Top3 autoverkopen Europa: Volkswagen, Renault en Ford

0

Volkswagen was ook in 2017 het meest verkochte personenwagenmerk binnen Europa. Van elke 9 nieuwe auto’s die op kenteken werden gezet, was er minstens 1 met een VW logo, zo blijkt uit cijfers van de Europese brancheorganisatie ACEA.

In totaal reden ruim 1,7 miljoen nieuwe auto’s in Europa de Volkswagens showroom uit. Dat waren er wel ietsje minder dan een jaar eerder, toen er dik 1,72 miljoen registraties waren. Toch lijkt Volkswagen de moeilijkste periode achter zich te hebben. Dat komt niet zozeer doordat de autoconsument de sjoemeldiesel affaire aan het vergeten is, maar doordat er geoogst kan worden met een verse editie van de Polo, met de compleet nieuwe T-Roc en met de Allspace uitvoering van de Tiguan.

Renault en Ford maken de top3 compleet met respectievelijk 1,15 miljoen auto’s en dik 1,0 miljoen exemplaren. Het Franse merk maakte dit jaar een goede start, maar begint nu wat aan groeitempo te verliezen. Dat komt omdat de concurrentie in diverse segment waar Renault actief is moderner repertoire in de aanbieding heeft. Ford bezet dus de derde podiumplaats, maar hoe lang nog? De autoconsument lijkt uitgekeken op het gamma van de Amerikanen; een situatie waar de nieuwe Fiesta onvoldoende aan kan veranderen.

Buiten de top3 vallen Peugeot (925.113 auto’s en 5,9 procent marktaandeel), Mercedes (893.574 auto’s en 5,7 procent marktaandeel), BMW (827.137 auto’s en 5,3 procent marktaandeel) en Audi (826.370 auto’s en 5,3 procent marktaandeel). In december zaten zowel Peugeot als BMW duidelijk in de lift. De autofabrikant uit München wist daarmee zijn premiumlandgenoten qua verkoopaantallen achter zich te laten. Zowel Audi als Mercedes hadden in december een mindere maand. De top10 van 2017 wordt gecomplementeerd door Fiat (5,0 procent marktaandeel), Skoda (4,5 procent marktaandeel) en Toyota (4,3 procent marktaandeel). Van dit trio stonden de verkoopresultaten in december sterk onder druk bij Fiat: het marktaandeel daalde naar 3,8 procent; daardoor kan je gerust van een crisissituatie spreken.

MerkMA 12/17MA 2017MA 2016MA 12/16
Volkswagen11,2%10,9%11,4%11,2%
Renault9,0%7,4%7,3%9,4%o
Peugeot6,3%5,9%5,7%5,5%+ +
BMW6,3%5,3%5,4%5,7%o
Ford6,2%6,6%6,9%6,4%– –
Mercedes-Benz5,5%5,7%5,5%5,7%o
Opel/Vauxhall5,1%6,0%6,6%6,1%– –
Audi4,9%5,3%5,5%5,2%– –
Skoda4,4%4,5%4,4%4,4%+
Toyota4,1%4,3%4,0%4,2%o
Fiat3,8%5,0%4,9%4,5%o
Dacia3,7%3,0%2,8%3,2%+ +
Hyundai3,5%3,3%3,3%3,2%+
Citroen3,3%3,6%3,6%3,1%+
Nissan3,3%3,6%3,6%3,5%
Kia2,7%3,0%2,9%2,5%+ +
Volvo2,5%1,9%1,9%2,5%o
Seat2,5%2,6%2,3%2,2%+ +
Mini1,7%1,4%1,4%1,5%+
Suzuki1,5%1,6%1,3%1,3%+ +
Mazda1,4%1,5%1,6%1,4%
Land Rover0,9%1,0%1,0%0,9%o
Honda0,8%0,9%1,1%0,9%– –
Jeep0,8%0,7%0,7%0,7%+
Smart0,7%0,6%0,7%0,7%
Mitsubishi0,7%0,7%0,8%0,8%– –
Alfa Romeo0,5%0,5%0,4%0,5%+
Porsche0,5%0,5%0,5%0,5%o
Jaguar0,4%0,4%0,5%0,5%– –
Lexus0,3%0,3%0,3%0,3%o
DS0,3%0,3%0,4%0,3%
Lancia/Chrysler0,3%0,4%0,4%0,4%
Subaru0,3%0,2%0,3%0,3%
Maserati et al.0,1%0,1%0,1%0,1%o

Op concernniveau was de Volkswagen Groep, waartoe ook Audi, Skoda, Seat, Porsche, Bentley en Bugatti behoren, (ook) veruit de grootste producent. In totaal verkocht het Duitse bedrijf ruim 3,7 miljoen auto’s in Europa, waarmee het 23,8 procent van de markt in handen had, iets minder dan een jaar eerder, toen het marktaandeel uitkwam op 24,1 procent. Opvallend daarbij was de verkoopplus van Seat, dat met 400.968 verkochte auto’s een groei van 14,4 procent kende in vergelijking met een jaar eerder. Dit merk zat sowieso al in de lift dankzij de Ateca, en scoort nu met de uitstekend gerecenseerde nieuwe Ibiza. Verder is Seat als enige merk van de Volkswagen Groep met de Arona actief in het B SUV segment.

Nummer2 op de lijst van autofabrikanten was de PSA Groep, met daarin Peugeot, Citroën, DS en sinds kort ook Opel plus Vauxhall. Samen waren zij goed voor 12,1 procent van de markt. Dat betekende een groei van 28,1 procent. PSA doet momenteel goede zaken met het gamma van Peugeot en ook Citroën is dankzij de C3 / C3 Aircross weer aan het opklauteren. Voor DS kan het dankzij de 7 Crossback in 2018 ook alleen maar bergopwaarts gaan. Met Opel / Vauxhall lijkt PSA evenwel een kat in de zak gekocht te hebben. Het marktaandeel holt achteruit, al kan dat ook komen omdat de Fransen strenger zijn voor wat betreft kortingen en zelfregistraties dan het voormalige moederbedrijf General Motors.

De Renault Groep was in 2017 de nummer3 met een marktaandeel van 10,4 procent, hetgeen 0,3 procent meer was dan een jaar eerder. De winst is vooral te danken aan Dacia, waar de consument geen genoeg van lijkt te krijgen. En met de nieuwe, sympathiek geprijsde en krachtig gemotoriseerde Duster heeft deze budgetdochter een nieuwe troef in handen.

Nederland was vorig jaar volgens ACEA goed voor 417.075 nieuwe auto’s. Dat betekende een verkoopplus van 9,2 procent. In heel Europa werden vorig jaar 15,6 miljoen personenwagens aan de man gebracht, waar de teller in 2016 stokte op 15,1 miljoen stuks; een stijging van 3,3 procent. Europa dankt deze groei vooral aan aantrekkende markten als Italië en Spanje, die beiden recordstijgingen van respectievelijk 7,9 en 7,7 procent noteerden. Frankrijk en Duitsland deden het in vergelijking een stuk minder, maar hun cijfers betekenen nog altijd een flinke groei (respectievelijk + 4,7 en + 2,7 procent). Groot-Brittannië deed het met een daling van 5,7 procent het slechtst. Bij onze zuiderburen werden 1,3 procent meer auto’s verkocht en in Polen nam de afzet zelfs met 16,9 procent toe. Zweden kochten 1,9 procent meer auto’s, in Oostenrijk nam het registratieaantal met 7,2 procent toe. Ierland leverde 10,2 procent in.

Reageren is niet mogelijk.