Mist een rauw randje: Mercedes-AMG CLS 53

0

Mercedes heeft de derde generatie CLS verkoopklaar. Dit betekent dat dit carrosserietype, een 4-deurs coupé, geen experiment is, maar een blijvertje. Zelfs Peugeot gaat nu een gezinswagen bouwen met frameloze portieren en een schuine achterzijde. In de afgelopen 15 jaar is gebleken dat er een gezonde afzetmarkt is voor een glad en glimmend alternatief voor de E klasse. De doelgroep zou je kunnen omschrijven als consumenten die heus wel het geld hebben voor een S klasse, maar de 4,98 meter carrosserielengte van de CLS met het oog op de parkeerbaarheid mooi zat vinden.

Ondanks het feit dat de CLS een vaste plaats in het gamma heeft gekregen, is de jongste editie niet alleen maar ‘meer van hetzelfde’. Zo is er achterin voortaan plaats voor 3 passagiers en is de Mercedes dus geen strikte 4-zitter meer. Verder beschikken alle uitvoeringen over milde hybride techniek en maken in het motorengamma de V8 versies plaats voor 4 cilinder instapvarianten. Dat moet de modelreeks gemiddeld genomen zuiniger en dus ook schoner maken; niet in de laatste met het oog op de toekomstige emissienormen van de Europese Unie een belangrijk aspect.

Ter minimalisering van het brandstofverbruik heeft Mercedes de carrosserie van de nieuwe CLS zo glad mogelijk gemaakt. Logisch, maar hij is daardoor ook een beetje een eenheidsworst geworden. Hij behoort duidelijk tot de coupéfamilie van Mercedes. Dat houdt het gamma in zekere zin overzichtelijkheid, maar het betekent ook dat de jongste CLS minder een kunstwerk is als de eerste generatie uit 2013. De modelreeks heeft nog steeds de karakteristieke dunne raampartij, maar is hij ook sexy om te zien?

Er kon gereden worden met het topmodel van de reeks, de AMG uitvoering. Die draagt niet langer het getal ’63’ in zijn typeaanduiding (noch ’43’), maar ’53’. Dit is Mercedes-AMG taal voor een nieuwe 6 cilinder variant die niet langer het oude V blok als basisunit heeft maar de nieuwe lijn motor. In de CLS 450 is deze krachtbron goed voor 367 pk, maar in de ’53’ biedt hij dankzij een tweede, elektrische turbo 435 pk. Het maximum koppel bedraagt 520 Nm. De zogeheten Integrated Starter Generator (ISG) van de hybride aandrijflijn voegt daar 22 pk en 250 Nm aan toe, en helpt ook om het beruchte turbogat te verkleinen.

Uiterlijke kenmerk van de AMG uitvoering is om te beginnen een verchroomde ‘twin-blade’ grille die voorheen alleen op 8 cilinder modellen van Mercedes werd gemonteerd. Verder zijn ook de uitlaatpijpen verchroomd en in het interieur monteren de Duitsers speciale sportstoelen met speciale bekleding en rode veiligheidsgordels.

De cabine van de nieuwe CLS maakt een zeer hoogwaardige indruk waarvoor prachtige materialen zijn gebruikt. Er is stevig gebruik gemaakt van E klasse en S klasse componenten, maar de cockpit heeft toch een eigen ambiance. Voorin is er royaal plek (je zit 3 centimeter langer dan in de E klasse) en achterin kunnen 2 volwassenen ook comfortabel zitten mits zij niet langer zijn dan 1,80 meter. Een derde persoon kan hooguit op korte ritten worden vervoerd omdat de brede middentunnel veel beenruimte opslokt en er ook in de breedte onvoldoende bewegingsvrijheid is.

De kofferbak heeft met 520 liter een heel behoorlijk formaat, maar de laadopening is klein en de til drempel hoog. Daar staat tegenover dat de zitpositie van de bestuurder perfect is (mede dankzij de ruime verstelmogelijkheden van het stuur) en dat de afleesbaarheid van het heldere digitale instrumentarium zeer goed is. Mercedes zorgt voor een bovengemiddeld goed infotainment systeem en nergens anders krijg je zulke fraaie ventilatieroosters. Ze hebben een turbinevorm, zijn verlicht en geven de gekozen temperatuur weer.

Dat de elektromotor helpt om het turbogat te elimineren, merk je goed. De CLS 53 AMG versnelt direct en moeiteloos zodra je daar via het gaspedaal de opdracht toe hebt gegeven. Het intelligente vierwielaandrijving systeem speelt daarbij geen onbelangrijke rol, want die zorgt voor de best mogelijke verdeling van het motorkoppel, met als resultaat superbe tractie onder alle weersomstandigheden. Dit betekent dat je op 2-baanswegen zeer snel kan rijden in deze Mercedes. Al vroeg in de bocht kan je (alweer) vol het gaspedaal intrappen, wetende dat de wielen zelfs op glad wegdek niet door zullen slippen. De 9-traps automaat wisselt snel en soepel van versnelling, met name in Sport Modus. Je wordt dan bovendien getrakteerd op akoestisch vermaak van de uitlaat.

Tijdens de test was het weer in Noord Spanje zeer slecht, maar de CLS bleef een heel veilig en stabiel weggedrag houden. Hij mist misschien de scherpte van sportwagens in bochten, maar de 1.980 kilo zware Mercedes is zondermeer lichtvoetiger dan een doorsnee sedan. In 4,5 seconden zit je op 100 km/u Kies je voor de Comfort modus, dan laat de CLS zich zien als een uitstekende metgezel voor het afleggen van lange afstanden dankzij de soepele vering en het excellente algehele verfijningsniveau. Overigens worden onder normale rij omstandigheden alleen de achterwielen aangedreven. De collega’s vóór springen vliegensvlug bij als er grip verlies dreigt.

Ondanks de wakkere aandrijflijn, prachtig lineaire vermogenafgifte en de excellente onderstelkwaliteiten, kan men zich wel afvragen of wij hier van doen hebben met een échte AMG. Eerlijk gezegd is de 6 cilindermotor daarvoor wat te karakterloos. Mercedes weet met deze aandrijflijn weliswaar de 3,0 liter M krachtbron van BMW in alle opzichten te overschaduwen (ook omdat je moeiteloos door kan trekken tot bijna 7.000 toeren), maar AMG fans zullen meer ‘borsthaar’ onder de motorkap verwachten, bijvoorbeeld in de vorm van een V8 krachtbron met volledige tatoeages en een zware rokersstem. Zij zullen voortaan door moeten sparen voor de nieuwe 4-deurs GT die op de autosalon van Genève zijn debuut beleeft. Die zal anders dan de CLS in stilistisch opzicht bovendien wél voor een ‘wow effect’ kunnen zorgen.

Hoe snel, scherp, responsief de nieuwe CLS in 53 AMG uitvoering (richtprijs: 117.000 euro) ook is, de Mercedes biedt misschien meer waar voor zijn geld in achterwiel aangedreven 2,0 liter ‘350’ uitvoering. Die biedt (dankzij speakerhulp) een motorgeluid waar de vergelijkbare 4 cilinders van de concurrentie (BMW, Jaguar, Volvo) nog een puntje aan kunnen zuigen. Bovendien is ook deze basisversie indrukwekkend snel. De 2,0 liter benzinemotor is goed voor 299 pk en 400 Nm en de ISG unit voegt daar 14 pk en 150 Nm aan toe. Daarmee zijn prestaties mogelijk die het predikaat ‘350’ waardig zijn. De prijs gaat minder dan 85.000 euro bedragen, al zal er voor de begerenswaardige luchtvering (standaard op de 53 AMG) wel bijbetaald moeten worden. Daar staat tegenover dar de rijeigenschappen nóg beter zijn omdat er in de neuspartij een minder zware motor huist.

 

90%
90%
Awesome

Of je nou voor de '350' versie kiest, de verduveld snelle '400d' uitvoering of de '53 AMG' variant, de CLS maakt indruk met zijn soepelheid, vliegensvlugge gaspedaalreacties en algehele verfijningniveau. Hij biedt het perfecte compromis tussen een sedan en een coupé en imponeert met moeiteloze prestaties, een comfortabele vering en een veilig weggedrag. De 53 AMG variant doet niks mis, maar zou een wat brutaler karakter mogen hebben. Als bestuurder word je net even te weinig gestimuleerd om het onderste uit de kan te halen. Hij leunt nogal richting relaxt op een fors tempo rijden, waar niks mis mee is, maar van een sportsedan verwacht je meer spektakel. Duidt dit op imperfectie? Nee, er zit geen enkele smet op het blazoen van deze Mercedes. Maar een AMG mag best een rauw randje hebben. Dat ontbreekt bij de CLS 53.

  • 9
  • User Ratings (7 Votes)
    8.3

Comments are closed.