+++ ASTON MARTIN gaat haar 5,2 liter grote, dubbel geblazen V12 motor van de DB11 als uitgangspunt nemen voor een nieuwe V6 motor. Die zal evenals de 12 cilinder in de motorenfabriek in het Duitse Keulen geproduceerd worden. De 6 cilinder is primair bestemd voor de Vantage. Die ruilt in het kader van de generatiewisseling zijn 4,7 liter V8 in voor een soortgelijk 4,0 liter exemplaar van AMG. Deze motor wordt niet door Aston Martin gebouwd maar in de eigen faciliteit van AMG in het Duitse Affalterbach. In Keulen, een voormalige Ford faciliteit, worden nu nog de laatste exemplaren van de atmosferische 5,9 liter V12 voor de Vanquish gebouwd, maar dat model gaat binnenkort met pensioen en dan valt ook het doek voor zijn 12 cilinder. De nieuwe V6 wordt volgens Aston Martin topman Andy Palmer een technologisch hoogstandje en krijgt een inhoud van 2,6 liter. Hybride techniek is niet gepland. Wel kunnen wij rekenen op circa 450 pk vermogen. +++
+++ BMW neemt nog dit jaar de eerste internetdiensten van het Here dataplatform in gebruik. Het is een nieuwe stap in de standaardisatie van communicatie tussen voertuigen. Begin 2016 kocht het Duitse trio Audi / BMW / Mercedes het kaartenplatform Here van Nokia. Doel was een gezamenlijke standaard te ontwikkelen voor de uitwisseling van gegevens. Inmiddels zijn bepaalde modellen van de 3 merken al standaard voorzien van dit systeem om informatie te verzamelen via verschillende ingebouwde sensoren. Eind 2019 moet het gaan om 10 miljoen exemplaren. Deze goudmijn aan informatie zal vanaf midden 2018 dienen om internet rij hulpsystemen te lanceren onder het label Safety Services. BMW gaat dit als eerste aanbieden. Auto’s die hiermee uitgerust zijn, kunnen nauwkeurige aanbevelingen ontvangen op basis van informatie die andere auto’s (zelfs van een ander merk) verzameld hebben. Het gaat bijvoorbeeld over de risico’s op de weg (weersomstandigheden, gladde weg, obstakels), de snelheidsbeperkingen en verkeersinformatie (afgesloten wegen, vertragingen, spookrijders). +++
+++ In DUITSLAND is er maar weinig belangstelling voor de overheidsubsidie (4.000 euro) op elektrische auto’s. Daarmee laten onze oosterburen een andere volksaard te hebben dan wij, want in Nederland waren we er als de kippen bij toen de half elektrische stekkerhybride modellen goedkoper werden gemaakt door milieusubsidies. Na de afschaffing van die bonussen stortte de markt vervolgens weer volledig in. Maar de Duitsers zijn veel minder subsidiegevoelig. Er was eind 2017 nog 535 miljoen euro over van de 600 miljoen die de regering van Angela Merkel had gereserveerd voor elektrificatie van het Duitse wagenpark. De bonusregeling kwam vorige maand negatief in het nieuws, toen besloten werd dat Tesla geen aanspraak meer mocht maken op de subsidie. Het douceurtje van de Duitse overheid is namelijk alleen geldig op elektrische auto’s tot 60.000 euro (deze grens was niet toevallig gekozen om Tesla zo een hak te kunnen zetten). De Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s was echter niet voor één gat te vangen en zette een uitgeklede versie van de Model S in de prijslijst voor 59 mille. Zo dacht men de regels te omzeilen, totdat bleek dat deze uitvoering feitelijk niet leverbaar is aangezien bepaalde optiepakketten verplicht zijn. Exit Tesla uit de subsidieregeling dus. Ook Hyundai en Opel zorgden voor negatief nieuws vanwege leveringproblemen met hun Ioniq Electric respectievelijk Ampera-e. Maar de échte reden waarom de subsidieregeling niet aansloeg, was omdat Duitsers voor 4.000 euro niet uit hun luie stoel kopen, althans niet om een nieuwe auto te kopen van het formaat A, C of E klasse. Bovendien valt de bonus in het niet bij de korting die onze Oosterburen vandaag de dag kunnen krijgen als zij hun oude diesel inruilen voor een nieuw exemplaar. +++
+++ FORD heeft nog steeds geen passend antwoord op de Dodge Challenger Hellcat. Vreemd, want in de wereld van de muscle cars komt het, net als bijvoorbeeld bij Duitse power sedans, gewoon neer op een ordinair potje ver plassen. Zijn Amerikanen normaal bijzonder goed in, met al die liters frisdrank die ze dagelijks achteroverslaan. Maar nu lijkt Ford eindelijk tegengas te gaan geven. De nieuwe Mustang Shelby GT500 krijgt namelijk een 750 pk sterke 5,2 liter compressor V8, en is daarmee 30 pk krachtiger dan de helse poes. Dat blijkt uit gelekte diagrammen van de motor die TTAC in handen heeft. De Ford kan daarmee een topsnelheid bereiken van minimaal 322 km/u. De motor van de Mustang Shelby GT500 wordt gekoppeld aan de nieuwe 10-traps automaat. Verder voorziet Ford het model, om de boel tot bedaren te brengen, van koolstof/keramische remmen. Mogelijk zal de Mustang Shelby GT500 al deze maand worden voorgesteld, als de De North American International Auto Show zijn deuren opent. +++
+++ GENERAL MOTORS heeft patent verkregen op een airbag die aan de buitenzijde van auto’s kan worden aangebracht om voetgangers te beschermen bij een aanrijding. De airbag vangt niet zo zeer de eerste schok op maar de tweede ‘botsing’ als de voetganger door de aanrijding op de motorkap wordt gegooid. “Die eerste aanraking is niet de meest voorkomende oorzaak dat voetgangers overlijden, het is de tweede klap als ze over de motorkap vliegen en met hun hoofd tegen de zware chassisstructuur klappen waar het raam van de auto in vast zit”, legt Maeva Ribas, ontwerper bij The Carlab aan Automobiel Management uit. In de Verenigde Staten kwamen in 2016 meer dan 6.000 voetgangers om het leven bij een aanrijding met een motorvoertuig, dat is 15 procent van alle slachtoffers in het verkeer. Om patent op de airbag te verkrijgen, diende General Motors een dossier van duizenden pagina’s met een zeventigtal tekeningen in. +++
+++ Enkele onzekere factoren hebben de prijs van palladium in 2 jaar tijd verdubbeld. Dit zeldzame metaal wordt gebruikt in de auto-industrie om KATALYSATOREN voor benzinemotoren te produceren. Het is zelfs het belangrijkste basismateriaal. Momenteel kost palladium 1.098,56 dollar per ounce (31,1 gram). Daarmee is de koers in 2 jaar tijd bijna verdubbeld. De katalysatoren van diesels gebruiken primair platina, dus daar speelt het probleem minder. 75 procent van de wereldproductie van palladium wordt gebruikt door de auto-industrie om de transformatie van restproducten uit de brandstofverbranding te versnellen. De rest is bestemd voor de elektronica-industrie, bijvoorbeeld voor microchips of militaire toepassingen. Door de huidige crisis rond de dieselmotor stijgt de vraag naar benzine exemplaren. In een groeiende automarkt is er dus ook meer vraag naar palladium. Maar de ontginning en de productie van palladium hangen grotendeels af van de Russische nikkelproductie. Het is namelijk een bijproduct van nikkel, verkregen bij het smelten en zuiveren ervan. De sterke prijsstijging houdt verband met een risico op wereldwijde tekorten omdat onzekerheid heerst over de reserves en het exportbeleid van Rusland. Er blijft echter nog altijd een oplossing: palladium recycleren. +++
+++ PEUGEOT heeft in het net afgelopen jaar flink kunnen profiteren van de aantrekkende economie op de Franse thuismarkt. Daardoor werden er 4,7 procent meer personenauto’s verkocht dan in 2016. Maar Peugeot wist met 9,7 procent ruim dubbel zo hard te groeien. Ook zustermerk Citroën eindigde met een plus van 5 procent boven het gemiddelde. Onder de streep heeft de PSA Groep hierdoor (Opel meegerekend) nagenoeg 30 procent van de Franse markt in handen. Renault bleef met 3,4 procent wat achter bij het gemiddelde, hoewel haar budgetdochter Dacia met 6,5 procent groei wel prima presteerde. Met de Clio heeft Renault echter wel net als in voorgaande jaren het best verkochte model in handen. +++
+++ SEAT test, in samenwerking met parkeergaragebouwer Saba, een app waarmee boodschappen rechtstreeks in de kofferbak worden geleverd. De Spaanse autofabrikant wil klanten via de mobiele applicatie ‘Droppit’ orders in hun eigen auto laten bezorgen. Droppit, beschikbaar voor zowel iOS als Android, laat consumenten hun gewenste bestelling door bezorgdiensten Deliberry of Glovo bezorgen in een parkeergarage van Saba naar keuze. Klanten die gebruik willen maken van de app, dienen na bestelling hun autosleutels bij werknemers van Saba achter te laten. Zij houden bij aan welke auto welke bestelling is gekoppeld. De bewuste bestelling wordt vervolgens in de juiste auto bezorgd. In de toekomst moet Droppit via vingerafdrukscan de auto aan de juiste klant koppelen. Het is niet de eerste keer dat een dergelijke proef wordt gehouden. In 2012 werd Cardrops gelanceerd, een vergelijkbare bezorgoptie waarbij leveringen ook rechtstreeks in de auto worden geleverd. En ook Volvo startte in 2016 met een ‘In-car delivery’. De proef duurt 6 maanden en vindt plaats in Barcelona. Aan de proef doen 2 parkeergarages van Saba mee. +++
+++ Ook in de VERENIGDE STATEN wint de SUV gestaag aan populariteit. 2017 zal de geschiedenis in gaan als het jaar waarin het hoge carrosserietype de sedan in populariteit voorbijstreefde. Alles bij elkaar kochten Amerikanen in 2017 iets minder auto’s (namelijk 17,2 miljoen exemplaren) dan in het recordjaar 2016 (toen er 17,5 miljoen registraties waren). Daarmee is de eerste daling in de jaarlijkse autoverkopen sinds de crisis van 2008/2009 een feit, al zorgt een terugval van 1,7 procent natuurlijk niet voor een crisisstemming. Zoals gezegd wint de SUV net als in de Europa ook in de VS nog altijd aan populariteit. Kochten Amerikanen in het verleden vooral sedans van het type Honda Accord en Toyota Camry, nu gaat de voorkeur uit naar de Toyota RAV4 (375.052 registraties) en de Nissan Rogue (363.293; onze X-Trail). Pas daarna volgt een personenauto, die niet in de SUV categorie valt, de Honda Civic (345.880). De Toyota Camry (343.750) is teruggezakt naar de 4de plek. Daarna volgt de Honda CR-V (340.912), die tegenwoordig populairder is dan de Accord (300.540). Daar tussenin eindigde de Toyota Corolla (309.227). Nemen wij ook de zogeheten ’trucks’ in beschouwing, dan worden de statistieken aangevoerd door de Ford F-Series pick-up. Van deze F-150 gingen vorig jaar 807.379 exemplaren over de toonbank. voertuigen. De Ford bleef daarmee zijn rivaal Chevrolet Silverado royaal voor, want bij deze pick-up eindigde de teller op 518.188 exemplaren. De pick-up van Ram (het truckmerk van Fiat Chrysler) moet met 455.816 verkochte bakbeesten genoegen nemen met de 3de podiumplek. Van alle personenwagens uit de top10 die niet tot de SUV categorie behoorden daalden de verkopen met 7 à 19 procent. De SUV modellen uit het overzicht wisten gemiddeld ruim 8 procent te plussen. +++
