Mercedes-AMG heeft de GT Coupé klaar

0

Mercedes heeft op de autosalon van Genève de 4-deurs AMG GT Coupé onthuld. Dit fraaie model (mét een grote achterklep) komt boven de CLS in het gamma en beschikt over minimaal 435 pk en 520 Nm.

De GT Coupé deelt zijn platform met de CLS. Volgens Mercedes zijn het desondanks 2 totaal verschillende auto’s. “De CLS is voor mensen die primair op zoek zijn naar stijl en comfort, de nieuwe GT Coupé is voor autoconsumenten die ruimte in een sportwagen willen”, aldus een woordvoerder toe. “De GT Coupé wordt daarom alleen met AMG motoren geleverd”.

Het genoemde basisvermogen van 435 pk (en het koppel van 520 Nm) heeft betrekking op de AMG 53 uitvoering. Diens mild hybride ‘ EQ Boost’ aandrijflijn is ook in de CLS verkrijgbaar. Exclusief voor de GT Coupé is de dubbel geblazen 4,0 liter V8 met 585 pk / 800 Nm. Hij zit in 3,4 seconden op 100 km/u en is 305 km/u snel. De V8 motor beschikt over cilinderuitschakeling, dat actief is in de Comfort rij modus tussen de 1.000 en de 3.250 toeren. Bij deellast schakelen de cilinders 1, 2, 3, 5 en 8 zich uit om het verbruik te reduceren.

De S versie van deze AMG 63 is zelfs goed voor 639 pk, klaart de sprintklus in 3,2 seconden en heeft een 5 km/u hogere topsnelheid. Hij biedt 900 Nm aan koppel en is in zekere zin de spirituele opvolger van de CLS 63 AMG. De S versie komt standaard met de actieve motorsteunen die anders tot het optionele Dynamic Plus Package behoren.

Alle uitvoeringen van de GT Coupé beschikken standaard over intelligente 4Matic+ vierwielaandrijving. De ‘GT 53 AMG’ doet het iets rustiger aan, maar weet nog altijd in 4,5 seconden naar de 100 te sprinten. Pieken doet de basisversie bij 285 km/u. Zijn 48 voltsysteem zorgt ervoor dat je tijdelijk over 22 pk extra vermogen en zelfs over 250 Nm meer koppel kan beschikken. De V8 varianten hebben dan weer de actief meesturende achteras standaard die een optie is voor de 6 cilinder lijn uitvoering.

De GT Coupé vertrouwt op actieve Airpanel aërodynamica om een maximum aan neerwaartse druk te combineren met een minimum aan luchtweerstand. Wie dat effect verder wil vergroten, kan opteren voor het AeroDynamics Package dat een grotere splitter en additionele aeroflaps vóór combineert met een aangepaste diffusor en een verstelbare spoiler achter.

AMG heeft voor de GT Coupé 6 rij programma’s ontwikkeld: Slippery, Comfort, Sport, SportPlus, Race en Individual, die gestuurd worden door de AMG Dynamics technologie (Basic, Advanced, Pro en Master). De manuele schakelmodus, de dempingkarakteristieken en de actieve uitlaat kan je altijd onafhankelijk van de rij modi instellen via de multimedia module. Daar vind je ook de optionele AMG Track Pace, een soort virtuele race-ingenieur die allerlei gegevens verzamelt en analyseert.

De cockpit van de GT Coupé is (grotendeels) ontleend aan de nieuwe CLS. Dit betekent een gigantisch digitaal instrumentenpaneel en een zeer brede middenconsole met daarop de belangrijkste knoppen. De zetels en het stuurwiel daarentegen komen uit de schappen van de 2-deurs AMG, waardoor de GT Coupé alsnog een hoge mate van sportiviteit ademt. Tegelijkertijd biedt hij voldoende ruimte en comfort voor het hele gezin: achterin kan gekozen worden voor 2 of 3 zitplaatsen. Het laadvolume kan door wegklappen van de zetels worden vergroot tot 1.324 liter.

De standaarduitrusting omvat 6-zuiger remklauwen, variabele stuurverhoudingen, een limited slip differentieel op de achteras en een AMG Speedshift MCT 9-traps automaat met een dubbele, natte koppeling. Het 4Matic+ systeem heeft een elektronisch gestuurde koppeling die de aandrijfkrachten tussen de voor & achteras verdeelt. Een Drift functie (die alle power naar de achterwielen jaagt én een elektronisch gestuurd achterdifferentieel dat die power tussen beide achterwielen optimaliseert) is standaard op de ’63 S’, en optioneel op de ’53’ en de ’63’.

Die ’53’ houdt het sowieso wat ingetogener. Waar de V8 versies het met trapeziumvormige einddempers doen, houdt de 6 cilinder uitvoering het bij ronde uitlaatpijpen. De basisversie doet het ook met een wat minder agressief gesneden achterdiffusor en met slechts 1 in plaats van 3 luchtinlaten op de flanken achter het voorwielen. Ook de remklauwen hebben een andere kleur, namelijk zilver. De ’63’ heeft rode exemplaren en de ’63 S’ gele. Optioneel zijn koolstofkeramische remmen leverbaar. Die zijn bronskleurig.

De GT Coupé komt in het najaar naar Nederland. De prijzen van de liftback met zijn sexy lijnenspel en stevige spierkracht zijn nog niet bekend. Mercedes-AMG wil met de GT Coupé primair de Porsche Panamera gaan beconcurreren. Ook de Aston Martin Rapide en de op stapel staande S en RS varianten van de nieuwe Audi A7 Sportback kunnen als aartsrivaal worden beschouwd.

Comments are closed.