Volkswagen blijft ook in 2017 in Europa de grootste

0

Volkswagen is ook in Europa vorig jaar het grootste automerk gebleven. Het automerk uit Wolfsbrug verkocht 1.706.369 nieuwe personenauto’s, wat overigens wel ruim 15.000 exemplaren minder is dan in 2016. Omdat de automarkt als geheel, zoals gemeld, wel groeide liep het marktaandeel van VW terug van 11,4 naar 10,9 procent.

De brancheorganisatie van Europese autofabrikanten ACEA (waarvan onlangs ook Honda is lid geworden) publiceert niet alleen maandelijks een overzicht van de verkopen per land maar ook per merk. Daar staan voor het afgelopen jaar weer wat opmerkelijke ontwikkelingen in. Zo is bij de middelgrote merken de sterkste groeier Toyota, want deze speler wist met 673.510 auto’s haar afzet met 13,4 procent op te krikken. Toyota komt daarmee op een marktaandeel van 4,3 procent (2016: 3,9 procent), waarmee het groter is dan Citroën, Nissan en Hyundai. In negatieve zin springt Honda er uit. Dit merk is de sterkste daler met een krimp van 11,8 procent naar 140.343 auto’s. Het marktaandeel van het ooit veel sterkere Japanse merk is daarmee tot 0,9 procent gezakt.

De grootste groei komt voor rekening van Lada met een plus van 28,9 procent. Toch telt dit merk met 5.167 verkochte auto’s eigenlijk niet mee. Veel meer tot de verbeelding spreekt het resultaat van Suzuki dat met 244.877 registraties 20,7 procent meer auto’s wist te verkopen. In het goedkope segment doet ook Dacia het prima want dat merk verkocht met 472.800 exemplaren ruim 50 duizend auto’s meer, waardoor het marktaandeel steeg van 2,8 naar 3,0 procent. Ook Seat kijkt terug op een goed jaar met een toename van de verkopen van 14,4 procent naar 400.968 exemplaren, hetgeen goed was voor een marktaandeel van 2,6 procent.

Dan even de blik op de grote volumemerken. Na het al genoemde Volkswagen komt Renault op een tweede plaats. Dat merk verkocht op de Europese markt 1.150.498 nieuwe personenauto’s, wat een marktaandeel oplevert van 7,4 procent. De snelle rekenaar zal opvallen dat Renault daarmee in Europa nog altijd ruim 550.000 auto’s minder verkoopt dan Volkswagen. Derde op de ranglijst is Peugeot met 925.113 registraties, goed voor een marktaandeel van 6 procent. In feite zitten Opel en Vauxhall nog wat hoger want dat verkocht 945.768 auto’s als we de resultaten van dit merkenduo onder General Motors én onder PSA bij elkaar tellen. Het jaarresultaat is overigens wel bijna 50.000 stuks lager dan in 2016.

Alle andere merken zitten in Europa onder de 900.000 registraties waarbij BMW, Mercedes, Audi, Fiat, het al genoemde Toyota en Skoda elkaar qua marktaandeel niet veel ontlopen. Het beste scoort Mercedes dat met 893.574verkopen haar marktaandeel wist op te voeren van 5,5 naar 5,7 procent. Met 827.137 nieuwe auto’s zit BMW op 5,3 procent, wat wel 0,1 procentpunt lager is dan in het voorafgaande jaar. Audi moest met 826.730 registraties dubbel zo veel marktaandeel inleveren en kwam uit op 5,3 procent. Toch blijft het merk met de 4 ringen als logo een veilige voorsprong houden op Fiat, want dat verkocht 779.534 auto’s; goed voor een marktaandeel van 5,0 procent. Iets lager eindigde Skoda met een marktaandeel van 4,5 procent en 705.421 verkochte auto’s.

Alle andere merken komen niet boven de 4 procent uit. Citroën voert deze groep aan met 3,6 procent marktaandeel en 569.728 verkochte auto’s, op de hielen gezeten door Nissan dat met 566.191 registraties ook 3,6 procent van de markt in handen heeft. Daarna volgen Hyundai (523.258 verkopen en 3,3 procent), het reeds genoemde Dacia en Kia (472.125 verkopen en 3,0 procent).

Volvo haalt ondanks de successen in Europa nog altijd niet meer dan 1,9 procent marktaandeel, Mazda zit op 1,5 procent en Land Rover is goed voor precies 1 procent van de Europese autoverkopen. In totaliteit werden vorig jaar in Europa 15.631.687 nieuwe personenauto’s verkocht, hetgeen 3,3 procent meer was dan in 2016.

Reageren is niet mogelijk.