Volkswagen Virtus is de nieuwe Polo Sedan

0

Volkswagen heeft in Brazilië de compleet nieuwe Virtus gepresenteerd. Het betreft een sedanversie van de nieuwe Polo. Virtus klinkt een stukken spannender en het allitereert mooi met de merknaam.

Net als de jongste Polo is de Virtus gebaseerd op het MQB-A0 platform. Volkswagen heeft geen plannen om het sedanmodel buiten Zuid-Amerika te gaan verkopen. Van voren is de Virtus nauw verwant aan de Polo, maar voor het design van de achterzijde (aflopende daklijn en lichtunits) heeft het Duitse merk goed naar de Audi A3 Limousine gekeken. De uitlaatpijpen monden uit in chroomkleurige kokers.

Met 4,48 meter is de Virtus liefst 42,5 centimeter langer dan de Polo. De wielbasis valt met 2,65 meter afgerond 8 centimeter groter uit. Onder de streep levert dit aanzienlijk meer kofferruimte op. Volkswagen meldt dat er in de Virtus plek is voor 521 liter aan bagage. In de Polo moet de achterklep 170 liter eerder dicht. De Virtus krijgt in het Braziliaanse gamma een plek tussen de Voyage (Gol Sedan) en de Jetta. De laatste heeft een wielbasis die identiek is aan die van de nieuweling. Een tijdelijk ‘probleem’, want volgend jaar zal de nieuwe Jetta worden gepresenteerd en die zal een slag groter zijn.

In het dashboard van de Virtus pronkt een 10,25 inch groot digitaal instrumentarium en een 8,0 inch groot touch screen voor de infotainment. Net als bij de Polo kan dat systeem gekoppeld worden aan Apple CarPlay, Android Auto en Mirrorlink. Voor de zogeheten Digital Cockpit moet echter wel worden bijbetaald.

Volkswagen gaat de Virtus onder andere leveren in ‘200 TSI’ uitvoering. Deze typeaanduiding is geen verwijzing naar het motorvermogen (wat theoretisch zou kunnen, want onze Polo GTI levert 200 pk), maar naar het koppel. Onder de kap zit namelijk de inmiddels bekende 1.0 TSI unit en die is, naast 115 pk, ook goed voor 200 Nm. Specifiek voor de Braziliaanse markt komt er ook een Virtus die ethanol (E85) lust. Die is 128 pk sterk en is standaard gekoppeld aan een 6-traps automaat. De instapversie heeft een atmosferische 4 cilinder benzinemotor onder de kap, die goed is 117 pk en 162 Nm, en die gekoppeld is aan een handgeschakelde 5-bak. Later komen er meer motorvarianten bij.

Reageren is niet mogelijk.