BMW X2 Live

0

Op de Detroit Motor Show beleeft de BMW X2 zijn publieksdebuut. De compacte coupéachtige SUV is gebaseerd op de X1 en zal primair de concurrentiestrijd aangaan met de Mercedes GLA.

Op 31 maart arriveert de X2 bij de BMW dealers in de showrooms. Hij is leverbaar vanaf 47.495 euro. BMW spreekt overigens zelf van een “Sports Activity Coupe”. Voor het basisbedrag krijg je de X2 als 192 pk sterke sDrive20i. Een 7-traps automaat met dubbele koppeling is bij de prijs inbegrepen. Als gemiddeld benzineverbruik wordt 5,5 à 5,9 liter per 100 km opgegeven. Dat betekent een CO2-emissie van 126 à 134 gram/km. De X2 wordt ook leverbaar als xDrive20d (59.895 euro, 190 pk, 121 à 126 gram en 4,6 à 4,8 liter) en xDrive25d (63.895 euro, 231 pk, 133 à 139 gram en 5,1 à 5,3 liter). Deze vierwiel aangedreven dieseluitvoeringen beschikken eveneens standaard over automaat, maar in dit geval betreft het een klassiek exemplaar met 8 versnellingen.

Naast de standaardversie van de X2 zijn er de uitvoeringen Model M Sport en Model M Sport X. Anders dan bij de andere BMW modellen zijn er buiten deze varianten geen andere uitrustingsniveaus beschikbaar. De autofabrikant uit München zegt dit te compenseren met een rijke standaarduitrusting. Die omvat onder meer: LED dagverlichting, dubbele uitlaatpijpen (links en rechts; rond met een diameter van 9 cm en chroom afwerking), een in 40:20:40 verhouding neerklapbare achterbankleuning, handbediende airconditioning, 17-inch lichtmetalen velgen in V spaak design, een multifunctioneel met leder bekleed sportstuurwiel, Performance Control, een opbergpakket, ConnectedDrive Services (BMW Online en BMW Apps) en Remote Services.

De exterieurkleuren Galvanic Gold metallic en Misano Blue metallic zijn voor de allereerste keer leverbaar op een BMW. Dat geldt ook voor geperforeerd Dakota leder in Magma Red en de Micro Hexagon stof Anthracite/Alcantara combinatie in Black met M bies en gele contrasterende stiksels. Op de optielijst staat onder meer Apple CarPlay en Head-Up Display in kleur. Volgens BMW is de laatste accessoire uniek in de klasse van de X2.

In de loop van 2018 voegt BMW een 4-tal andere modelvarianten toe aan het gamma van de X2. Het gaat om de sDrive18i (met 3 cilinder 1,5 liter motor) en de 4 cilindermodellen X2 xDrive20i, X2 sDrive18d en X2 xDrive18d. De X2 sDrive18i heeft een vermogen van 140 pk en kent in combinatie met handgeschakelde 6-bak een gemiddeld brandstofverbruik van 6,0 à 6,3 liter per 100 km, hetgeen een CO2-emissie van 138 à 144 gram/km betekent (met 7-traps automaat 5,9 à 6,2 liter en 135 à 141 gram). De X2 xDrive20i is net als de sDrive versie 192 pk sterk en kent een gemiddeld brandstofverbruik van 6,1 à 6,2 liter/100 km; de CO2-emissie bedraagt 138 à 142 gram/km. De X2 sDrive18d heeft een 150 pk sterke dieselmotor onder de kap en verbruikt in combinatie met een handgeschakelde 6-bak gemiddeld 4,5 à 4,6 liter diesel per 100 km. De CO2-emissie is 119 à 121 gram/km (met 8-traps automaat 4,5 à 4,7 liter en 118 à 124 gram). Voor de versie met vierwielaandrijving (X2 xDrive18d) zijn de waarden 4,8 à 5,2 liter en 128 à 137 gram; deze uitvoering heeft de automatische transmissie standaard.

In vergelijking met de X1 is de X2 carrosserie 8 cm korter en 9 cm lager. De wielbasis is identiek, maar de overhangen van de nieuweling zijn korter. De X2 is bijna 2 cm lager dan de oude X1. Wie de nieuwe X1 dus te hoog vindt, kan dus nu uitwijken naar dit model. Om het coupéachtige karakter van de SUV te benadrukken, zijn de C stijlen voorzien van het BMW logo. Net als vroeger bij de 2000 CS en de 3.0 CSI. De koplampen van de X2 zijn van binnen smaller dan van buiten. De BMW zou op deze manier ‘geconcentreerder’ uit zijn ogen kijken. Ondanks de aflopende daklijn is in/uitstappen geen probleem. Wel is het uitzicht voor achterpassagiers door de smalle ramen beperkt. Voor de rest is het interieur grotendeel identiek aan de X1. Je moet flink wat opties op het gebied van de afwerking aanvinken om een echte premiumbeleving te krijgen.

Reageren is niet mogelijk.