Elektrische SUV uit China: Nio ES8

0

Het Chinese NIO heeft meer details bekend gemaakt van haar eerder dit jaar gepresenteerde ES8. De elektrische SUV wordt half zo duur als de Tesla Model X. Heeft Elon Musk wat te vrezen van deze Chinees?


NIO is een relatief jonge Chinese autofabrikant die in 2016 al de indrukwekkende elektrische racewagen EP9 toonde. De 7-zits ES8 is voor een (veel) breder publiek bestemd. Hij wordt aangedreven door 2 elektromotoren die samen goed zijn voor 652 pk en 840 Nm. Accelereren naar 100 km/u doet de vierwiel aangedreven (er zijn 4 elektromotoren), van luchtvering voorziene SUV in 4,4 seconden. Hij is iets meer dan 5 meter lang en bijna 2 meter breed.

Het accupakket is 70 kWh groot en daarmee moet, volgens de NEDC cyclus, een bereik van 355 kilometer mogelijk zijn. NIO kiest in eigen land voor de bouw van 1.100 (!) Power Swap Stations, oftewel wisselstations waar de ES8 in 3 minuten zijn lege batterijen voor volle exemplaren kan omruilen. Daarnaast plant NIO minimaal 1.200 laadpalen waar de SUV in 10 minuten tijd bijgeladen kan worden voor een actieradius van 100 kilometer. Volgens de Chinezen heeft het accupakket een levensduur van minimaal 6 jaar.

De wielbasis van de ES8 bedraagt 3,01 meter. De hoekige carrosserie van de ES8 (waardoor hij ook als een model van Volvo door zou kunnen gaan) is volledig van aluminium vervaardigd. NIO claimt dat er geen ander op grote schaal gebouwde auto is met een dergelijke grote hoeveelheid van dit lichtgewicht metaal. De ES8 heeft net als de modellen van Tesla verzonken deurgrepen.

Het met leer beklede interieur van de ES8 is rijkelijk voorzien van beeldschermen die voor informatie en entertainment moeten zorgen. De voorpassagier kan even helemaal ontspannen in de optionele Lounge Seat met voetsteun, massagefunctie en ventilatie. De bestuurder moet het zonder klassieke snelheidsmeter doen: alles is digitaal. Beiden kunnen een beroep doen op Nomi (uit te spreken als: Know Me): de persoonlijke assistent die werkt met kunstmatige intelligentie. Zijn digitale ogen kunnen verschillende gemoedstoestanden uitdrukken. De virtuele hulp kan naar het schijnt ook reageren op de stemming van de inzittenden.

De ES8 is net als de Model X voorzien van sensoren (23 stuks), camera’s, Mobileye EyeQ4 chips en radarsystemen. Met die hardware moet de NIO zelfstandig op de snelweg kunnen rijden. Mocht het misgaan, dan is het goed om te weten dat de ES8 veiligheid op ‘5 EuroNCAP sterren niveau’ biedt.

Bestellen kunnen de Chinezen de ES8 per app. Via een aanbetaling krijgt men een plek op de reserveringslijst. Zodra het koopcontract ondertekend is, gaat de NIO gebouwd worden. Zo houdt de fabrikant de logistieke kosten in de hand. Proefritten zijn mogelijk in zogeheten Stores die zich in China op A locaties bevinden. De productie van de ES8 wordt verzorgd door JAC in Hefei. Er is een jaaroutput van 50.000 exemplaren gepland. Met dubbele diensten is 100.000 mogelijk en daarmee is volgens NIO de limiet nog niet bereikt.

Dankzij subsidie van de Chinese overheid gaat de ES8 in eigenland omgerekend 57.780 euro kosten. Ter vergelijking: de Tesla Model X gaat daar vanaf minimaal 107.300 euro van de hand. Toch heeft Elon Musk voorlopig niet veel te vrezen van de elektrische Chinees. NIO heeft namelijk de komende 3 jaar geen plannen om de ES8 buiten de eigen landsgrenzen te gaan verkopen.

Reageren is niet mogelijk.