Nieuwstelex

0

+++ In BELGIE zijn in december 28.072 nieuwe personenwagens op kenteken gezet. Dat maandresultaat is 16,3 procent lager dan de 33.523 exemplaren die een jaar eerder werden geregistreerd. Maar door de sterke prestatie van de markt eerder het jaar, topt 2017 toch nog boven 2016. Het totaal van 546.558 registraties is namelijk 1,3 procent hoger. En het is wat inschrijvingen van nieuwe auto’s betreft meteen het derde hoogste resultaat ooit in België. In december wist Renault precies 3.800 auto’s een nummerplaat te geven. Daarmee is dit het sterkst presterende merk. Volkswagen volgt met 3.136 voertuigen, terwijl Peugeot het ereschavot afrondt met 2.078 registraties. Eronder vinden we het nog steeds erg sterk presterende BMW (1.704 verkopen) en, prijstechnisch aan de andere kant van het spectrum, Dacia (1.671) dat tijdens de laatste maand dus opklom tot de 5de stek. Op jaarbasis eindigde het Roemeense budgetmerk op plek 12. +++

+++ De actieradius van ELEKTRISCHE auto’s daalt aanzienlijk bij een koudegolf. Daar kunnen klanten van een dergelijk model in Canada inmiddels over meepraten. Daar is het kwik tot -20°C gezakt. Heel wat eigenaren van een elektrische auto klagen nu over de kleine actieradius van hun auto. Zo is er een bezitter van een Nissan Leaf (eerste generatie) die medlt dat zijn rij bereik daalde van ongeveer 200 km naar minder dan 120 km tijdens de recente koudegolf. Een andere eigenaar van een elektrische auto (de nieuwe Chevrolet Bolt die bij ons verkocht wordt als Opel Ampera-e), spreekt over een vermindering van ongeveer 30 procent (van 380 naar 260 km). +++

+++ Jia Yueting, grondlegger het hightech bedrijf Le Eco dat de elektrische auto FARADAY FUTURE op de markt wil brengen, negeert een order uit China om vanuit de VS terug te keren naar zijn geboorteland. Hij werd teruggeroepen omdat de schulden van het bedrijf te hoog oplopen. De China Securities Regulatory Commission (CSRC) stuurde vorige week een bericht aan Jia Yueting waarin hem werd opgedragen terug te keren naar China. Hij zou helderheid moeten verschaffen over de gigantische schuldenberg en het schenden van de rechten van investeerders. Yueting wil met de Faraday Future een volwaardige concurrent voor Tesla op de markt brengen. Hij weigert terug te keren, omdat hij in de VS nog veel kansen ziet om nieuwe fondsen aan te boren. Le Eco is een conglomeraat van bedrijven op het gebied van entertainment, elektronica en (als de plannen doorgaan) elektrische auto’s. Het bedrijf kampt met sterk oplopende schulden na de razendsnelle expansie op verschillende markten. De slechte publiciteit leidde afgelopen jaar tot een sterke daling van het aandeel. De schuldenlast van het bedrijf wordt geschat op 1,5 miljard dollar. Ook Tesla, de grote concurrent van Faraday, kampt met enorme schulden. +++

+++ Spookfiles zijn de meest irritante FILES . Het zijn de opstoppingen die vanzelf ontstaan op een doorgaand stuk weg zonder versmallingen of ongelukken. Volgens automobilisten in het Rijnmond gebied worden ze veroorzaakt door onrustige rijders. In de afgelopen maanden heeft de Verkeersonderneming (een samenwerkingsverband van de gemeentes in het Rijnmond gebied en het Ministerie van Infrastructuur) dagelijks duizenden ritten geanalyseerd om inzicht te krijgen in het ontstaan van files. Ze gebruikten daarvoor onder meer de gegevens die de ANWB en Flitsmeister over het weggedrag vastleggen. Ook kregen 1.500 automobilisten een vragenlijst voorgelegd. De uitkomst van het onderzoek is niet geheel verrassend, maar dat maakt het niet minder interessant. Eigenlijk snapt iedereen waarom files ontstaan: onrustig rijgedrag met veel remmende bewegingen. Het probleem is echter dat 90 procent van de ondervraagden zichzelf wel een goede chauffeur vindt. Het kan zijn dat de steekproef net de keurige rijders heeft getroffen, maar logischer is het dat men zich niet bewust is van zijn eigen gedrag. Als het probleem ligt in onnodig remmen (en dat is zo) dan kan extra asfalt op de ring Rotterdam daar niks tegen doen. Sterker nog, als er straks nog meer banen zijn, gaan mensen nog meer van plaats wisselen en wordt er nog meer geremd. Gelukkig gaf de meerderheid van de ondervraagden aan dat ze open staan voor advies om hun rijgedrag te verbeteren. Laat ik beginnen met een eenvoudige tip: als je het gas loslaat gaat een auto ook langzamer rijden, daar is de rem niet voor nodig. En als ik toch bezig zijn: een beetje afstand houden en niet altijd in dat ene gaatje duiken wil de overige weggebruikers ook wel helpen. Veel succes. +++

+++ Voor het eerst sinds 2000 zijn er in FRANKRIJK minder diesels verkocht dan auto’s met een benzinemotor. In de afgelopen jaren lag het percentage oliegestookte modellen continu boven de 50 procent, maar in 2017 verloor dit type vierwieler fors terrein. Het verkoopaandeel daalde tot onder de 50 procent. Zo beschikte vorig jaar 47 procent van alle nieuw geregistreerde auto’s in Frankrijk over een dieselmotor. In het jaar daarvoor was dat nog 52 procent, terwijl in 2012 meer dan 70 procent van alle nieuw geregistreerde auto’s van een oliegestookte krachtbron was voorzien. De daling werd veroorzaakt door de fijn stof discussie, waarbij de Franse overheid zich meerdere malen uitsprak over het verbieden van dieselauto’s. Ook de sjoemelaffaire bij Volkswagen speelt een belangrijke rol. Het Duitse autoconcern manipuleerde oliegestookte modellen met software om ze aan de overheidseisen te laten voldoen. In 2017 werden in Frankrijk in totaal 2,1 miljoen nieuwe personenauto’s op kenteken gezet. +++

+++ HONDA ligt verkooptechnisch in Europa al maandenlang, misschien inmiddels al jarenlang, in de lappenmand. Nu is er een nieuw dieptepunt bereikt: het volumemerk trok vorig jaar zowel in België als in Nederland minder klanten dan het als exclusief bekend staande Porsche. De Japanners wisten 3.266 orders bij onze zuiderburen te noteren en de Duitsers 3.450. In Nederland gaat het om 1.368 respectievelijk 1.431 orders. Porsche wist bij ons met afgerond een kwart te groeien, uitsluitend omdat er 10 keer zoveel exemplaren van de Panamera over de toonbank gingen dan in 2016. Honda leverde tegelijkertijd zo’n 20 procent van zijn verkopen in. Boosdoener is de HR-V, die blijkbaar dringend aan een facelift toe is. Of een moderne turbobenzinemotor. Of een meer competitieve prijsstelling. Maar waarschijnlijk alledrie. +++

+++ HYUNDAI heeft een heus airbag systeem voor het panorama zonnedak ontwikkeld. Dat moet bescherming bieden als de auto over de kop slaat. In plaats van je hoofd vervolgens te stoten tegen een keihard glazen zonnedak, beland je voortaan in de kussens, zo is de gedachte van Hyundai. Als sensoren merken dat de draaihoek van de auto verandert, dan ontvouwt de airbag zich vanuit de achterzijde van het zonnedak en vult zich binnen 0,08 seconden. Volgens Hyundai is het ontwerp van een panorama zonnedak airbag systeem een stuk lastiger dan het ontwerp van reguliere airbags. De luchtzakken moeten namelijk in een compacte ruimte passen en ook hun werk doen als het zonnescherm dicht is. Hyundai heeft nog niet bekendgemaakt wanneer zij de plafond airbags in productie neemt. +++

+++ In JAPAN voegen na Mazda en Denso enkele nieuwe bedrijven zich bij het consortium rond elektrisch rijden, dat opgericht is door Toyota. Ook Subaru, Daihatsu, Hino en Suzuki dragen hun expertise op het gebied van emissieloze mobiliteit bij. Nadat het lang aarzelde over 100 procent elektrisch rijden, lijkt Toyota nu zijn achterstand te willen inhalen. Hiervoor creëerde de Japanse gigant september jongstleden samen met Mazda en Denso een consortium voor de ontwikkeling van de benodigde aandrijftechniek. Toyota bezit 90 procent van de aandelen, terwijl toeleverancier Denso evenals Mazda 5 procent in handen heeft. Subaru, Daihatsu, Hino en Suzuki versterken het consortium met elk 5 ingenieurs die gespecialiseerd zijn in elektrische mobiliteit. Ook nemen zij een deel van de ontwikkelingskosten van de nieuwe technologie voor hun rekening. +++

+++ Het afgelopen jaar zijn er 173.056 LEASE auto’s in Nederland op kenteken gezet. Dat zijn er 22,1 procent meer dan in 2016, toen er 141.719 registraties waren. Dat blijkt uit data van het RDC. December was in vergelijking met hetzelfde tijdvak van 2016 wel een slechte maand qua leaseregistraties: die daalden met 71,4 procent. Er werden 5.562 leasewagens op kenteken gezet; vorig jaar waren dat er nog 19.446 exemplaren. En dat was al een forse daling ten opzichte van december 2015 (-52 procent). Toen was de terugval te verklaren door veranderend fiscaal beleid. Begin 2016 verdween de 14 procent bijtellingcategorie. En begin 2017 werd de vlaktaks van 22 procent bijtelling van kracht. Die gold ook voor modellen waar het jaar daarvoor nog 25 procent bijtelling over betaald moest worden. Bestellingen van leasewagens werden daardoor uitgesteld tot 2017, en zorgde dus in december voor de enorme dip. Omdat er dit jaar geen fiscale wijzigingen zijn, schuiven de registraties van bestelde auto’s nu, net zoals vóór 2008 gangbaar was, weer door naar januari. In de eerste 10 maanden van 2017 waren er al meer leasewagens nieuw op kenteken gezet dan in heel 2016. Zowel het succes van private lease (dit jaar werd de grens van honderdduizend contracten gepasseerd) als de aantrekkende economie zijn de belangrijkste redenen van de groei. De merken top5 op de leasemarkt bestond in 2017 achtereenvolgens uit: Volkswagen (23.770 registraties en 13,7 procent marktaandeel), Renault (18.477 en 10,7 procent), Opel (14.779 en 8,5 procent), Peugeot (11.824 en 6,8 procent) en Skoda (11.140 en 6,4 procent). +++

+++ PSA heeft de bezuiniging bankschroeven bij Opel aangedraaid en daarom ontbreekt dit merk in maart op de autosalon van Genève. Er valt bovendien geen enkel nieuw model te presenteren. Hetzelfde geldt voor DS, dat om deze reden evenmin vertegenwoordigd is op de van 8 tot 18 maart te houden autobeurs. Citroën en Peugeot zijn wél present in Genève. Die hebben wel modellennieuws. Citroën zal waarschijnlijk de productieversie van de C5 Aircross presenteren en Peugeot toont een conceptstudie voor de nieuwe 508. Dat wordt een 5-deurs liftback. +++

+++ Met de start van het nieuwe jaar richt TOYOTA de aandacht meteen op zijn hybride modellen. Dankzij het zogeheten Free Hybrid aanbod betalen klanten nu geen meerprijs voor de hybride versie van de Yaris, Auris en C-HR. Dat betekent dus de prijs van een (normale) benzineversie in combinatie met de extra zuinigheid van een Hybrid uitvoering. Toyota spreekt van een voordeel van maximaal 2.700 euro (afhankelijk van het gekozen model). Er kan met deze actie niet alleen op brandstof worden bespaard, maar ook op ‘fysieke arbeid’ want in de hybride varianten hoeft er niet handmatig geschakeld te worden. Toyota heeft al meer dan 20 jaar ervaring in het bouwen van hybride auto’s. De Prius was in 1997 de eerste die deze techniek aan boord had. In al die jaren heeft Toyota wereldwijd al meer dan 11 miljoen hybride auto’s verkocht. Tegenwoordig is bijna de helft van alle verkochte vierwielers van het merk een hybride. Opvallend is dat de RAV4 niet meedoet aan het actieaanbod. +++

Reageren is niet mogelijk.