtereenvolgens BMW (16.691 registraties), Skoda (14.385) en Mercedes (13.980).

Merken die in oktober hun afzet minimaal wisten te verdubbelen, zijn in alfabetische volgorde Jeep (dankzij de Compass) en Tesla (zowel de Model S als de Model X trokken meer kopers). Merken die minder sterk groeiden, maar hun marktaandeel vorige maand wel significant wisten uit te breiden, waren in alfabetische volgorde Alfa Romeo (er werden, en dat is best wel opvallend, 12 exemplaren van de 4C op kenteken gezet), Dacia (de oude Duster is nog lang niet stoffig), Ford (de Focus nam het volumestokje van de Fiesta over), Hyundai (de Ioniq was met afstand het best verkochte model in oktober), Kia (de Niro doet het erg goed; daarnaast zijn de eerste 104 exemplaren van de Stonic op kenteken gezet), Suzuki (zowel de Ignis als de Swift verkopen vlot) en Toyota (dit merk deed in oktober goede zaken met de vernieuwde Yaris en de C-HR, maar ook de RAV4 was in trek). Aan de andere kant van het spectrum bevinden zich de merken die in een groeiende markten er niet in slaagden om meer auto’s aan de man te brengen. Daar bevinden zich niet alleen de ‘usual suspects’ DS en Honda, maar ook Jaguar (met name de XE laat het afweten), Lexus, Seat (zowel de Mii als de Leon hebben hun verkoopglans verloren) en Volvo (zonder bijtellingvoordeel is de stekkerhybride XC90 T8 een exoot en geen leaselieveling meer).

De meest verkochte modellen in oktober waren achtereenvolgens de Volkswagen Up (1.366 registraties en 3,7 procent marktaandeel), de Volkswagen Golf (inclusief Sportsvan uitvoering 1.263 en 3,4 procent; exclusief Sportvan uitvoering 1.130), de Renault Clio (1.022 en 2,8 procent), de Ford Focus (872 en 2,3 procent), de Opel Astra (838 en 2,3 procent), de Renault Mégane (808), de Renault Captur (794), de Ford Fiesta (782), de Skoda Octavia (722) en de Kia Picanto (700).

In het modellenrijtje voert Volkswagen na 10 maanden de statistieken aan. De Golf is inmiddels de Renault Clio voorbij als bestverkochte auto in Nederland, al is het verschil slechts 115 registraties. De bestverkochte modellen in de eerste 10 maanden van dit jaar zijn achtereenvolgens de Volkswagen Golf (incl. Sportsvan uitvoering 9.806 registraties en 2,7 procent marktaandeel, de Renault Clio (9.691 en 2,7 procent), de Volkswagen Up (9.363 en 2,6 procent), de Opel Karl (8.651 en 2,4 procent), de Opel Astra (8.601 en 2,4 procent), de Kia Picanto (8.595), de Volkswagen Polo (7.841), de Ford Fiesta (7.273), de Renault Mégane (6.438) en de Renault Captur (6.339).

Modellen die in oktober minimaal 300 keer over de toonbank gingen, waren in alfabetische volgorde de Audi A3 (473 registraties), de Citroën C1 (326), de Citroën C3 (538), de Fiat 500 (564), de Ford Fiesta (782), de Ford Focus (872), de Hyundai i10 (325), de Hyundai Tucson (419), de Kia Picanto (700), de Kia Niro (401), de Mercedes C klasse (313), de Mini Hatch (340), de Nissan Qashqai (620), de Opel Karl (587), de Opel Corsa (334), de Opel Crossland X (367), de Opel Astra (838), de Peugeot 108 (566), de Peugeot 208 (647), de Peugeot 2008 (309), de Peugeot 308 (448), de Peugeot 3008 (598), de Renault Twingo (422), de Renault Clio (1.022), de Renault Captur (794), de Renault Mégane (808), de Renault Kadjar 317), de Seat Ibiza (328), de Skoda Octavia (722), de Suzuki Swift (311), de Toyota Aygo (504), de Toyota Yaris (692), de Volkswagen Up (1.366), de Volkswagen Polo (311), de Volkswagen Golf (1.130), de Volkswagen Tiguan (426), de Volkswagen Passat (409) en de Volvo V40 (571).

Voor heel 2017 blijft de marktprognose van Autointernationaal.nl op een totaal van 420.000 registraties staan. Dat is bijna 10 procent meer dan het resultaat van vorig jaar, toen er met 382.825 nieuwe auto’s een dieptepunt werd bereikt. Het gemiddeld afzetaantal in de afgelopen 10 jaar was 457.000 verkopen. Voor 2018 is de prognose van Autointernationaal.nl 410.000 stuks.

Reageren is niet mogelijk.