Mercedes-AMG lanceert eerste hybride

0

Na de tweede generatie G klasse komt Mercedes met nog meer nieuws vandaag. Dit keer van de AMG afdeling. Het betreft de ’53’. Deze sportieve variant komt beschikbaar voor de CLS en de 2-deurs E klasse modellen (Coupé en Cabriolet). Als aandrijflijn fungeert een door een dynamo geassisteerde 3,0 liter 6 cilinder lijn motor. Het is dus een (milde) hybride.

Mercedes-AMG zegt voor het ontwikkelen van deze aandrijflijn geprofiteerd te hebben van haar Formule 1 ervaring. Als basisunit fungeert zoals gezegd de nieuwe 3,0 liter 6 cilinder lijn motor met 2 turbo’s en een elektrische compressor. De startmotor dient tevens als oplaaddynamo voor het 48 Volt systeem en kan 22 pk en 250 Nm toevoegen als dat nodig is. 4Matic+ vierwielaandrijving is standaard.

AMG geeft hoog op over de gaspedaalrespons van de aandrijflijn, EQ Boost genaamd, dankzij de dubbele elektrische assistentie (compressor én dynamo) die de 6 cilinder motor krijgt. Het beruchte turbogat zou helemaal verdwenen zijn. De milde hybride aandrijflijn is gekoppeld aan een 9-traps AMG Speedshift automaat met dubbele koppeling die vanaf het stuur handmatig bediend kan worden via flippers.

De 53 AMG uitvoering is, dankzij 436 pk en 520 Nm, in staat om de Mercedes in 4,4 (de 1.895 kilo wegende E klasse Coupé) of 4,5 seconden (de 1.980 kilo zware E klasse Cabrio en de CLS met 1.905 kilo) naar 100 km/u te brengen. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u, al kan dit met het AMG Driver Package stijgen naar 270 km/u. Als gemiddeld verbruik geeft Mercedes 8,4 liter per 100 kilometer (CLS en E klasse Coupé) of 8,5 liter per 100 kilometer (E klasse Cabrio) op. In alle gevallen bedraagt de CO2 uitstoot 200 à 201 gram/km. Ter vergelijking: de qua nummer hiërarchie vergelijkbare CLS 55 AMG uit 2004-2006 zat op een emissiewaarde van 326 gram/km. Die was 476 pk sterk en had 4,7 seconden nodig voor de sprint naar 100 km/u.

De nieuwe AMG 53 uitvoeringen zijn te herkennen aan een grille met 2 horizontale strepen. Ook in de voorbumper en de luchtinlaten komen de chromen lijnen terug. Aan de achterzijde kunnen de AMG 53 uitvoeringen worden herkend aan de 4 uitlaat eindstukken naar buiten priemen. Verder is er het bekende AMG spoilerwerk.

Binnenin krijgen dit modeltrio als eerste het nieuwe AMG stuur mee. Verder is er een volle emmer AMG saus over het interieur gegoten, waardoor het geheel er lekker sportief uitziet. In een later stadium komt er ongetwijfeld ook een soortgelijke milde hybride versie van de E klasse Sedan. Mercedes-AMG heeft overigens geen plannen voor een CLS 63. Fans van de tuner divisie die een 4-persoons V8 model zoeken, zullen moeten wachten tot de introductie van de AMG sportsedan.

.

 

 

Comments are closed.