In detail: McLaren Senna

0

McLaren zal over een maand, op 6 maart, tijdens de autosalon van Genève officieel de Senna aan het grote publiek presenteren. In december konden we al de eerste beelden van de hypersportwagen uit de zogeheten ‘Ultimate Series’ (de allersnelste en allerduurste modellen) zien. Een deel van de informatie gaf McLaren meteen vrij, maar nu wordt pas duidelijk hoe snel de Senna is. Hier lees je de belangrijkste specificaties van de heftige hypersportwagen. Het technologisch hoogstandje werd door McLaren tijdens een preview voor een select gezelschap getoond.

De legendarische Ayrton Senna werd 3 keer wereldkampioen Formule 1 in een McLaren. Een nieuw model naar hem noemen was dus wel het minste wat de Britten konden doen. De ontwikkelingstijd van de Senna bedroeg 2 jaar. Als uitgangspunt werd de P1 genomen, maar anders dan zijn bloedbroeder heeft het hommagemodel geen hybride aandrijflijn. De Senna komt over een maand officieel onder het doek vandaan in Genève en als opwarmer bedelft McLaren ons onder een stortvloed aan cijfertjes.


Zo weten we nu hoe snel de Senna de sprint naar 100 km/u klaart: in 2,8 seconden. Daarmee is de nieuwe McLaren net zo rap als de zwaardere doch potentere P1. De topsnelheid ligt op 340 km/u. Het vermogen dat de midscheeps achter geplaatste, dubbel geblazen 4,0 liter V8 levert, bedraagt 800 pk en is beschikbaar bij 7.250 toeren. Het aantal paardenkrachten is identiek aan het koppel, waarvan 700 Nm vanaf 3.000 omwentelingen beschikbaar is. De maximale waarde levert de motor tussen de 5.500 en 6.700 toeren. De V8 is de krachtigste motor die McLaren ooit in een straatauto monteerde. Ten opzichte van het exemplaar in de hybride P1 is het 4,0 liter blok 63 pk sterker. Het extra vermogen is te danken aan een specifiek motormanagement systeem, gewijzigde turbo’s en een titanium uitlaat.

Gecombineerd met een gewicht dankzij de koolstofvezel constructie van slechts 1.198 kilo levert dat sensationele prestaties op. Per pk hoeft de Senna, ontwikkeld en bedacht als legale trackauto voor de openbare weg, slechts anderhalve kilo in beweging te zetten. Met zoveel kracht aan boord, wil je er ook zeker van zijn dat de Senna goed aan het asfalt kleeft. De neerwaartse druk van maximaal 800 kilo bij 250 km/u is dan geruststellend. Bij hogere snelheden laat McLaren de druk bewust afnemen om de wielophanging en de banden te sparen. De grote achterspoiler verandert dan van hoek. Die achtervleugel alleen al kan 100 keer zijn eigen gewicht in neerwaartse druk aan.

Die uit koolstofvezel opgetrokken spoiler weegt overigens slechts 4,87 kilo. De steunpunten (door McLaren zwanenhalzen genoemd) zijn zodanig vormgegeven dat zo optimaal mogelijk gebruik wordt gemaakt van het spoileroppervlak. Verder is de Senna voorzien van een beweegbare voorspoiler. Het ontwerp van de McLaren staat in dienst van de aërodynamica. Functie gaat dus boven vorm. Dat verklaart wellicht waarom de compromisloze Senna niet echt een schoonheid is. De luchtstromen worden aan de voorkant via 4 verschillende wegen weggeleid naar achteren. Absolute topprestaties hadden de hoogste prioriteit.

Designchef Rob Melville geeft toe dan de proporties van de superextreme Senna nogal een uitdaging waren. “De neus (een soort van Mexicaans dodenmasker, red.) is eigenlijk te lang; langer dan we hem normaal zouden maken. Maar dat ligt aan de achterspoiler. Die dient 500 kilo neerwaartse druk te genereren en dan móet je vooraan genoeg lengte hebben om dat te kunnen compenseren”. Melville voegt er aan toe: “Het is geen plotselinge dynamische sprong in het diepe. Meer een geleidelijke, voorspelbare toename in de hoeveelheid grip naarmate je snelheid hoger wordt”. Actieve spoilers aan de voorkant werken constant samen met de kolossale achtervleugel om de auto zo rijdbaar mogelijk te houden.

McLaren past de uitgebreide actieve aërodynamica toe (luchtgeleiders in het front en de spoiler achterop) om in de 4 rij standen Comfort, Sport, Track en Race onder verschillende omstandigheden het maximale uit de 2-zits sportwagen te halen. Ook de hydraulische schokdempers leveren hun bijdrage. In bijvoorbeeld de Race stand hangt de Monocage III tub met de 60 kg wegende koolstofvezel bodypanelen vóór bijna 4 centimeter en achter 3 centimeter dichter boven het asfalt. Het verlaagt niet alleen het zwaartepunt, maar versterkt tevens de rij beleving.

Alle koetswerkpanelen tezamen wegen minder dan 60 kilo. Om het gevoel van rij sensatie te vergroten, levert McLaren optioneel glazen delen in de onderzijde van de enorme vleugeldeuren. Volgens de fabrikant hebben alle kopers van de Senna voor die optie gekozen. De deuren zijn overigens van koolstofvezel vervaardigd. Met een gewicht van 9,88 kilo wegen ze ongeveer de helft van de portieren van de 720S (19 kilo). De techneuten bedachten een ontgrendeling systeem met een knop, aangezien zo ten opzichte van een mechanische deur ontgrendeling 20 procent gewicht kon worden bespaard. De complete module weegt nu slechts 335 gram.

Aan de binnenzijde is de gas demper duidelijk zichtbaar. Het geeft het pure karakter van de Senna weer. Overigens ontgrendel je de portieren aan de binnenzijde door een druk op een knop die in het plafond is ondergebracht. Daar bevinden zich ook de startknop en de schakelaars voor de kleine zijramen. In vergelijking met de P1 zijn de dunne achterlichten 1 kilo lichter. De ruiten kunnen maar voor een deel open; de elektrische delen die het raam openen zijn daarom ook lichter. En zo zijn er nog talloze gewichtsbesparende oplossingen.

De koolstofvezel 4,74 meter lange carrosserie is niet alleen goed voor een laag gewicht, maar ook voor een extreme stijfheid. Volgens McLaren maakt de Senna dankzij het speciaal voor hem ontwikkelde uitlaatsysteem een racewagenachtig geluid. De reminstallatie is het meest geavanceerde dat het merk ooit op een straatauto monteerde. McLaren monteert carbon / keramische remschijven met een diameter van 390 mm. De productietijd daarvan bedraagt 7 maanden, gelijk aan de vervaardiging van de Pirelli P-Zero Trophy R-banden die speciaal voor de Senna zijn ontwikkeld.

Het gehele interieur is met koolstofvezel en Alcantara bekleed. Op het dashboard zie je een lap leder liggen; daaronder schuilt de passagiersairbag. Anders dan bij de LaFerrari heeft de McLaren Senna vaste pedalen en een verschuifbare stoel. Aan de zijkant van de slechts 3,35 kg lichte koolstofvezel kuip bevinden zich de knoppen voor de bediening van de 7-traps automaat met dubbele koppeling. McLaren biedt het meubilair aan in 2 maten. De brede set heet Touring. Er is ook een drinksysteem te bestellen en een intercom. Dan de kleuren. Standaard zijn er dat 5: Stealth Cosmos zwart, Trophy Kyanos blauw, Trophy Mira oranje, Vision Pure wit en Vision Victory grijs. Wil je een andere kleur, dan kan dat uiteraard via personalisatieafdeling McLaren Special Operations. De Bespoke divisie daarvan spuit je Senna zelfs in elk denkbare kleur. Over roze zal niet moeilijk worden gedaan.

Net als in de 720S beschikt de Senna over dunne A stijlen, om het zicht naar buiten te verbeteren. Daarnaast levert McLaren ook parkeersensoren en een achteruit rij camera. Maar er zijn meer (3 extra) camera’s mogelijk. Daarmee kunnen klanten hun rit op de openbare weg of op het circuit vastleggen. De eerste camera bevindt zich achter de voorruit. Daarnaast is er een exemplaar tussen de stoelen aangebracht. Tot slot monteert McLaren een camera achterin, waarmee de ‘exit speed’ geregistreerd kan worden. Alle beelden kunnen laten worden teruggekeken, zodat de bestuurder zijn rijkunsten kan perfectioneren.

Om één Senna te bouwen, is 300 uur handwerk nodig. Dat is minder dan de productietijd van de P1 destijds. Volgens McLaren vergt de bouw van de Senna minder tijd door het ontbreken van de elektrische installatie met batterij. In het Engelse Woking duurt het dus, als slechts 1 persoon de McLaren zou assembleren, ruim 7 werkweken van 40 uur voordat één Senna naar zijn gelukkig eigenaar mag. Gelukkig zullen meerdere productiewerknemers zich over de hypersportwagen ontfermen: in totaal is 150.000 uur assemblagecapaciteit gecreëerd.

De totale oplage van 500 stuks zal in een tijdsbestek van 18 maanden het levenslicht zien. De klanten moeten dan wel eerst 750.000 Britse Ponden betalen. In Nederland betaal je 1.002.097 euro voor de gelimiteerde Senna. Bespaar jezelf de moeite van het tellen van jouw spaargeld: alle 500 exemplaren van de McLaren (een open variant is niet gepland) waren al ruim voor de onthulling in december verkocht. Dus ook de 4 stuks die aan Nederland zijn toegewezen. Geen enkele klant had op dat moment de auto al gezien. De klanten wisten evenmin het prestatieniveau. Maar nu, in sommige gevallen een jaar na het ondertekenen van het koopcontract, wel.

Na de onthulling heeft niemand zijn bestelling geannuleerd. Met de huidige prijzen van de McLaren F1 is dat geen verrassing. Wie de Senna te ‘hardcore’ vindt, maar wel graag een zo duur en snel mogelijke McLaren op zijn oprit parkeert, voegt McLaren overigens op termijn een 3-zits GT toe aan de Ultimate Series. Van deze zogeheten ‘BP23’ worden slechts 106 exemplaren gebouwd en die zijn … ook allemaal al verkocht.

Comments are closed.