Mercedes CLS Live

0

Mercedes gebruikt de autotentoonstelling van Los Angeles als podium om de nieuwe CLS te onthullen. Kort door de bocht is het model wederom (we zijn inmiddels toe aan de derde generatie) niet meer of minder dan een 4-deurs coupéversie van de E klasse. Een sedan die het vooral van zijn zwoele design moet hebben. De levering start in maart 2018.

De Mercedes CLS is bedoeld voor autoconsumenten die de genoemde E klasse te minnetjes vinden, net zoals er bij Audi klanten zijn die de A6 te gewoontjes vinden en daarom de A7 Sportback prefereren. Of BMW rijders die de 5-serie te inwisselbaar vinden en de 6-serie Gran Turismo daarom een betere auto vinden om zich te profileren. Je betaalt wat extra, maar dan heb je ook een veel exclusiever vervoermiddel. De terugkeer van de Shooting Brake uitvoering staat wegens het marginale verkoopsucces van die carrosserievariant op losse schroeven.

Het zwierige carrosserieontwerp met karakteristieke taillelijn ziet er sportief uit, maar de luchtweerstandcoëfficiënt is met een waarde van 0,26 minder gunstig dan die van de meer ingetogen E klasse (0,23). Ook de kofferruimte is met 520 liter minder groot (E klasse: 540 liter). De vorige generatie CLS bood evenveel koffervolume. Op de achterbank is er evenwel voortaan plek voor 3 volwassenen; een winst van 1 persoon.

Het dashboard met, tegen meerprijs, 2 naast elkaar geplaatste 12,3-inch digitale tabletschermen oogt intussen bekend. Compleet nieuw is het touch pad waarmee het multimediasysteem aangestuurd kan worden. Chroomkleurige ronde ventilatieroosters, sfeerverlichting en ogenschijnlijk fraai gestikt leer: hier houd de CLS klant het wel even vol. Op de optielijst staat Energizing Comfort Control: een systeem waarin de instellingen van klimaatregeling, stoelmassage, ambianceverlichting en parfum via programma’s op elkaar afgestemd worden.


Mercedes gaat de nieuwe CLS leveren met 3 typen ophanging. Naast de standaard (Comfort) vering kan de koper koezen voor het sportief getinte Dynamic Body Control met actieve demping of voor het zogeheten Air Body Control, oftewel luchtvering. De standaarduitrusting van de CLS omvat onder andere LED koplampen, lichtmetalen 18-inch velgen, Lane Keeping Assist en Speed Limit Assist. Het koetswerk kan in visueel opzicht extra op smaak gebracht worden met een AMG Line stylingpakket.

In eerste instantie zijn er ook in motorisch opzicht 3 opties. In alle gevallen gaat het om een 3,0 liter 6 cilinder lijn unit in combinatie met een 9-traps automaat en 4Matic vierwielaandrijving. De krachtigste versie is ook de interessantste, want deze CLS 450 combineert Camtronic met EQ Boost techniek. Dit houdt in dat dankzij het gebruik van een 48V systeem de topversie kortstondig over 250 Nm extra koppel en 22 pk extra vermogen beschikt. Dat komt dan bovenop de 367 pk en 500 Nm van de benzinemotor en kan een uitkomst zijn tijdens accelereren. Mercedes geeft als CO2-uitstoot 178 gram/km op. Ter vergelijking: de BMW 6-serie Gran Turismo zit in 40i xDrive uitvoering (340 pk en 450 Nm) op een emissiewaarde van 177 à 187 gram.

Het dieselsegment bedient de autofabrikant uit Stuttgart met de CLS 350d 4Matic. Zijn 3,0 liter 6 cilinder lijn motor is goed voor 286 pk en 600 Nm. De CO2-uitstoot bedraagt volgens Mercedes 148 gram/km. Er is ook de CLS 400d 4Matic voor jou. Die beschikt over dezelfde motor, maar dan met 340 pk en 700 Nm. De CO2 uitstoot blijft onveranderd 148 gram/km. In een later stadium volgt een ’53 AMG’ uitvoering. Die beschikt ook over een 48V systeem, maar het gecombineerde vermogen is verder opgevoerd naar 435 pk.

Reageren is niet mogelijk.