Frisser en feller: BMW i3s

0

Waarom de korte test?

BMW heeft afgelopen najaar de i3 een facelift gegeven en het gamma uitgebreid met een sportieve versie. Die draagt geen M badge, maar beschikt wel over de toevoeging ‘S’. Inmiddels is die i3S bij de dealers in de showroom gearriveerd. Hij kost 43.150 euro; een zeer bescheiden meerprijs van 3.600 euro ten opzichte van de standaarduitvoering.

Van de i3 zijn inmiddels afgerond 100.000 exemplaren verkocht. BMW had gehoopt op meer, maar merkt gelukkig dat het aantal bestelling vooral het laatste jaar toeneemt. Dat geldt ook voor Nederland: na 11 maanden staat de registratieteller op 813 exemplaren. Vorig jaar waren dat er rond dezelfde tijd slechts 380 stuks. Om de vaart er in te houden, wordt dus nu een sportieve versie in stelling gebracht. Klanten hebben namelijk behoefte aan een meer gespierde versie van de i3.

Wat voor auto is het?

De toevoeging ‘S’ komt tot uitdrukking in meer vermogen. De standaard i3 is 170 pk sterk, maar de sportieve variant heeft 184 paarden aan de achterwielen sleuren. Het maximum koppel is met 20 Nm toegenomen tot 270 Nm. Dat vertaalt zich in een betere acceleratietijd (6,9 seconden; de standaard i3 heeft 7,3 tellen voor de sprint naar 100 km/u nodig) en een hogere topsnelheid (160 in plaats van 150 km/u). De actieradius bleef ongewijzigd. Dit betekent dat je, net als met het basismodel, op een volle 33 kWh / 94 Ah batterijenset 240 km (volgens de WLTP cyclus) à 280 kilometer (volgens de NEDC meetnorm) ver kan komen. Kan je hier niet mee uit de voeten komen, dan kan je ook de S versie met range extender (een actieradius verhogende 2 cilinder benzinemotor) bestellen. Helaas rekent BMW daarvoor een meerprijs van liefst 5 mille.

Om de S versie niet alleen sneller te laten zijn op rechte stukken, maar ook in bochten, beschikt hij over een verlaagde sportophanging (10 millimeter), een dikkere stabilisatorstang, stevigere dempers en een grotere spoorbreedte (40 millimeter). Daarnaast is hij voorzien van grotere (20-inch) wielen. Volgens BMW reageert de besturing sneller, zijn de instellingen van de rij hulpsystemen aangepast en zijn er in de nieuwe ‘Sport’ modus (naast de settings ‘Comfort’ en ‘EcoPro’) zelfs “gecontroleerde drifts” mogelijk.

Herkennen doe je de i3s aan zijn agressievere bumpers, iets bredere wielkasten en sportieve velgen. De elektrische BMW heeft in het kader van zijn facelift sowieso LED koplampen gekregen en een verder naar buiten geplaatst logo. Dat moet de i3 optisch breder maken (veel klanten vonden de BMW te smal ogen). Het interieur werd opgewaardeerd met slimmere ConnectedDrive oplossingen en een aangepaste display met centraal gemonteerd aanraakscherm voor het infomediasysteem. Je telefoon draadloos opladen kan voortaan ook. Net als voor de facelift wordt de i3 gebouwd van, en uitgerust met, gerecycled plastic. Verder is er diervriendelijk leer en ander moois aan boord.

Is het wat?

Al vanaf de eerste testkilometers in de omgeving van Lissabon wordt duidelijk dat je niet onderweg bent met een ‘klassieke’ i3: de BMW reageert vlotter op gaspedaalcommando’s en houdt het langer vol wanneer de snelheid oploopt. Dat is met name op de snelweg prettig, want je stuit zo minder snel op de grenzen van zijn kunnen. Ongewijzigd bleef de werkingstilte die niet wordt verstoord door de wind of rolgeluiden.

Ook op onderstelgebied is de vooruitgang voelbaar. De voortrein is duidelijk speelser en in bochten blijft de carrosserie vlakker; wat overigens wel ten koste van het veercomfort gaat. Op een pokdalig wegdek hobbel en stuiter je wat af. Maar goed, dat kan je verwachten als je een ‘S’ koopt. Op beter asfalt is de i3s echter een juweeltje met een strak, goed uitgebalanceerd en communicatief rijgedrag. Onderstuur is de BMW niet vreemd (de voorbanden zijn met 175 millimeter nog altijd niet écht breed), maar dat treedt geleidelijk en voorspelbaar op. En dankzij het lage zwaartepunt (de batterijenset bevindt zich in de wagenbodem) is van overhellen nauwelijks sprake.

80%
80%
Awesome

Veel rivalen heeft de i3s niet, want de elektrische BMW biedt een prestatieniveau waar de Hyundai Ioniq of Nissan Leaf alleen maar van kunnen dromen. Ook de Renault Zoé 40 kWh moet zich geen illusies maken. Nu de Opel Ampera-e niet of nauwelijks leverbaar blijkt te zijn (en inmiddels 3,5 mille duurder is dan de i3s) heeft BMW een uniek en sympathiek product in huis: het is de plezierigste compacte elektrische auto van dit moment die veel rij plezier verschaft en over een intelligent interieur beschikt.

  • 8
  • User Ratings (10 Votes)
    4.6

Comments are closed.