Nieuwstelex

0

+++ Google dochter Waymo staat op het punt om het aantal proeven dat het met voertuigen doet die AUTONOOM kunnen rijden flink op te voeren. Het bedrijf heeft net een overeenkomst gesloten met Fiat Chrysler en koopt in het kader van deze afspraak duizenden exemplaren van de Pacifica Hybrid, de niet bij ons geleverde opvolger van de Voyager (met milde hybride techniek). De MPV moet zonder menselijke chauffeur door verschillende steden in de Verenigde Staten gaan rijden. De eerste leveringen beginnen eind 2018. Hoeveel geld er met de deal gemoeid is, is niet bekendgemaakt. Fiat Chrysler en Waymo werken als sinds mei 2016 samen. Toen werden er 100 exemplaren van de Pacifica Hybrid geleverd en vorig jaar nog eens 500 stuks. Gezamenlijk hebben die 600 voertuigen zo’n 6,4 miljoen kilometers gereden met als doel data te verzamelen. Waymo heeft verder al een aantal compleet autonoom rijdende voertuigen op de weg, waar bedrijven als Ford, General Motors en Tesla dat nog niet hebben. De bedoeling is om zo snel mogelijk een ‘Level 5’ autonome auto op de weg te hebben. Die voertuigen kunnen in alle omgevingen zonder menselijke interventies rondrijden. Ze zijn er nog niet, maar er wordt volop aan gewerkt door verschillende technologiereuzen. Waymo denkt halverwege 2019 een ‘Level 5′ autonome taxi’s op de markt te kunnen brengen. Die mogen echter alleen rijden in een omgeving die door de overheid het predikaat ‘veilig’ heeft gekregen. Chrysler is leverancier van de hardware: de autofabrikant is zelf nauwelijks bezig met de technologie en dus een ideale, niet-bedreigende partner voor Waymo (Ford en General Motors doen veel eigen research op dit vlak, waardoor er veel eerder conflicten kunnen ontstaan met een partij die zijn knowhow liever niet deelt). +++

+++ Fabrieksarbeiders in DUITSLAND zijn begonnen met een serie geplande stakingen over salaris en werktijden. Tot vrijdag leggen medewerkers van ongeveer 260 bedrijven in de metaalbewerking industrie, waaronder sommige autofabrieken, het werk neer. IG Metall, de grootste vakbond van Duitsland, heeft opgeroepen tot de stakingen. De bond vraagt fabrieksmedewerkers de straat op te gaan. De vakbond eist dat de lonen van bijna 4 miljoen arbeiders in een tijdsbestek van 27 maanden met 8 procent stijgen. Ook wil IG Metall dat fabriekswerkers de mogelijkheid krijgen hun werkweek te verkorten tot 28 uur om hun kinderen te kunnen opvoeden of mantelzorg te verlenen. Momenteel geldt voor hen een minimale werkweek van 35 uur. Werkgevers hebben eerder een loonsverhoging van 6,8 procent aangeboden, maar ze weigerden in te stemmen met het verkorten van de werkweek. +++

+++ De verkoop van volledig ELEKTRISCH aangedreven auto’s in Nederland zat afgelopen jaar stevig in de lift. Ten opzichte van een jaar eerder steeg de verkoop met maar liefst 132 procent, zo blijkt uit verkoopcijfers die de Europese brancheorganisatie ACEA publiceerde. Ook binnen de gehele Europese Unie (EU) was er sprake van een stevige stijging. In Nederland werden in 2017 bijna 10.000 nieuwe volledig elektrisch aangedreven auto’s verkocht. Een jaar eerder waren dat er 4268. Binnen de EU werd vorig jaar een groeispurt gemeten van bijna 50 procent tot 133.000 auto’s. Waar de verkoop van elektrische auto’s in de lift zat, stagneerde de verkoop van hybride auto’s met een stekker. Daar werden er in Nederland nog maar 1158 van verkocht, wat op jaarbasis een daling met bijna 94 procent betekende. In Europa zijn hybride auto’s met stekker nog wel populair, gelet op de stijging met 33 procent tot 142.709 auto’s. +++

+++ FIAT bereidt in Melfi de productie van een nieuw model voor. Waarschijnlijk gaat het daarbij om een aangepaste versie van de Latijns Amerikaanse Argo, die bij ons de Punto moet gaan aflossen en de naam Uno krijgt. Eén van de troeven van dit model wordt milde hybride techniek. Een dieselvariant is niet gepland. Later volgt op dezelfde basis een cross-over annex SUV waarmee Fiat de Dacia Duster wil gaan beconcurreren. De introductie van de Punto opvolger vindt na de zomer plaats, met een publieksdebuut in oktober op de autosalon van Parijs. +++

+++ De oost baan van de Van Brienenoord brug bij de oprit Feijenoord bij Rotterdam was vorig jaar de GEVAARLIJKSTE kilometer snelweg. Tussen de hectometerpalen 21,0 en 22,0 van de linkerbaan van de A16 vonden 48 ongevallen plaats, meldt de Stichting Incident Management Nederland. Op de tweede plek staat met 43 ongevallen de koploper van 2016, de noord baan van de A12 bij Gouda. De A1 tussen het tankstation Palmpol en de afrit naar de A30 is volgens het samenwerkingsverband van alarmcentrales een opvallende nieuwkomer in de lijst van gevaarlijkste wegvakken. Op dit stuk weg, dat vlak voor de afslag naar de A30 ligt, gebeurden vorig jaar 42 ongevallen, bijna 3 keer meer dan in voorgaande jaren. Problemen met een te korte uitvoegstrook en de afsluiting van de N805 lijken hier debet aan te zijn. Het wegvak op de Van Brienenoord brug staat al jaren in de top10 van gevaarlijkste stukken snelweg van Nederland. De meeste ongevallen vinden daar plaats op de parallelbaan van de brug. Dat zou komen door de lage snelheid van het verkeer, dat van een zeer bochtige oprit afkomt. Veel automobilisten zouden de lengte van de invoegstrook onderschatten, en invoegen voordat ze voldoende snelheid hebben. Op de A12 bij Gouda ging het vorig jaar beter dan het jaar ervoor. Tussen de hectometerpalen 27,0 en 29,0 werden 27 procent minder ongevallen geteld. De stichting vermoedt dat dit het gevolg is van de parallelroute langs de A12 die eind 2016 werd opengesteld. Automobilisten die vanuit Gouda naar Den Haag willen, hoeven daardoor niet langer de rijstroken naar Rotterdam over te steken om de rijbaan naar Den Haag te bereiken. +++

+++ JAGUAR LAND ROVER gaat de productie in haar fabriek in het Britse Halewood terugschroeven. Redenen zijn de snel inzakkende verkopen van diesels en de scherpe daling van de autoverkopen in Groot-Brittannië überhaupt. Ook de onzekere toekomst van de Britse auto-industrie als gevolg van de Brexit speelt mee. Bijna de helft van de in Groot-Brittannië gebouwde auto’s van Jaguar en Land Rover gaan naar het vaste land van Europa. Jaguar Land Rover wil in eerste instantie de 3 ploegendienst terugdraaien naar een 2 ploegendienst. Dat zal enkele honderden mensen hun baan gaan kosten. De autosector in Groot-Brittannië wordt toch al getroffen door problemen, want bij Vauxhall, het Britse zustermerk van Opel, zijn 650 ontslagen aangekondigd als gevolg van de sterk gedaalde vraag naar de Astra. +++

+++ KIA heeft eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl bevestigd dat zij niet met ene eigen alternatief komt voor het N label van Hyundai. Albert Biermann, verantwoordelijk voor de sportieve modellen van beide Zuid Koreaanse automerken, houdt het bij ‘GT’. Dit label zal gebruikt worden voor modellen die eerder ‘warm’ dan ‘heet’ zijn, zoals de Opel Insignia GSi. Van de nieuwe generatie Cee’d, die Kia komende zomer op de markt brengt, komt ook een GT versie, zo meldt Biermann. Die krijgt een 204 pk sterke 1,6 liter motor en aan scherper afgesteld onderstel. Qua carrosserievorm zal de consument kunnen kiezen uit een 5-deurs hatchback en een SW stationwagon. Mogelijk volgt later nog een extra koetswerkvariant à la de Hyundai i30 Fastback. +++

+++ Voorsprong op je concurrenten bouw je op met techniek. Dat weet niet alleen Audi, maar ook MERCEDES . Zo is er een strijd gaande over wie de beste koplampen levert. Mercedes test daarom momenteel haar intelligente technologie Digital Light. Die werkt via het samenspel van duizenden LEDs en meer dan 2 miljoen microscopische spiegels. Daarmee is het mogelijk om symbolen op de weg voor de auto te projecteren, om zo de bestuurder te waarschuwen (een Stop bord bij het naderen van een kruispunt bijvoorbeeld) of om andere weggebruikers te helpen (een virtueel zebrapad op de weg om een voetganger te laten oversteken). De nieuwe technologie gaat voor het eerst worden aangeboden op de volgende generatie van de S klasse, die in 2020 wordt verwacht. +++

+++ Dat de verkopen in het D segment structureel onder druk staan, bewijst de beslissing van Ford om de Mondeo niet te gaan vervangen. En na de zomer trekt Toyota de stekker uit de Avensis productie. Ook OPEL merkt dat D segment middenklassers op hun retour zijn. Dit merk heeft weliswaar onlangs de 100.000ste order voor de Insignia mogen noteren, maar daar hadden de dealers meer tijd voor nodig dan bij de vorige generatie. Toen werd de mijlpaal al na 5 maanden bereikt, nu werden de champagneflessen bij Opel pas na 9 maanden ontkurkt. Ook in Nederland is de nieuwe Insignia minder in trek dan de vorige editie. Bij ons staat de orderteller nu op 2.000 exemplaren. De eerste generatie had na 5 maanden al 4.000 bestellingen op zak. Bij de huidige Insignia is de 1.5 Turbo met 165 pk het meest gevraagd. Alle benzinemotoren samen hebben een verkoopaandeel van 60 procent. De zakelijke rijder verkiest echter de 1.6 CDTi met 110 pk boven de 1.5 Turbo, alhoewel het verschil klein is. +++

+++ PORSCHE heeft de knoop doorgehakt: binnenkort staan er geen dieselmodellen meer in haar catalogus. Het merk biedt weldra enkel nog benzine, stekkerhybride en volledig elektrische auto’s aan. Als gevolg van de sjoemeldiesel affaire en zijn vele schandalen, waarvan sommige werkelijk alle verbeelding tarten, krijgt de dieselmotor bij Porsche nu het finale nekschot. Nadat de fabrikant lang heeft geaarzeld om de nieuwe Cayenne nog met een olie gestookt blok aan te bieden, is nu beslist dat die er niet komt. Ook de Panamera is voortaan niet meer te bestellen met een dieselmotor, zelfs al was dat bij zijn lancering nog wel het geval. De enige uitzondering op dit moment is de Macan, die nog met een 3.0 V6 TDI verkrijgbaar is, maar voor hoelang nog, is onduidelijk. +++

+++ Wie al van plan was naar een RENAULT Kadjar te gaan kijken, die wordt tot en met 4 februari getrakteerd op een flinke korting. Op voorraadauto’s biedt het merk nu 2.000 euro korting plus daarbovenop een accessoirecheque van 750 euro. DIt betekent dat de Kadjar nu al te koop is vanaf 25.390 euro met het genoemde Real Life voordeel. Daar bovenop krijgt de klant dan nog 750 euro korting op accessoires. De genoemde instapprijs betreft de Renault Kadjar Energy TCe 130 Life. +++

+++ TESLA ligt nu ook onder vuur bij Steve Wozniak, een prominent figuur uit de hightech industrie. Deze voorstander van innovatie bezit 2 exemplaren van de Model S, maar wordt moe van de beloftes die topman Elon Musk doet. Als voorbeeld noemt Wozniak de belofte van Tesla om in oktober 2016 zelfrijdende auto’s op de weg te hebben. De moesten volledig autonoom van A naar B kunnen rijden zonder menselijke input. Maar de marktintroductie van die auto’s laat nog steeds op zich wachten. Daarnaast stelt Wozniak dat andere autofabrikanten als Audi en BMW voorliggen op Tesla als het gaat om autonome technieken. Hij vergelijkt Elon Musk met Steve Jobs. “Het is een geweldige verkoper, maar wat hij zegt, kun je daar echt in geloven?”. +++

+++ Olympisch sponsor TOYOTA lanceert de wereldwijde campagne “Start Your Impossible” in Nederland met Olympisch kampioen schaatsen Ireen Wüst en Paralympisch snowboarder Chris Vos. Zij laten zien dat niets onmogelijk is. Toyota is het eerste automerk dat wereldwijd de Olympische en Paralympische Spelen sponsort. Voor Toyota gaat mobiliteit veel verder dan de continue verbetering van auto’s. Het sponsorschap komt voort uit de diepe overtuiging dat alle mensen zich vrij moeten kunnen bewegen, omdat iedereen dan het beste uit zichzelf kan halen. Vanuit die visie heeft Toyota samen met Ireen en Chris 2 korte films geproduceerd met dezelfde boodschap: “Geef nooit op, Start Your Impossible”. De emotionele portretten tonen een weerspiegeling van de gedeelde, onbegrensde toewijding om continu te verbeteren, die volgens Toyota velen zal inspireren. De Japanse autofabrikant is partner van het Internationaal Olympisch Comité (IOC) en Internationaal Paralympisch Comité (IPC) en daarmee wereldwijd de enige sponsor uit de autobranche. In Nederland rijden ruim 70 olympische en paralympische sporters van TeamNL in een Toyota. Zo ook Ireen Wüst, de meest succesvolle Nederlandse olympiër aller tijden. De passie en drive van haar om iedere dag beter te worden passen helemaal bij de ‘Kaizen’ filosofie van Toyota, waarbij alles gaat om continue verbetering. +++

+++ Mensen die in VLAANDEREN hun rijbewijs halen, moeten binnen 9 maanden een halve dag terugkomen voor een rijvaardigheidscursus. Tot zo’n terugkommoment is besloten omdat beginnende bestuurders nog altijd veel brokken maken. De extra kosten van de rijles bedragen ongeveer 100 euro, waarmee Vlamingen relatief nog altijd goedkoop uit zijn. Volgens de Vlaamse minister Ben Weyts van Mobiliteit blijven de totale kosten van een rijbewijs beperkt tot 175 euro, terwijl Nederlanders gemiddeld 2.500 euro kwijt zouden zijn aan het totale pakket van rijlessen en rijexamen. Wie de cursus niet volgt, kan een boete tot 4.000 euro krijgen. In België is het niet verplicht om lessen te volgen bij een officiële rijschool. Ook een kennis of familielid mag de vaardigheden overbrengen. Een begeleider moet wel een cursus volgen. +++

+++ De autosector zal dit jaar WERELDWIJD last hebben van de aanhoudende onzekerheid over de Brexit en de problemen rondom de CO2-uitstoot van auto’s. De Europese branchevereniging ACEA voorziet voor dit jaar een groei van 1 procent, waar afgelopen jaar de markt nog met 3,4 procent groeide. Volgens ACEA preses Carlos Tavares is de auto-industrie weer bijna op het niveau van 10 jaar geleden, voordat de crisis uitbrak. Volgens hem is het herstel echter broos en is het voor automakers zaak om het concurrentievermogen van de industrie te verbeteren. Vanuit Brussel is de roep om strengere regels omtrent CO2-uitstoot en testmethoden almaar luider. De Europese Commissie dringt volgens Tavares zelfs aan op puur elektrisch aangedreven voertuigen. Volgens de ACEA bestuurder moet zoiets goed worden bekeken, gelet ook op het huidige beperkte marktaandeel van batterijauto’s en de economische en sociale gevolgen voor de sector. Verder pleit hij voor een overgangsperiode van 3 jaar om de Brexit onzekerheden het hoofd te bieden. +++

+++ Het Deense hypersportwagen merk ZENVO zal op de autosalon van Genève een nieuw model presenteren. Dat wordt een bolide die een brug slaat tussen de ST1 straatauto en de circuitracer TS1. Hij zal als topmodel van de Zenvo familie worden gepositioneerd. De nieuweling, waarvan de naam nog niet bekend is, komt boven de bestaande ST1 (de letters ‘ST’ staan voor ‘Supercharged Turbo’) te staan. Hij kent dezelfde basis, maar krijgt een agressiever, extremer design met een minimalistisch interieur. Net als de ST1 is de nieuweling bedoeld voor het gebruik op de openbare weg, dit in tegenstelling tot de TS1 (Twin Supercharged), wat een circuitauto is. Plannen voor meer modellen zijn er niet. Zenvo bouwt slechts 5 auto’s per jaar die allemaal een 1.163 pk sterke 5,8 V8 motor onder de kap hebben. De ST1 kan daarmee in 2,8 tellen naar 100 km/u sprinten. Zijn topsnelheid bedraagt 375 km/u. +++

Reageren is niet mogelijk.