Prijsindicatie DS 3 Crossback

0

De 7 Crossback is een bord vol SUV, maar toch is dit model nog maar een amuse van wat komen gaat bij DS. De échte verkoopimpuls moet van de hier betrapte 3 Crossback komen: het antwoord van het Franse premium merk op de Audi Q2, de Mini Countryman en het nog te introduceren sportieve/coupéachtige alternatief van Renault voor de eigen Captur.

De DS 3 Crossback heeft vele troeven in handen: hij zal worden gebaseerd op het gloednieuwe CMP (Common Modular Platform) onderstel van PSA en de Chinese aandeelhouder Dongfeng voor B segment modellen, krijgt de geprezen PureTech en de kraakverse 1.5 BlueHDi onder de kap, wordt ook leverbaar in volledig elektrische uitvoering en biedt (bijna) net zo’n fraai interieur als de 7 Crossback. Tegelijkertijd garandeert een carrosserielengte van ruim 4 meter voldoende plek voor 4 volwassenen en hun bagage. Waarom zou je dan nog een burgerlijke middenklasser kopen?

De prijzen gaan vermoedelijk bij 31 mille beginnen. Je krijgt dan de 110 pk sterke PureTech 3 cilinder turbobenzine versie in Chic tenue. Ten opzichte van de Audi Q2 (31.490 euro voor de 1.0 TFSI basisuitvoering) en de Mini Countryman (30.170 euro voor de One versie) zijn dat schappelijke prijzen omdat deze rivalen minder goed in hun toeters en bellen zitten, noch Franse ‘haute couture’ bieden. Elektrisch rijden in de DS zal voor afgerond 39 mille kunnen.

De elektrische variant van de 3 Crossback krijgt een elektromotor van 115 pk en een batterijenset van 50 kWh, waarmee een actieradius van 450 kilometer mogelijk is. DS wil in 2025 ruim eenderde (35 procent) van zijn verkopen realiseren met (deels)elektrische modellen. In het B segment (de klasse van de 3 Crossback) gaat het daarbij dus om enkel een elektromotor, maar grotere modellen (zoals de 7 Crossback, de Peugeot 3008/5008, de nieuwe 508, de nog te introduceren Citroën C5 Aircross en de Opel Grandland X) krijgen stekker hybride techniek.

De kans is klein dat de 3 Crossback de gewone, uit 2010 stammende, ‘3’ direct vervangt. Die zal tot het einde van dit decennium naast dit nieuwe model in de leveringgamma blijven, met om de zoveel tijd een update van de infomedia technologie en de introductie van speciale uitvoeringen. Daarna is het gedaan met de DS zonder achterportieren. Peugeot zal het genoemde CMP onderstel gaan gebruiken voor de nieuwe 208 en 2008. Opel zal de volgende editie van de Corsa op deze bodemplaat baseren.

De door DS designbaas Thierry Metroz ontworpen 3 Crossback zal in oktober op de autosalon van Parijs aan het publiek worden voorgesteld. De levering komt evenwel pas in 2019 op gang. Dan zal gebeuren vanuit zogeheten ‘DS Stores’ (in heel Europa komen er 400) met een hoog servicekarakter. Daarnaast gaan de Fransen veel werk maken van verkoop via internet. DS zal haar gamma in een later stadium gaan uitbreiden met hatchbacks en sedans. Alle modellen zijn voor het B t/m D segment bestemd.

Reageren is niet mogelijk.