Beter, maar nog niet best: Ford Ecosport

0

Waarom de korte test?

Ford dacht er 4 jaar geleden snel bij te zijn met de Europese introductie van de Ecosport. Het segment voor kleine SUV modellen was nog grotendeels onontgonnen en ook in autoland geldt: de eerste klap is een daalder waard. Maar dan moet je wel goed mikken. En dat deed Ford niet, want de Ecosport was oorspronkelijk niet voor onze marktregio ontwikkeld. Dat hij in India van de band rolde, deed de zaak ook geen goed.

Is de imagoschade die de Ecosport aan het begin van zijn verkoopcarrière aanrichtte (met name twijfelachtige bouwkwaliteit) herstelbaar? Ford denkt van wel. Althans: er staat te veel op het spel om de Ecosport met de staart tussen de benen het Europese strijdveld te laten verlaten. Daarom heeft een van de pioniers in het populaire segment voor kleine SUV modellen een grondige facelift ondergaan. Is het Ford gelukt om alle tekortkomingen aan de Ecosport aan te pakken? Kan een lelijk eendje een mooie zwaan worden? Kan een auto die kostentechnisch geboren is als een dubbeltje een kwartje worden? In de buurt van Estoril, Portugal, kon de ingrijpend gewijzigde SUV worden getest.

Wat voor auto is het?

De vernieuwde Ecosport is optisch ontegenzeglijk een stuk beter verteerbaar dan de prefacelift editie. Die oogde met zijn dubbele chromen grille als een meerval met een tandheelkundig apparaat in zijn bek. Nu beschikt de EcoSport over een keurig familiegezicht en een achthoekige grille die perfect in lijn is met de grotere SUV modellen van Ford, de Kuga en de Edge. De dorpels zijn voortaan in carrosseriekleur gespoten, waardoor de Ecosport optisch minder hoog op zijn poten staat. Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar als SUV kan je qua koetswerkhoogte ook overdrijven en dat deed de prefacelift editie. Grotere wielen (maximaal 18 inch) helpen ook om de Ford visueel minder topzwaar te maken. De achterkant van de Ecosport is minder ingrijpend gewijzigd en behoudt helaas de verkeerd scharnierende achterklep. Maar als pleister op de wond is het reservewiel, dat bij de lancering van de Ford op de kofferbakdeur was bevestigd, verdwenen. De algehele transformatie zal niet betekenen dat de Ecosport nu schoonheidsprijzen zal winnen, maar in esthetisch opzicht is hij er duidelijk op vooruit gegaan.

Ook vanonder de motorkap is er goed nieuws te melden. Om te beginnen het feit dat de Ecosport onverminderd leverbaar is met één van de beste 3 cilinder turbobenzinemotoren op de markt, de 1.0 EcoBoost met naar keuze 100, 125 of 140 pk. Verder doet een nieuwe 1,5 liter dieselunit zijn intrede. Die luistert naar de naam EcoBlue en is 125 pk sterk. Hij komt boven de bestaande 1.5 TDCi met 100 pk in het gamma. Verder zal de Ecosport ook leverbaar worden met vierwielaandrijving. In het B SUV segment is dat een zeldzaamheid.

Wegrijden met de EcoSport kan voortaan vanaf 21.855 euro. Voor dit bedrag levert Ford de kleine SUV als handgeschakelde 1.0 Ecoboost Trend Essential met 125 pk. Zijn standaarduitrusting omvat handbediende airconditioning, lederen bekleding van het stuur / handrem greep / pook knop, elektrisch bedienbare ruiten voor & achter, mistlampen, Ford MyKey en een geluidsinstallatie met 6 speakers. Een trede hoger op de uitrusting ladder staat de Trend Ultimate uitvoering. Daarvoor vraagt Ford 23.055 euro. Aan extra toeters en bellen heeft de Trend Ultimate een snelheidsregelaar, dakrails, elektrisch inklapbare buitenspiegels, parkeersensoren achter en een 8-inch metend beeldscherm (voor het Sync 3 infotainment systeem). Nog meer luxe biedt de Ecosport Titanium. Dat is de enige uitvoering die, behalve in handgeschakelde variant (24.255 euro) ook geleverd wordt met een automaat. Ford vraagt daarvoor 28.755 euro. In beide gevallen is de Ecosport voorzien van 16-inch lichtmetalen velgen, een regensensor, automatische verlichting, deels leren meubilair bekleding, een startknop, chroomafwerking rond de zijruiten, een uitgebreidere radio en een groter beeldscherm. Het nieuwe paradepaard van het Ecosport gamma is de ST-Line uitvoering. Die is er alleen met handbak en kost 26.055 euro. Koop je deze Ecosport dan kan je tevens rekenen op 17-inch lichtmetalen velgen, sportiever ogende bumpers, sleutelloze, en zwarte afwerking rondom de zijruiten in plaats van chroom.

Is het wat?

Tot nu toe hebben we het interieur van de Ecosport nog niet besproken. Daar zijn de faceliftwijzigingen het meest spectaculair. Bij de originele versie was het dashboard direct overgenomen van de vorige generatie Fiesta, hetgeen concreet betekende dat de boordplank qua ergonomie en waargenomen kwaliteit sterk ondermaats scoorde. Met de upgrade in het kader van het model jaar 2018 herstelt de EcoSport de aansluiting met de jongste Fiesta en dit betekent dat het eindelijk een feest is om in de kleine Ford te zitten. De evolutie is ronduit spectaculair: stuurwiel, instrumentarium, het centrale scherm (maximaal 8 inch) en de bediening van de airconditioning: alles is helemaal nieuw. De Ecosport heeft daardoor sterk aan praktisch gebruiksgemak gewonnen. Ook is er zichtbaar meer aandacht besteed aan de afwerking en de kwaliteit van de materialen. De apparatuur aan boord van de Ford heeft ook een upgrade ondergaan in de vorm van de nieuwste generatie Sync 3 multimediasoftware en een 675 watt B & O Play geluidsinstallatie. De veiligheidsuitrusting is uitgebreid met Blind Spot Monitoring, een uitparkeer hulp en xenon koplampen. Niets revolutionairs natuurlijk, maar nogmaals, Ford heeft met deze inhaalslag wel een aantal tekortkomingen van de Ecosport kunnen elimineren.

Wat niet wezenlijk veranderde, was de carrosserievorm en grootte. De lengte van de Ecosport is door de montage van andere bumpers weliswaar toegenomen van 4,02 meter tot 4,10 meter maar daarmee is hij nog steeds de kleinste in zijn segment. Toch kunnen 2 volwassenen achterin comfortabel zitten, met royaal voldoende ruimte voor zowel de knieën (dankzij inkepingen in de voorstoelen) als het hoofd. En met zijn kofferbakcapaciteit van 356 liter is niets mis. Maar het is betreurenswaardig dat de achterklep nog steeds aan de zijkant scharniert, wat niet het meest praktisch is in een (krappe) parkeerplaats bijvoorbeeld.

Verder stellen de door Ford beloofde verbeteringen aan het meubilair teleur. De zitvlakken van de voorstoelen zijn niet alleen tekort, maar bieden ook onvoldoende steun. In de middenconsole is de wirwar aan knoppen dankzij het nieuwe multimedia scherm verdwenen, maar dat geldt niet voor het stuur. Het vereist meerdere uren bestudering van de bedieningshandleiding voordat je alles onder de knie hebt.

Testmodel was de 1.0 Ecoboost versie met 140 pk en 180 Nm, gekoppeld aan een handgeschakelde 6 versnellingsbak. Het is de krachtigste EcoSport die in de catalogus staat. De 998 cc 3 cilinder turbomotor heeft veel vakprijzen gewonnen omdat hij efficiënt en zuinig is, en daarnaast erg aangenaam in de omgang. De 140 pk versie van de 1.0 Ecoboost motor kon eerder worden getest in de nieuwe Fiesta. Aan deze relatief lichte hatchback heeft hij een peulenschil. Met 140 pk is de Fiesta een echte kleine GTI. Logisch dat de verwachtingen dan ook hooggespannen zijn over deze mechaniek onder de motorkap van de Ecosport.

Helaas, in de SUV zorgt de 3 cilinder motor voor een pijnlijke teleurstelling. De EcoBoost is hier de schaduw van zichzelf, met luie acceleratie en bloedarmoede, waardoor frequent schakelen vereist is. Gelukkig heeft de handbak een prettige, exacte bediening om een acceptabel tempo mogelijk te maken. Maar doordat de 6de versnelling een te lange overbrengingsverhouding heeft, ben je ook met slechts 2 man aan boord geneigd om de Ecosport in het 5de verzet te houden. De rekening daarvan krijg je aan de pomp gepresenteerd: het testverbruik kwam uit op gemiddeld 9,3 liter per 100 km en dat is natuurlijk veel te veel voor een compacte auto met een kleine, moderne motor.

Hoe kan dezelfde motor zulke tegenovergestelde karakters hebben in 2 verschillende Ford modellen? De antwoord is te vinden in de specificaties van de Fiesta en de Ecosport: de laatste is met 1.280 kg ruim 120 kg zwaarder, wat veel is voor een auto uit hetzelfde segment, maar niet genoeg om als verklaring te dienen dat de eerste in 9,0 seconden op 100 km zit en de tweede in 11,8 tellen met identieke motor en versnellingsbak. Ter vergelijking: de Peugeot 2008 voert dezelfde acceleratieoefening uit in 9,3 seconden met de PureTech 130 motor en in 9,9 tellen als PureTech 110!


Helaas blijft door het astmatische motorkarakter van de Ecosport het onderstelpotentieel onbenut. De testauto was de ST-Line uitvoering en zijn sportophanging biedt een mooie stevigheid zonder qua veercomfort in negatieve zin door te slaan, mits je wegblijft van de nieuwe optionele 18-inch wielen. Al met al is de Ecosport op het gebied van rij dynamiek geen referentie in zijn klasse, maar Ford heeft wel een aanzienlijke vooruitgang geboekt ten opzichte van de prefacelift editie, die overdreven overhelde in bochten.

 

50%
50%
Awesome

Ook in grondig gewijzigde vorm kan de Ecosport niet echt een vuist maken in het segment dat wordt gedomineerd door de Peugeot 2008 en Renault Captuur, ondanks dat het ruimteaanbod uitstekend is. De Ford is er optisch en qua bouwkwaliteit duidelijk op vooruit gegaan, en heeft ook in andere opzichten een inhaalslag gemaakt (uitrusting, weggedrag) maar dit idyllische plaatje wordt helaas geruïneerd door zeer teleurstellende prestaties en een te hoog verbruik. Die tekortkomingen zijn fataal in een segment waar de lat anno 2017 zeer hoog ligt: een goede compacte SUV is niet alleen ruim en praktisch, maar ook vlot en zuinig.

De troef van optionele vierwielaandrijving op de 125 pk sterke EcoBlue uitvoering (prijsindicatie: 32.500 euro in Titanium tenue) kan de Ford in Nederland amper uitspelen omdat die versie voor ons land niet interessant is. Trouwens ook van deze Ecosport, waarmee even kort kon worden gereden, is het prestatieniveau ondanks 300 Nm aan koppel niet bijzonder. Wel zou je dichter bij het door de fabrikant opgegeven verbruik van 4,5 liter per 100 km moeten kunnen uitkomen.

  • 5
  • User Ratings (19 Votes)
    3.1

Comments are closed.