McLaren maakt 570GT sportiever én completer

0

McLaren gaat als een tierelier. En toch is het merk bang dat zij het niet naar ieders zin maakt. Daarom is er nu een S Handling pakket voor de in 2016 geïntroduceerde 570GT, waardoor dit model strakkere rijeigenschappen krijgt. Deze McLaren is weliswaar juist bedoeld om meer comfort te bieden dan de andere leden van de zogeheten Sport Series familie (naast de 570GT de 570S en 570C), maar kopers geven nu als feedback dat zij wel gecharmeerd zijn van de luxe van de 570GT, maar dat zij toch liever hebben dat hij net zo sportief rijdt als de 570S. Omdat McLaren nooit te beroerd is om te luisteren naar zijn klanten, presenteert het merk nu het S Handling pakket.

De 570GT was, de letters ‘GT’ (Gran Turismo) geven het al aan, speciaal in de markt gezet voor diegenen die graag lange ritten (grote reizen) met hun sportwagen maken en onderweg niet de vullingen uit hun tanden willen verliezen vanwege een spijkerharde vering. Maar nu introduceert McLaren voor haar vriendelijkste model het zogeheten S Handling pakket. Daarmee wordt de 570GT straffer middels andere veren: vóór zitten 15 procent stijvere exemplaren en achter zijn ze 10 procent stugger.


Ook de besturing werd 2 procent scherper (lees: nerveuzer) afgesteld en aanvinken van het S Handling pakket betekent ook dat je de software van de 570S krijgt, het meest sportieve lid van de Sport Series familie. Dit betekent dat de stabiliteitscontrole en de dempers sportiever zijn afgesteld. Tenslotte monteert McLaren ook extra kleverige Pirelli P Zero Corsa banden (in plaats van gewone P Zero exemplaren). De prijs van het S Handling pakket bedraagt 6.000 euro.

Kan je dan beter niet meteen de 570S kopen? Wellicht, maar McLaren verwacht dat liefst 60 procent van alle 570GT klanten het S Handling pakket zal mee bestellen. Aan het luxueuzere cockpit, het stillere uitlaatsysteem en de wat ruimere carrosserie (dankzij het zogeheten Touring Deck is de bagageruimte ‘liefst’ 220 liter groot) veranderde niks, dus ook met S Handling pakket blijft de 258.500 euro kostende McLaren 570GT onverminderd praktisch en het best geschikt voor dagelijks gebruik.

Achter de voorstoelen vinden we de bekende, dubbel geblazen 3,8 liter V8, die goed is voor 570 pk en 600 Nm. De 1.350 kilo wegende 570GT heeft na 3,4 seconden een snelheid van 100 km/u op de teller staan, terwijl zijn topsnelheid 328 km/u bedraagt. Het gemiddeld verbruik wordt door McLaren 10,7 liter/100 km opgegeven.

Naast het S Handling pakket heeft McLaren nog een paar nieuwigheden voor de 570GT. Zo kan dit model voortaan besteld worden met een elektro/chromatische panoramadak, waarvan de lichtdoorlating elektronisch in verschillende standen is te regelen. De 570GT was al leverbaar met een gewoon panoramadak. Ook biedt McLaren 5 nieuwe Design Edition pakketten aan, waarmee bepaalde luxe interieuraankledingen uit het exclusieve ‘By McLaren’ assortiment zijn te combineren met de meest populaire lakkleuren. Ander nieuws over de 570GT is dat deze McLaren voortaan standaard wordt geleverd met koolstofvezel/keramische remschijven.

Reageren is niet mogelijk.