Autoverkopen Europa: premium heeft het moeilijk

0

2018 is in autoland begint met groene cijfers begonnen. De Europese verkoop van nieuwe personenwagens is in januari weer gestegen na een kleine dip in december. Vergeleken met een jaar eerder zijn 6,8 procent meer auto’s aan de man gebracht. Volgens brancheorganisatie ACEA was dat voor een groot deel te danken aan een extra verkoopdag ten opzichte van januari vorig jaar.

In totaal werden er vorige maand 1,286 miljoen auto’s op kenteken gezet. Vooral de grote automarkten Spanje (+ 20,3 procent) en Duitsland (+ 11,6 procent) lieten stevige verkoopplussen zien. In het door zorgen over de Brexit geplaagde Groot-Brittannië (-6,3 procent) gingen de verkopen echter voor de tiende opeenvolgende maand omlaag. In Nederland rolden ruim 59.000 wagens de showrooms uit; een stijging van 16,1 procent. In Frankrijk werd 2,5 procent geplust en in Italië 3,4 procent.

Merkjan-18heel 2018jan-17heel 2017 =
Volkswagen11,4%11,4%11,7%11,7%
Ford6,6%6,6%7,0%7,0%
Peugeot6,5%6,5%6,0%6,0% + +
Renault6,1%6,1%6,1%6,1%o
Opel/Vauxhall5,8%5,8%6,3%6,3% – –
Mercedes-Benz5,2%5,2%5,5%5,5%
Audi5,1%5,1%5,3%5,3%
Toyota5,0%5,0%4,9%4,9% +
Skoda4,9%4,9%4,4%4,4% + +
BMW4,8%4,8%5,0%5,0%
Fiat 4,7%4,7%5,3%5,3% – –
Citroën3,9%3,9%3,8%3,8% +
Hyundai3,5%3,5%3,3%3,3% + +
Nissan3,3%3,3%3,6%3,6% – –
Dacia3,1%3,1%2,8%2,8% + +
Kia2,9%2,9%2,9%2,9% o
Seat2,7%2,7%2,4%2,4% + +
Volvo1,7%1,7%1,8%1,8%
Mazda   n.b.         n.b.1,5%1,5%
Suzuki   n.b.         n.b.1,5%1,5%
Mini1,1%1,1%1,0%1,0%+ +
Jeep1,0%1,0%0,6%0,6%+ +
Honda0,9%0,9%1,0%1,0%
Land Rover0,8%0,8%0,9%0,9% – –
Mitsubishi   n.b.         n.b.0,8%0,8%
Alfa Romeo0,6%0,6%0,5%0,5% + +
Smart0,5%0,5%0,6%0,6% – –
Porsche0,5%0,5%0,4%0,4% + +
Jaguar0,4%0,4%0,5%0,5% – –
Lancia/Chrysler0,3%0,3%0,5%0,5% – –
Lexus0,3%0,3%0,3%0,3% o
DS0,2%0,2%0,3%0,3% – –
Subaru   n.b.         n.b.0,2%0,2%
Maserati, Dodge0,1%0,1%0,1%0,1%– –

Een oude bekende behoudt zijn positie als marktleider in Europa: Volkswagen verkocht op concernniveau 316.783 auto’s. Daarmee hebben de Duitsers 24,6 procent van de Europese markt in handen. De tweede plek was voor PSA. Door de overname van Opel en Vauxhall zag dit concern zijn marktaandeel van 10,1 procent tot 16,4 procent toenemen. PSA heeft hiermee zijn eeuwige rivaal, Renault, op een flinke achterstand weten te zetten want dit autoconcern komt niet verder dan 9,2 procent. Op merkniveau was Peugeot ook nog eens groter dan Renault. Vorig jaar waren de rollen nog omgedraaid. De opmars van Peugeot is te danken aan de succesvolle SUV modellen 3008 en 5008. Die overschaduwen wat Renault als alternatief in de aanbieding heeft (Kadjar respectievelijk Koleos) volkomen.

Op merkniveau moest Volkswagen wel een kleine veer laten. Het marktaandeel liep terug van 11,7 procent naar 11,4 procent. In absolute zin wist Volkswagen wel meer auto’s te verkopen. Hetzelfde geldt voor luxedochter Audi. De familiegenoten Seat en Skoda wisten hun marktaandeel dankzij succesvolle SUV modellen (Arona en Ateca respectievelijk Karoq en Kodiaq) echter fors op te voeren. Porsche verkocht ruim een kwart meer auto’s. Dat komt met name omdat de stekkerhybride modellen van dit merk erg goed aanslaan.

Verlaten we het podium, dan zien we om te beginnen een aftakelend Fiat. Die kwalificatie is van toepassing als het marktaandeel van 5,3 procent naar 4,7 procent daalt. Fiat weet momenteel niet te profiteren van de SUV hype omdat de 500X bij de Europese autoconsument niet in de smaak valt. Het rest van het gamma heeft per saldo ook onvoldoende aantrekkingskracht. Gelukkig is er dochter Jeep nog, dat dankzij de nieuwe Compass als een komeet omhoog schiet in de Europese verkoopstatistieken: het marktaandeel stijgt dankzij 68,1 procent hogere verkopen van 0,6 procent naar 1,0 procent. Alfa Romeo lijkt de premiumhonneurs van het Fiat Chrysler concern goed waar te kunnen nemen, maar Maserati is in de greppel beland: in januari daalden de verkopen met liefst 23,4 procent.

Verzachtende omstandigheid is dat er meer premiummerken zijn die het in januari moeilijk hadden. Dat komt onder andere doordat de voor luxe auto’s belangrijke Britse afzetmarkt in mineur is. Daardoor verloren niet alleen de thuiswedstrijdspelers Jaguar en Land Rover marktaandeel, maar ook Audi, BMW, Mercedes en Volvo. Porsche, en in mindere mate Lexus, wisten de dans te ontspringen. De verkoopsituatie bij DS is nog steeds dramatisch. Hopelijk kan dit Franse luxelabel met de 7 Crossback een snelle comeback maken.

In de cijfers van brancheorganisatie ACEA zijn dit maand overigens niet de verkoopresultaten van de Japanse merken Honda, Mazda, Mitsubishi en Subaru opgenomen. De reden is niet duidelijk. Bij de andere Japanse merken zien we dat Toyota positief kan zijn over het resultaat (8,7 procent hogere verkopen). Honda verliest nog steeds marktaandeel, maar wist in absolute zin wel te plussen. Japans zorgenkind is momenteel Nissan. De Pulsar is geflopt, de Micra heeft in het drukke B segment veel actieondersteuning nodig en de Qashqai wordt van alle kanten aangevallen door concurrenten die veelal nét wat ruimer zijn. Vanuit dit perspectief komt de aflossing van de Juke te laat.

Elders in het Aziatische kamp zien we dat Hyundai een uitstekende maand achter de rug heeft met 14,5 procent hogere verkopen. Dat is te danken aan de succesvolle Ioniq groene modelreeks en aan de Kona, die een opvallend uiterlijk combineert met goede inhoudelijke kwaliteiten. Het alternatief van Kia, de Stonic, maakt minder indruk. Dat is meer een hoge hatchback. Het verschil zien we terug in de verkoopresultaten: Kia plust wel, maar met 5,7 procent veel minder sterk. Ook blijft dit resultaat achter bij het marktgemiddelde. Kia wil de fout die zij met de Stonic gemaakt heeft gaan oplossen door versneld een cross-over op basis van de nieuwe Ceed te introduceren.

Comments are closed.