SUV rukt verder op in Europa

0

Marktonderzoekbureau Jato Dynamics analyseerde de Europese autoverkoopcijfers in 2017. Het was een jaar waarover de betrokken spelers best tevreden kunnen zijn. In het totaal werden in Europa 15,63 miljoen nieuwe auto’s in het verkeer gebracht. Dat is het hoogste resultaat sinds 2007, toen er 16,02 miljoen stuks werden verkocht, en een stijging van 3,3 procent ten opzichte van 2016.

De stijging is het meest uitgesproken in Oost en Zuid Europa. In die landen, die eerder het ergst door de crisis getroffen werden, ging de verkoop er respectievelijk 12,7 en 6,2 procent op vooruit. Daartegenover staat een duidelijke groeivertraging tegen het jaareinde en ronduit slechte resultaten voor de Britse markt en Ierland. Jato noemt als oorzaken de dieselcrisis en de Brexit.

Er werden afgelopen jaar duidelijk minder dieselauto’s verkocht. Het aandeel van dit motortype daalde tot 43,7 procent. Dat is 7,9 procent minder dan een jaar eerder en dat vertegenwoordig meer dan driekwart miljoen voertuigen. De benzineauto was de grote winnaar met een stijging van 10,1 procent. Alternatief aangedreven voertuigen (waaronder hybride, stekkerhybride en volledig elektrische modellen) haalden in 2017 een gezamenlijk marktaandeel van 4,6 procent.

De SUV is hard op weg om het populairste carrosserietype te worden. In 2016 werden 3,81 miljoen exemplaren verkocht. Afgelopen jaar waren dat er al 4,56 miljoen; een stijging van 19,5 procent. Was voorheen een kwart van alle nieuwe auto’s een SUV, dat is nu al bijna een eenderde (29,3 procent). Ter vergelijking: 10 jaar geleden koos slechts 8,5 procent van de Europese autoconsumenten voor een dergelijk carrosserietype. De SUV maakt in alle segmenten een opmars. In de klasse van de Audi Q5 en Volvo XC60 namen de verkopen vorig jaar met 34 procent toe. In het C segment (Nissan Tiguan en Volkswagen Tiguan) was er sprake van een afzetstijging van 21 procent. Voor compacte modellen (Peugeot 2008 en Renault Captur) werden 17,5 procent meer orders genoteerd.

De MPV is daarentegen op sterven na dood. Dat marktsegment kreeg al flinke klappen in de afgelopen jaren en boerde in 2017 nog eens 15,1 procent achteruit. Deze eeuw werden nog nooit zo weinig MPV auto’s verkocht. Anticiperend hierop zal Ford haar Europese gamma waarschijnlijk gaan uitbreiden met een 7-persoons uitvoering van de Edge. Die kan de S-Max en Galaxy overbodig maken. Dat is prettig, want hun donorauto, de Mondeo verdwijnt sowieso. Overigens heeft Renault geen spijt van de lancering van de (Grand) Scénic. De MPV vijver wordt weliswaar steeds kleiner, maar is ook minder druk bevist.

De Volkswagen Golf blijft veruit de bestverkochte auto van Europa. In 2017 wist hij zijn voorsprong op de Renault Clio en Volkswagen Polo te behouden. In vergelijking met 2016 is het afzetvolume van de Volkswagen Golf weliswaar met 3,4 procent gekrompen, maar met 546.250 exemplaren heeft hij een voorsprong van liefst 50 procent op de nummer2 op de markt, de Renault Clio, waarvan 369.874 stuks zijn verkocht. Op de derde plaats staat nog een Volkswagen: de Polo. De Nissan Qashqai en de Ford Fiesta maken de top5 compleet. De meest opvallende groei komt van de Peugeot 3008, die van plaats 79 opschuift naar plek 25. Andere modellen van in 2017 een flinke opmars hebben gemaakt, zijn de Toyota C-HR (54) en de Audi Q2 (73). Volkswagen staat met liefst 4 modellen in de top25. De andere autofabrikanten komen tot 3 plekken (Opel, Peugeot, Renault), 2 (Fiat, Ford en Skoda) of 1 (Audi, Citroën, Dacia, Mercedes, Nissan en Toyota). Modellen uit het B segment hebben, ondanks de koppositie van de Golf, de overhand. Zij bezetten 12 plekken in de top25. Het A segment is slechts met 2 modellen vertegenwoordigd (beiden afkomstig van Fiat), net als het D segment (de Volkswagen Passat en de Mercedes C klasse). De resterende plaatsen worden ingenomen door modellen uit het C segment.

Gekeken naar het carrosserietype, dan zien we dat de SUV met 6 modellen vertegenwoordigd is. Daarvan zijn er 5 uit het C segment afkomstig. Het meest succesvol is de Nissan Qashqai. Kijken we ook naar andere carrosserietypes, dan zien we dat de Citroën C3 en de Fiat Tipo in 2017 flink zijn gestegen in de verkoopstatistieken. De Ford Fiesta viel het hardst terug, gevolgd door de Volkswagen Polo, de Peugeot 308 en de Opel Astra. De laatste 2 modellen ondervonden stevige interne concurrentie van respectievelijk de Peugeot 3008 en de Opel Grandland X. Terwijl de Ford Fiesta en Volkswagen Polo een overgangsjaar hadden vanwege de generatiewisseling.

Hier lees je de complete modellen top25. 1: Volkswagen Golf: 483.105 stuks, 2: Renault Clio: 327.395, 3: Volkswagen Polo: 272.061, 4: Ford Fiesta: 254.539, 5: Nissan Qashqai: 247.939, 6: Peugeot 208: 244.615, 7: Volkswagen Tiguan: 234.916, 8: Opel Corsa: 232.738, 9: Skoda Octavia: 230.116, 10: Opel Astra: 217.813, 11: Ford Focus: 214.661, 12: Renault Captur: 212.768, 13: Citroën C3: 207.299, 14: Toyota Yaris: 199.182, 15: Dacia Sandero: 196.067, 16: Fiat 500: 189.928, 17: Fiat Panda: 187.322, 18: Volkswagen Passat: 184.123, 19: Peugeot 2008: 180.868, 20: Skoda Fabia: 180.136, 21: Mercedes C klasse: 176.705, 22: Opel Mokka: 170.384, 23: Renault Mégane: 168.132, 24: Peugeot 3008: 166.784 en 25: Audi A3: 164.045.

In het merkenoverzicht wist Volkswagen iedereen voor te blijven. De Duitsers zagen hun afzet echter wel iets dalen. Renault staat op de tweede plaats. Ford claimt de derde positie, maar wist niet te profiteren van de algehele marktgroei. De top5 wordt gecompleteerd door Opel (dat het nog wat slechter deed dan Ford) en Peugeot, die sinds vorig jaar zustermerken zijn. Binnen de top25 wist Suzuki de grootste groei te realiseren. De Japanners registreerden 21 procent meer auto’s in Europa.

Hier lees je de complete merken top25. 1: Volkswagen: 1.694.832 stuks, 2: Renault: 1.142.034, 3: Ford: 1.048.526, 4: Opel/Vauxhall: 941.269, 5: Peugeot: 923.625, 6: Mercedes: 908.107, 7: BMW: 824.534, 8: Audi: 823.844, 9: Fiat: 752.203, 10: Skoda: 700.719, 11: Toyota: 677.796, 12: Citroën: 569.478, 13: Nissan: 562.356, 14: Hyundai: 516.110, 15: Dacia: 464.389, 16: Kia: 462.310, 17: Seat: 400.483, 18: Volvo: 300.630, 19: Suzuki: 243.288, 20: Mazda: 229.786, 21: Mini: 215.535, 22: Land Rover: 167.556, 23: Honda: 138.328, 24: Mitsubishi: 113.270 en 25: Jeep: 107.569.

Comments are closed.