In detail: de Jaguar I-Pace

0

Een batterij van 90 kWh en een actieradius van 480 kilometer: dat zijn de belangrijkste specificaties van de eerste volledig elektrische cross-over van Jaguar, de I-Pace. Na 1,5 miljoen testkilometers met meer dan 200 prototypes is de I-Pace klaar voor productie. De elektrische cross-over is per direct te bestellen. De Jaguar wordt aangedreven door 2 elektromotoren die samen 400 pk en 696 Nm leveren. Daarmee accelereert de I-Pace in slechts 4,8 seconden naar 100 km/u.

Jaguar heeft grootse ambities in het segment van de elektrische auto. De I-Pace, een relatief compacte cross-over, gaat concurreren met de toekomstige Tesla Model Y, de Audi e-Tron en de EQ C van Mercedes. Van spionagefoto’s van de laatste 2 rivalen is bekend dat die een stukje stoerder ogen dan de Jaguar. De focus ligt bij de I-Pace duidelijk op een gestroomlijnd design, een fenomeen dat bijvoorbeeld de Toyota Prius al jaren kenmerkt. Het resultaat is een Cw-waarde van slechts 0,29. Actieve luchtinlaatkleppen in de grille openen voor koeling van de aandrijflijn, maar als dat niet nodig is, zijn ze gesloten voor minder luchtweerstand.

Met een beetje goede wil kan je in het ontwerp van stylingchef Ian Callum optische overeenkomsten met andere Jaguar modellen zien, met name aan de achterzijde. De korte voorzijde zal voor merkfans even wennen zijn. ‘Kloek’ kan je dit gedeelte van de aluminium carrosserie niet noemen. Eerder fragiel. Maar dat is optisch bedrog. Dankzij de meest geavanceerde klink en lastechnologie heeft Jaguar naar eigen zeggen een extreem hoge stijfheid bereikt van 36 kNm/graad; de hoogste waarde ooit in een model van dit merk gemeten.

De genoemde actieradius van 480 kilometer is gemeten volgens de relatief realistische WLTP cyclus, wat de I-Pace een reëel rij bereik van 350 tot 400 kilometer geeft (543 km volgens de NEDC test); niet slecht voor een elektrische cross-over. Het 90 kWh lithium/ion accupakket bevindt zich in de wagenbodem. In 40 minuten kan bij een 100 kW DC snellaadstation voor 80 procent worden ‘bijgevuld’. Thuis via een AC wallbox (7 kW) duurt het opladen zo’n 10 uur. Bij het laden verhoogt (of verlaagt) de I-Pace automatisch de temperatuur van de batterij om het laadproces te optimaliseren en in zo kort mogelijke tijd een maximale actieradius te realiseren. Net zoals in de Nissan Leaf heb je in de I-Pace het rempedaal bijna nooit nodig. Als je het gaspedaal los laat, zal de Jaguar afremmen op de motor terwijl er stroom gerecupereerd wordt. Het rempedaal is enkel nog nodig voor noodstops.

De elektromotoren zijn direct met de aandrijfassen verbonden en drijven zowel de voorwielen als de achterwielen aan. Dat draagt volgens Jaguar bij aan een voorbeeldig weggedrag, evenals het lage zwaartepunt als gevolg van de plaatsing van de batterijenset in de wagenbodem. Het onderstel is zeer verfijnd, met dubbele triangels voor de voorwielophanging en een Integral Link achterwielophanging. Het zwaartepunt ligt liefst 13 centimeter lager dan bij de F-Pace. Bovendien beschikt de I-Pace over de ideale 50:50 gewichtsverdeling. Samen met het enorme vermogen plus koppel en de optionele adaptieve dempers staat de I-Pace volgens Jaguar garant voor sportautoachtige prestaties. Oftewel, de elektrische cross-over rijdt als een échte Jaguar, minus het geluid.

Kopers kunnen volgens Jaguar tevens rekenen op een exceptioneel hoog comfortniveau; ook omdat luchtvering tot de mogelijkheden behoort. Omdat de elektromotoren rechtstreeks op de assen zijn bevestigd, biedt de I-Pace dankzij de ver naar voren geplaatste cabine is er even veel binnenruimte (er is plek voor 5 personen) als in een grote SUV. Achter bijvoorbeeld meet de beenruimte 890 mm en door het ontbreken van een transmissietunnel biedt de centrale bergruimte een royale inhoud van 10,5 liter. Onder de zitplaatsen achterin is plek voor het opbergen van een tablet en/of laptop. De kofferbak heeft een inhoud van 656 liter en 1.453 liter als de achterbank volledig is neergeklapt. Het meubilair is bekleed met textiel van Kvadrat dat duurzaam wol combineert met gerecycleerde suède. Welkom in de wereld van milieubewustheid.

De I-Pace is verder de eerste Jaguar die het infomediasysteem Touch Pro Duo krijgt dat vorig jaar zijn debuut beleefde in de Range Rover Velar. De installatie is te bedienen via aanraakschermen met capacitieve sensoren en via gebaren. De installatie wordt gekoppeld aan het InControl Remote systeem zodat men een hele reeks functies op afstand kan bedienen. Dat kan ook via de stemcomputer Alexa van Amazon. Hiermee kan de berijder via de app informatie over de auto opvragen met een mobiel apparaat, bijvoorbeeld vragen als “staat mijn auto op slot?”, “Hoe vol is de batterij?” en “Heb ik genoeg bereik om naar mijn werk te rijden?”. een Artificial Intelligence systeem meet wie er achter het stuur zit, om zo de persoon te identificeren en de I-Pace op hem of haar af te stellen. Handig voor als de Jaguar met meerdere personen wordt gedeeld.

Verder is het navigatiesysteem aangepast aan het elektrisch rijden. Het analyseert de topografische gegevens van de geplande route en de gegevens van eerdere trajecten, zoals bijvoorbeeld de rijstijl. Op die manier kan het systeem de actieradius en het laadpeil preciezer berekenen en routebegeleiding op maat bieden. De software van het infomediasysteem, de telematica en de energiecontrole van de batterij van de I-Pace wordt ‘over the air’ (draadloos) bijgewerkt zodat ze steeds up-to-date is.

Uiteraard heeft al die technologie zijn prijs: de basisprijs is vastgelegd op 80.330 euro. Bestellen kan zoals gezegd per direct. Er is keuze uit de uitvoeringen S, SE en HSE. Daarnaast is er tijdelijk een speciale First Edition. De I-Pace wordt geleverd met 8 jaar / 160.000 km garantie op de batterij en onderhoud om de 2 jaar of 34.000 km. Voor het gehele voertuig geldt een garantietermijn van 3 jaar / 100.000 km. Zakelijk rijders die dit jaar nog willen profiteren van 4 procent bijtelling dienen hun I-Pace nog dit jaar op kenteken te zetten. Vanaf 2019 komen elektrische auto’s die meer dan 50.000 euro kosten niet meer in aanmerking voor deze fiscaalvriendelijke behandeling. Het is dus niet verwonderlijk dat Jaguar al meer dan 500 orders voor de I-Pace heeft. En reken er op dat er in december nog heel veel dure elektrische auto’s op kenteken worden gezet.

Comments are closed.