Nieuwstelex II

0

+++ Dit klinkt interessant: een verdriedubbeling van de ACTIERADIUS van elektrische auto’s. Volgens wetenschappers van de Universiteit van Waterloo is het mogelijk om het bereik van batterijmodellen drastisch te verhogen. De doorbraak omvat het gebruik van negatieve elektroden gemaakt van lithiummetaal: een materiaal met de potentie om de opslagcapaciteit van de batterij aanzienlijk te vergroten. Bijvoorbeeld van 200 tot 600 kilometer. Uit het onderzoek van de Universiteit van Waterloo blijkt dat de actieradius van elektrische auto’s kan toenemen zonder dat de batterij inlevert qua veiligheid of levensduur. +++

+++ In Duitsland dreigt een heilig huisje gesloopt te worden: rijden op de AUTOBAHN zonder snelheidsbeperking. De grote baas van Volkswagen, Matthias Müller, doet actief mee. Hij stelt dat de dagen van snelwegen zonder snelheidsbeperking geteld zijn. Müller spreekt van een onvermijdelijke en logische ontwikkeling: hard blazen met een elektrische auto is dodelijk voor de actieradius. Ondertussen lijkt de geest van de Duitse bevolking ook rijp voor een snelheidslimiet. Zij denken namelijk steeds vaker dat rustiger rijden de dagelijkse levenskwaliteit verbetert. Het is dus gewoon afwachten wanneer de Duitse overheid de tempobeperking gaat opleggen. +++

+++ Wat is de zwakste schakel van de elektrische auto? Antwoord: de BATTERIJ . Niet dat er aantoonbaar iets mis is met de levensduur (al blijft het in de praktijk behelpen met de actieradius), maar omdat er leveringsproblemen dreigen te ontstaan. Jongste slachtoffer is de koper van een stekker hybride Porsche Panamera. Die wordt geconfronteerd met een lange levertijd omdat accubouwers grote moeite om aan de vraag van de autofabrikant te voldoen. 60 procent van de Panamera klanten kiest voor een stekker hybride versie en dat is veel meer dan Porsche en haar toeleveranciers hadden verwacht. Andere fabrikanten van (deels)elektrische auto’s, zoals General Motors (Opel Ampera-e) en Tesla kampen met soortgelijke problemen. Schrale troost voor de koper van een nieuwe stekker hybride Porsche Panamera: zijn wachttijd bedraagt ‘slechts’ 3 tot 4 maanden. Daarmee wordt zijn geduld nog steeds een stuk minder op de proef gesteld dan die van de Tesla Model 3 klant … +++

+++ BMW wil van zelf rijdende auto’s geen robottaxi’s maken. Ook als de modellen van het Duitse premiummerk eenmaal volledig autonoom kunnen rijden, blijft er altijd de mogelijkheid om zelf het stuur over te nemen. Dat belooft Robert Irlinger, de baas van de i divisie van BMW. “Onze klanten kopen een auto met emotie, dus het is belangrijk voor ons dat de eigenaar de mogelijkheid houdt om zelf te kunnen rijden”. Volgens Irlinger is het dus niet de bedoeling dat toekomstige modellen van het merk een soort zelfrijdende taxi’s worden. Diverse andere autofabrikanten toonden de afgelopen jaren zelf rijdende conceptstudies zonder stuur, maar bij BMW zal dat niet het geval zijn. +++

+++ De gemeente Terschelling is op dit moment het best voorbereid op de komst van de ELEKTRISCHE auto. Ook de 4 grote steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht staan in de top10 en behoren tot de koplopers in Nederland. Dit blijkt uit de ranglijst ‘Laadinfrastructuur Nederlandse gemeenten 2017′. De ranglijst van het Living Lab Smart Charging kijkt naar het aantal aanwezige laadpunten per 1000 auto’s, die op dit moment geregistreerd zijn. Op Terschelling is het grootste aantal laadpunten beschikbaar per voertuig. Op het eiland rijden 47 elektrisch deelauto’s rond en zijn ook busvervoer en pakketbezorging geëlektrificeerd. Volgend jaar begint de energiecoöperatie Terschelling Energie ook met het opwekken van eigen zon & wind energie om die later te koppelen aan het elektrisch vervoer. Vanaf de start van het elektrische vervoer op Terschelling in 2015 zijn al meer dan 140.000 ritten gemaakt in een deelauto van WattCar en gebruiken ruim 3.300 mensen de elektrische deelauto’s. In 2025 rijden er naar verwachting 1 miljoen elektrische auto’s in Nederland. Het nieuwe kabinet wil bovendien dat alle nieuw verkochte auto’s na 2030 emissieloos zijn. Ook busvervoer en vrachtverkeer wordt de komende jaren steeds meer elektrisch. Dat betekent dat er de komende jaren fors geïnvesteerd moet worden in de infrastructuur om te zorgen dat er voldoende laadpunten zijn voor al die voertuigen. De ranglijst toont aan dat veel gemeenten al volop inzetten op de komst van het elektrisch vervoer, maar ook dat er nog veel moet gebeuren voordat heel Nederland klaar is voor een mobiliteitssysteem waarin we wonen, werken en rijden op energie uit zon en wind, zegt Rutger de Croon, programmamanager van het Living Lab Smart Charging: “Het doel is om in Nederland de batterijen van elektrische auto’s op te laden met energie die is opgewekt uit zon en wind. Het aanbod van zon & wind energie groeit en de opmars van elektrische voertuigen is niet te stoppen. Door deze 2 ontwikkelingen te koppelen, ontstaan enorme kansen om de energietransitie van fossiele brandstoffen naar groene stroom te versnellen. Zo laden elektrische voertuigen op als er veel aanbod van goedkope zon & wind energie is. Er kunnen batterijen van voertuigen worden gebruikt om die schone energie op te slaan om er later mee te koken, douchen of om bedrijven en woningen te verwarmen”. +++

+++ PEUGEOT komt in januari met een 225 pk / 300 Nm sterke 1,6 liter turbo benzineversie van de 308 GT. Die gaat de plaats innemen van de huidige 1.6 e-THP met 205 pk / 285 Nm. De topsnelheid van 235 km/u blijft ongewijzigd, maar de sprinttijd naar 100 km/u wordt daarmee verkort van 7,5 seconden naar 7,3 tellen. Het gemiddelde benzineverbruik van de herziene 308 GT 1.6 e-THP bedraagt 5,7 liter/100 km. De 4 cilinder is tegen meerprijs te koppelen aan de nieuwe 8-traps automaat van PSA. Met deze transmissie verwacht Autointernationaal.nl een prijs van 45.240 euro. +++

+++ RENAULT begint een joint venture met Brilliance China Automotive Holdings Limited. Doel van de samenwerking is om in China lichte bedrijfswagens te produceren en verkopen onder de merknamen: Renault, Jinbei en Huasong. De nieuwe onderneming wil in 2022 jaarlijks 150.000 auto’s verkopen. De productie van de lichte bedrijfswagens zal plaatsvinden in Shenyang. De personenwagenversies zullen als MPV in de markt gezet worden. De Chinese markt voor lichte bedrijfswagens is 3 miljoen exemplaren groot. Renault krijgt een belang van 49 procent in de nieuwe joint venture. +++

+++ SUZUKI en TOYOTA gaan samen elektrische auto’s bouwen. Voorlopig zijn die alleen voor de Indiase markt bestemd. Het is de eerste uitwerking van het zakelijke partnerschap dat de 2 Japanse autofabrikanten in februari hebben gesloten. Het is de intentie om gezamenlijk een nieuw bedrijf op te richten die de elektrische auto’s in India gaat verkopen. De productie zal worden verzorgd door Maruti Suzuki, met afstand marktleider in het Aziatische land. Toyota zorgt voor de technische ondersteuning. Om de geesten in India rijp te maken voor elektrische auto’s zullen beide autofabrikanten ook de bouw van laadstations gaan stimuleren en dealerpersoneel gaan opleiden. Verder komt er een systeem voor de behandeling van afgedankte batterijen. Suzuki gaat een eigen batterijenfabriek bouwen in de staat Gujarat waar kort geleden een nieuwe productiefaciliteit voor auto’s in gebruik werd genomen. De Indiase premier Narendra Modi heeft er op aangedrongen dat het land zo snel mogelijk de transitie naar elektrisch vervoer maakt. Dat is bij Suzuki en Toyota dus niet tegen dovemansoren gericht. +++

+++ TESLA opent een nieuwe Supercharger in Horst. Dat is het 11de snellaadstation in Nederland. De snelladers bieden de mogelijkheid om de Model S en X in minuten in plaats van meerdere uren op te laden. Het station in Horst is uitgerust met 12 oplaadpunten en bevindt zich bij het Parkhotel aan de Tienrayseweg. Het nieuwe Supercharger station vormt volgens Tesla een belangrijke ondersteuning voor reizigers richting de Alpen. Inmiddels zijn er meer dan 350 locaties in Europa waar de elektrische auto’s van stroom voorzien kunnen worden. De Model S en de Model X hebben een actieradius van 375 à 500 km. In 20 minuten kan de Tesla halfvol en in 40 minuten voor 80 procent opgeladen worden. Dat is meer dan voldoende om een volgende Supercharger in het netwerk te bereiken. In Nederland zijn er al Superchargers in Amsterdam, Apeldoorn, Dordrecht, Drachten, Duiven, Eindhoven, Hoorn, Oosterhout, Urmond en Zwolle. De stations bevinden zich op plaatsen waar ook andere voorzieningen zijn, zoals restaurants, winkelcentra en WiFi hotspots. +++

+++ Technologiebedrijf UBER heeft wereldwijd rivalen bespioneerd. Dat gebeurde onder meer via een netwerk van spionnen die getraind zouden zijn door de Amerikaanse inlichtingendienst CIA. Dat stelt een voormalige medewerker van het bedrijf achter de taxiapp in een brief. De brief is ingebracht als bewijsstuk in een rechtszaak. Uber is in een rechtszaak verwikkeld met Alphabet dochter Waymo, die zich bezighoudt met zelfrijdende auto’s. Waymo beschuldigt Uber ervan gevoelige bedrijfsinformatie te hebben gestolen. Uber zou onder meer gebruik hebben gemaakt van hacken, omkoping en mensen die zich voordeden als taxichauffeurs om zo gevoelige informatie los te peuteren over rivalen. Deze gegevens werden vervolgens doorgespeeld naar de voormalige topman van Uber, Travis Kalanick. Het bedrijf zegt in een reactie dat als er in het verleden al sprake was van spionage van rivalen, hiermee onder het nieuwe management is gestopt. +++

+++ Beveiligingspersoneel van de fabriek van VOLKSWAGEN in Brazilië heeft op eigen initiatief samengewerkt met het militaire regime in de periode 1964-1985. Dat meldt het bedrijf op basis van eigen onderzoek. Beveiligingsbeambten hebben vermeende linkse tegenstanders van de toenmalige dictatuur, die in dienst waren van de fabriek, niet alleen bespioneerd, maar ook ondervraagd en gemarteld, zo blijkt uit het onderzoek. Volkswagen stond onder publieke druk om zelf een inventarisatie uit te voeren na beschuldigingen van diverse Duitse media eerder dit jaar. De autofabrikant heeft toen Christopher Kopper, historicus aan de Bielefeld University, in de arm genomen om de rol van het bedrijf te onderzoeken. Volkswagen stelt dat er geen bewijs is dat de samenwerking met het regime bedrijfsbreed was. Het beveiligingspersoneel zou dus op eigen initiatief gehandeld hebben. Volkswagen ziet daarom geen reden om de slachtoffers financieel te compenseren. Wel wordt er een herdenkingsplaquette in de fabriek geplaatst voor het gemartelde personeel. Dat gaat Volkswagen omgerekend 9,99 euro kosten. +++

+++ VOLVO schrikt terug van autonome auto. Het zogeheten Drive Me programma van de fabrikant wordt daarmee op de lange baan geschoven. “Wij vinden meer problemen dan verwacht waar we in moeten duiken en oplossen”, zegt Marcus Rothoff, de directeur van het autonome rij programma van Volvo. Aanvankelijk was men van plan in dit jaar de eerste 100 volledig zelfrijdende auto’s af te leveren aan klanten. Die ambitie is nu verschoven naar 2021. Volvo koos voor een ander ontwikkelingstraject voor zelfrijdende auto’s dan de concurrentie. Audi, General Motors, Mercedes en Tesla bouwden verschillende tussenstadia in, in de vorm van rij assistentiesystemen die klanten op de optielijst kunnen aanvinken. Volvo wilde in één keer een volledig autonoom rijdende auto op de markt brengen. Maar dat blijkt te kort door de bocht te zijn. De komende 4 jaar zal er eerst verder getest gaan worden. Voor die tijd komen rij assistent opties beschikbaar die ook bij de concurrentie te koop zijn, zogeheten Level 2 functies. +++

Reageren is niet mogelijk.