Mercedes Vito gaat elektrisch

0

Ook autofabrikanten kennen de begrippen ‘brood’ en ‘beleg’. In de laatste categorie valt de eerder vandaag besproken, nieuwe Mercedes CLS. Een smakelijke auto, maar zonder de E klasse als basis (brood) zou hij geen enkel bestaansrecht hebben.

Een ander model waarmee Mercedes zijn brood mee verdient, is de Vito. In het vorige decennium was het nog een ietwat merkwaardig, en vooral erg traag Spaans busje, maar inmiddels is het model getransformeerd tot een volwaardig alternatief voor de Volkswagen Transporter. Mercedes heeft een reputatie hoog te houden in het bedrijfswagensegment en dat vereist alertheid bij het volgen van de ontwikkelingen in de branche.

‘Elektrische aandrijving’ is daarvan de belangrijkste. Met name in stadscentra wordt er geklaagd over de luchtkwaliteiten. Diverse gemeenten zien milieuzones als oplossing met een ban op oudere dieselmodellen. Het is dan een kleine stap om bedrijfswagens met een verbrandingsmotor helemaal te verbieden (er is een groter electoraal belang om de particuliere rijder wat langer te ontzien).

Vanuit dit perspectief is het logisch dat Mercedes nu een elektrische versie van haar Vito introduceert. De leveringstart is voor de tweede helft van 2018 gepland. De zogeheten eVito heeft een in de wagenbodem geplaatste 41,4 kWh batterij waarmee volgens Mercedes een actieradius van 150 kilometer mogelijk is. De topsnelheid van de 114 pk / 300 Nm sterke bestelbus is begrensd op 80 of 120 km/u (afhankelijk van de wens van de klant annex wagenparkbeheerder; de bestuurder kan dit zelf niet bepalen). Opladen aan het gewone stopcontact duurt 6 uur. De eVito heeft een laadvermogen van maximaal 1.073 kg en het laadvolume bedraagt 6,6 kubieke meter als je de 5,37 meter lange variant kiest. Er is ook een eViTo van 5,14 meter. In Duitsland zijn de orderboeken reeds geopend.

In een later stadium volgt een soortgelijke uitvoering van de Sprinter en Citan. Die staan voor 2019 op de rol. Voor de elektrische Citan wacht Mercedes tot samenwerkingpartner Renault de volgende generatie Kangoo klaar heeft. Dat model vormt namelijk de basis voor de compacte bestelwagen. Waarschijnlijk zal Mercedes in het geval van de ‘eCitan’ de techniek van de Kangoo ZE één op één kopiëren. Een beproefd recept, want de Renault is al enkele jaren in een elektrische uitvoering verkrijgbaar.

Reageren is niet mogelijk.