Seat verzelfstandigt Cupra

0

Wordt het autolandschap schraler? Niet als je naar het aantal nieuwe automerken kijkt. Laten wij de Chinezen (zoals Lynk & Co) buiten beschouwing, dan zien we dat DS losgeweekt is van Citroën, Polestar een zustermerk van Volvo is geworden (de eerste eigen auto, een elektrische coupé, komt in 2019) en nu kondigt Seat een nieuw label aan: Cupra. Op 22 februari zullen de Spanjaarden meer details over haar plannen bekend.

Die datum is niet toevallig gekozen. De autowereld maakt zich dan op voor de start van de autosalon van Genève en Cupra zal daar zijn eerste eigen model presenteren. Die zal door een select aantal dealers in Nederland verkocht gaan worden. Verwacht geen wereldschokkend nieuws: vermoedelijk gaat het om een Ateca met (extra) Spaanse peper, bijvoorbeeld 310 pk. Die wordt vermoedelijk (bijna) dubbel zo duur als de basisversie, oftewel zo’n 55 mille. Dat is veel geld voor een gewone Seat, vandaar de aparte positionering van Cupra.

In de aanloop naar de persconferentie op 22 februari heeft Seat alvast het Cupra logo onthuld. Dat is bronskleurig en staat volgens het merk voor passie, precisie, vastberadenheid en moed. Het is de bedoeling dat Cupra een eigen identiteit krijgt en zich ontwikkelt tot een volledig zelfstandig merk. In Nederland zal een klein aantal showrooms worden omgetoverd tot gespecialiseerde Cupra dealers. Volgens de Spaanse Volkswagen tak zorgt dat voor een “optimale merkbeleving”.

Toch zit het er dik in dat het, net als nu, niet meer dan veredelde Seat modellen zullen zijn. Dat is geen ramp, want voor Polestar werd een oude conceptstudie van Volvo afgestoft en DS heeft zich ook een aantal jaar moeten redden met Citroën repertoire. Cupra wil zich overigens ook gaan onderscheiden met lifestyle accessoires en speciale evenementen.

Comments are closed.