Ora oogt als een Orka

0

In geen enkel ander land wordt aan het belang van elektrificatie van het autoaanbod zo’n grote waarde toegedicht als China. Peking duwt de automobilist met harde hand uit zijn vierwieler met verbrandingsmotor. Great Wall reageert daar op bijzondere wijze op.

In 2019 moet 10 procent van de verkochte auto’s elektrisch zijn en in 2020 moet dat percentage zijn gestegen naar 12. Nu hebben zogeheten New Energy Vehicles (NEVs) een marktaandeel van 2,5 procent. Stok achter de deur zijn de nummerplaat aanvragen. Die krijg je voor een elektrische auto in grote Chinese steden een stuk makkelijker dan voor een conventioneel aangedreven model. Analisten verwachten dat China in 2040 goed zal zijn voor 40 procent van de mondiale elektrische auto verkopen.

Great Wall Motors, een van de grotere spelers op de Chinese automarkt, speelt op deze ontwikkeling in met de lancering van een compleet nieuw merk: Ora (zonder h). Het label zal zijn debuut in april beleven tijdens de Beijing Auto Show. Daar zal dan deze creatie worden gepresenteerd: de iQ5 (Audi en BMW hebben duidelijk als inspiratiebronnen gediend voor deze typeaanduiding).


De Ora iQ5 is een 5-deurs coupéachtige cross-over. De maatvoering is 4,45 x 1,74 x 1,57 x 2,62 meter. Volkswagen heeft een soortgelijk model in de pijplijn zitten, de I.D. Cross. Het zal wel toeval zijn, maar in de door Great Wall Motors gekozen kleurstelling oogt de Ora iQ5 als een … orka. Dat komt door de curieuze mix van witte carrosserielak met zwarte panelen. Doordat ook de dorpels en de onderste bumpergedeelten in zwart zijn uitgevoerd, lijkt de Chinees onnatuurlijk hoog op zijn poten te staan.

Gelukkig valt het gewicht voor een elektrische auto mee: slechts 1.395 kg. En met de achterzijde van de Chinees is niks mis. Die kan ook voor een model van Saab doorgaan. De elektromotor is 160 pk sterk en daarmee kan de iQ5 een topsnelheid van 150 km/u bereiken. Great Wall Motors heeft nog niet bekend gemaakt wat de actieradius is.

De regering van China denkt dat de autofabrikanten uit eigen land in het segment voor elektrische auto’s beter in staat zijn om te concurreren met buitenlandse spelers. De elektrificatie van het wagenpark heeft dus ook een strategisch doel. Het feit dat BYD inmiddels meer elektrische auto’s verkoopt dat Tesla, wordt als bewijs gezien dat de regering van China het bij het rechte eind heeft. Maar dan moeten er niet te veel modellen als deze Ora op de markt verschijnen.

Reageren is niet mogelijk.