Nieuwstelex

0

+++ Verplichte vergunningen en invallen door de politie: in Tilburg liggen AUTO VERHUUR BEDRIJVEN onder het vergrootglas. Daarmee moet een einde komen aan de banden tussen autoverhuurders en de georganiseerde misdaad. Met succes, zo blijkt. In 2016 stelde de toenmalige burgemeester van Tilburg nieuwe regels op. Autoverhuurbedrijven moeten sinds vorig jaar een vergunning bij de gemeente hebben. De reden: uit politieonderzoek bleek dat veel autoverhuurders in Brabant banden met de zware criminaliteit hadden. Bijvoorbeeld door het verhuren van auto’s met verborgen ruimten, waarin drugs of geld kan worden vervoerd. Na het invoeren van de vergunningplicht zijn 19 van de 30 autoverhuurbedrijven in Tilburg ermee gestopt. Bij 5 van de overgebleven autoverhuurders loopt nog een handhavingtraject, omdat ze doorgaan zonder vergunning. Theo Weterings, burgemeester van Tilburg en voorzitter van de Taskforce Brabant / Zeeland, zegt blij te zijn met het resultaat. “De gezonde bedrijven en de bedrijven die zich aan de regels houden zijn overgebleven. Dat is goed nieuws”. Weterings is zich ervan bewust dat de malafide autoverhuurders zich nu mogelijk plaatsen net buiten Tilburg gaan vestigen, of daar al zitten. “Daar wordt natuurlijk op gelet. Die bedrijven mogen weten dat we hun gegevens kennen en dat we kijken wat ze gaan doen. Dat geldt ook voor de ondernemers. Er zijn ook andere gemeenten in Brabant en Zeeland die deze aanpak gaan volgen”. De Bovag zegt blij te zijn met de aanpak van de foute autoverhuurders. Woordvoerder Tom Huyskens vult aan dat het niet zo is dat er banden zijn ontstaan tussen criminelen en autoverhuurders, maar dat dit soort autobedrijven juist voor foute doeleinden zijn opgericht. “Het is wel zo dat de bonafide autoverhuurders hier wel last van hadden, want die werden over een kam geschoren”. Huyskens zegt dat het fenomeen ook bij de Bovag bekend is. Zo speelde dit in het verleden ook al in Amsterdam. “Daar is een hele intensieve samenwerking opgestart met de politie, waar een vertrouwenspersoon regelmatig contact onderhoudt met de autoverhuurders. Dat project is ook in andere politieregio’s uitgerold. In Brabant waren nog andere zaken aan de hand en bij het onderzoek kwamen ook de bedrijven aan het licht die puur voor criminele doeleinden werden opgericht”. De Bovag vindt het belangrijk dat in de aanpak van malafide autoverhuurbedrijven één lijn wordt getrokken, zegt Huyskens. “Wij hebben voor onze leden in Tilburg een protocol opgezet, waarin staat waar ze op moeten letten. We zijn ook in gesprek getreden met de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG). Daar hebben we gezegd dat als andere gemeenten hier ook mee aan de slag willen gaan, er wel één lijn getrokken moet worden wat de regels betreft”. Burgemeester Weterings, tevens bestuurslid van de VNG, zegt dat dit ook lukt. “We hebben in zijn algemeenheid als VNG de lijn dat wij voor gemeenten zorgen voor standaardbepalingen in de Algemene Plaatselijke Verordening. Daar willen we zeker aan meewerken. De Bovag is in goede gesprekken met ons met goede richtlijnen gekomen voor de bedrijven. Het is niet onze bedoeling om de goedwillende bedrijven dwars te zitten; we willen de rotte appels eruit halen”. +++

+++ De alliantie Renault – Nissan – Mitsubishi heeft een samenwerkingsakkoord getekend met DIDI CHUXING , een chauffeursbedrijf. De bedoeling is om een nieuwe dienst van particuliere taxi’s in het leven te roepen. Overal in de wereld proberen autobouwers nieuwe verdienmodellen en winstbronnen te vinden. Dat geldt ook voor de alliantie tussen Renault, Nissan en Mitsubishi, die net heeft gemeld een akkoord te hebben getekend met het Chinese chauffeursbedrijf Didi Chuxing. Het doel is om een nieuwe dienst van particuliere taxi’s op te richten. Het plan is dus om een soort Uber op te richten en om auto’s te verkopen. De autofabrikanten moeten namelijk nieuwe vormen vinden om geld binnen te halen. De tijden veranderen en in de toekomst zullen steeds minder mensen een auto bezitten. Velen huren die liever, of willen enkel een auto voor wanneer ze er een nodig hebben, zo luidt de voorspelling. Maar er echt eigenaar van zijn interesseert steeds minder mensen aangezien de meeste auto’s 80 procent van hun leven geparkeerd staan. Didi Chuxing is de grootste particuliere taxidienst van China en de Frans/Japanse autogroep wil er vooral hybride of volledig elektrische modellen aan verkopen. Het principeakkoord geeft aan dat de alliantie vooral zeer actief wil zijn op het gebied van nieuwe mobiliteitsvormen. Tegen 2022 willen Renault, Nissan en Mitsubishi zelfs robottaxi’s lanceren. En dan is het natuurlijk begrijpelijk dat een goede positie op de Chinese markt belangrijk is. +++

+++ 7 steden in Nederland verplichten parkeerplekken voor ELEKTRISCHE DEELAUTO’S bij nieuwbouwprojecten. In de komende 3 jaar zullen die bij innovatieve woningbouw projecten worden ingezet als mobiliteitsvorm voor toekomstige bewoners. Daartoe hebben de steden Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Amstelveen, Amersfoort en Apeldoorn een zogenaamde City Deal ondertekend. De uitgangspunten van de overeenkomst zijn: minder uitstoot, goedkopere woningen, slimmere energiesystemen en meer ruimte voor groen. De City Deal is een 3-jarig programma waarin per stad minimaal 2 bouwprojecten moeten worden ontwikkeld. Het gaat in totaal om meer dan 5.000 woningen en 200 elektrische deelauto’s. Door de inzet van dergelijke gemeenschappelijke voertuigen zijn veel minder parkeerplaatsen nodig, wat woningen beter betaalbaar maakt. De energie voor de elektrische auto’s wordt opgewekt met zonnepanelen en in een aantal projecten gaat de accu van de auto’s ook een rol spelen in de energievoorziening in de wijk. Daarnaast worden stilstaande auto’s onderdeel van een slimme laadinfrastructuur waarbij overtollige energie voor later gebruik wordt opgeslagen in de deelauto. Bij dit project zijn onder andere Mijndomeinauto en Directlease betrokken en deelconcepten zoals We Drive Solar en Buurtauto. Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, Stientje van Veldhoven, zegt het volgende over het project: “Mensen die auto’s delen, nemen eerder de fiets of bus en minder snel de auto. Dit leidt tot 20 procent minder CO2-uitstoot. Met het gebruik van elektrische auto’s is de milieu & gezondheidswinst zelfs nog hoger”, aldus Van Veldhoven. Andere organisaties die meewerken aan dit project zijn onder andere hypotheekverstrekker Syntrus Achmea, bouwbedrijf Heijmans, laadspecialist Smart Solar Charging en kennisinstituut ElaadNL. +++

+++ FRANSEN vertikken het massaal hun Nederlandse boetes te betalen. Van de 9,22 miljoen verkeersboetes die in 2017 werden uitgeschreven, zijn er 1.024.512 naar een adres in het buitenland verstuurd. Een jaar eerder lag dit aantal nog op 975.343. Nederland doet in het kader van de Europese richtlijn Cross Border Enforcement (CBE) aan kentekenuitwisseling met een steeds verder uitdijende groep landen. Alleen al tussen december 2016 en november 2017 werden 16 landen aan de lijst toegevoegd: Hongarije, Litouwen, Malta, Slowakije, Kroatië en Spanje (2016); Estland, Finland, Italië, Letland, Oostenrijk, Portugal, Roemenië, Slovenië, Tsjechië en Zweden (2017). Dit moet het CJIB als muziek in de oren klinken, maar de praktijk is weerbarstig: de inningpercentages liggen in het buitenland een stuk lager dan het totaal gemiddelde van 95 procent. De beste betalers van verkeersboetes zijn inwoners uit België met een percentage van 88,5. Daarna volgen Duitsland (87,1), Slowakije (85,2), Luxemburg (84,8), Kroatië (82,3), Zwitserland (77,9), Hongarije (78,8), Litouwen (77,8), Spanje (76,0), Roemenië (75,0), Polen (73,8) en als hekkensluiter Frankrijk (56,0). +++

+++ Autointernationaal.nl berichtte eerder deze maand dat HYUNDAI in België al 250 exemplaren van de i30 N heeft verkocht. Een zeer hoog aantal voor een debutant in een segment dat minder dan 1.000 auto’s groot is. Maar hoe doet de Hyundai het in Nederland? De importeur laat weten dat sinds de lancering op 1 december er precies 20 exemplaren van de i30 N verkocht zijn. Publieksfavoriet Volkswagen Golf GTI ging vorig jaar 119 keer over de toonbank, dus zijn positie wordt absoluut niet bedreigd door de Koreaan. Maar de Peugeot 308 GTI en de Seat Leon Cupra (beide 12 registraties) zet hij mooi te kijk. Hyundai heeft geen exacte verkoopdoelstelling voor de i30 N, maar zou blij zijn als er dit jaar 50 exemplaren aan de man wordt gebracht in Nederland. +++

+++ MAZDA heeft de CX-5 een reeks kleine technische wijzigingen laten ondergaan. De aanpassingen hebben betrekking op de motoren. Mazda zegt onder andere de zuigers van de SkyActiv-G benzine-unit (zowel de 2.0 als de 2.5 variant) aangepast te hebben om trillingen te reduceren en om de wrijvingsweerstand in de motor te verlagen. Tevens monteert Mazda efficiëntere injectoren en een ander motormanagement systeem. Onder de streep moet dit leiden tot een lager brandstofverbruik en een rustigere loop. De 2,5 litervariant van de benzinemotor krijgt bovendien cilinderuitschakeling. Bij lage belasting worden 2 van de 4 pitten uitgeschakeld. Ook de SkyActiv-D 2.2 dieselmotor heeft een serie aanpassingen ondergaan. Mazda introduceert nu een 190 pk / 450 Nm sterke variant. Die zal op termijn de 175 pk / 420 Nm versie vervangen. +++

+++ MERCEDES-AMG zal over 8 maanden 2 hete uitvoeringen van de nieuwe A klasse presenteren. De Duitse autobouwer laat het publiek in oktober op de autosalon van Parijs mee kennismaken met de eerste snelle uitvoering kennismaken. Het betreft niet de opvolger van de A45, maar een iets minder hete en dure versie: de A35. Die moet gaan concurreren met de Audi S3 en de BMW M140i. De A35 krijgt de bekende 2,0 liter krachtbron onder de kap die geassisteerd wordt door een elektromotor. Het gecombineerde vermogen bedraagt dankzij de zogeheten EQ boost functie 320 à 330 pk. Voor wie dit te weinig is, brengt Mercedes-AMG in een later stadium (rond de jaarwisseling) de nieuwe A45 in stelling. De aandrijflijn van de A35 komt in een later stadium ook beschikbaar voor de A klasse Sedan en de nieuwe generatie GLA, GLB en CLA. De verkoop van de doordeweekse uitvoeringen van de vierde generatie A klasse start in mei. Het showdebuut vindt van 8 tot en met 18 maart plaats op de autosalon van Genève. De klant zal kunnen kiezen uit een 1,33 liter 4 cilinder benzineversie met 165 pk, een 2.0 met 224 pk en een 1,5 liter 4 cilinder dieseluitvoering met 115 pk. Later volgen minder krachtige benzinevarianten. +++

+++ NISSAN heeft zijn winstverwachting voor zijn lopende boekjaar verder verlaagd, omdat de autobouwer extra kosten moet maken vanwege een schandaal rond de inspectie van voertuigen. Het is al de tweede keer dat het concern om deze zaak zijn verwachtingen bijstelt. Nissan moest omwille van het schandaal vorig jaar al de productie in een Japanse fabriek neerleggen. Omdat controleurs niet de vereiste vergunning van de Japanse overheid hadden, moest Nissan op zijn thuismarkt ook nog 1,2 miljoen auto’s terugroepen naar de garage. Eén en ander scheelt tientallen miljarden yen in de verwachte resultaten. Nissan rekent voor het boekjaar dat loopt tot eind maart nu op een operationele winst van 565 miljard yen (ruim 4,2 miljard euro). Eerder lag de verwachting nog op 645 miljard yen. Tot november gingen de Japanners zelfs nog uit van 685 miljard yen, maar die prognose werd in het najaar al getemperd. +++

+++ De RAI VERENIGING strijdt tegen het voornemen van het kabinet om in 2030 alleen nog de verkoop van elektrische auto’s toe te staan. De lobbyclub van autofabrikanten en importeurs is namelijk fel gekant tegen het voornemen van het kabinet om in 2030 alleen nog maar elektrische auto’s in de showroom toe te staan. “We kunnen als Nederland niet te ver vooruitlopen op Europa”, zei directeur Olaf de Bruijn over de verbanning van de auto met verbrandingsmotor. Autofabrikanten hebben volgens hem beperkingen opgelegd gekregen voor de gemiddelde CO2 uitstoot van hun gehele gamma in Europa. Als wij in Nederland het braafste jongetje van de klas uithangen, kan een autofabrikant in een ander land relatief minder elektrische auto’s in de markt zetten. “Dat is het waterbedeffect”, aldus De Bruijn. Netto heeft het verbannen van brandstofauto’s helemaal geen zin stelt de lobbyist, wat uitstoot is uitstoot. Of CO2 nu in Nederland of in Italië de lucht in gaat, voor de klimaatverandering maakt het geen verschil. Toch is het waterbedeffect geen reden om op je handen te gaan zitten. Als iedereen in Europa op elkaar gaat zitten wachten, dan kan het lang gaan duren voordat we minder CO2 uitstoten. In dat geval bepaalt namelijk het land met de minste ambitie, namelijk Duitsland, het tempo. Onze oosterburen hebben zich in Europa altijd tegen strenge normen verzet vanwege de belangen van hun auto-industrie. Het is bovendien jammer dat De Bruijn geen oog heeft voor andere vormen van uitstoot, zoals stikstofdioxide en fijn stof. Die zijn met name in steden een groot probleem. Jaarlijks sterven er tussen de 7.000 en 13.000 Nederlanders vroegtijdig door vieze lucht. Hele delen van de Randstad voldoen op dit moment niet aan de huidige Europese normen. Het wegverkeer is één van de grote boosdoeners. Dit probleem kan je deels oplossen door het autopark sneller te vergroenen. Bijkomend voordeel is dat er door de adoptie van de elektrische auto (stiller, schoner) dichter langs snelwegen woningen of bedrijfspanden gebouwd kunnen worden. Dat levert in ons overbevolkte land enorm veel economische waarde op die veel groter is dan de eventuele schade voor de autobranche. +++

+++ RENAULT zal op de autosalon van Genève het gamma van de Zoé uitbreiden met een krachtiger versie. Daarmee krijgen de verkopen van de uit 2012 stammende elektrische hatchback een impuls. Afzettechnisch heeft de Zoé de laatste jaren de wind sowieso al in de rug want sinds zijn lancering laten de Europese registratiecijfers een continu stijgende lijn zien. Het vermogen van de nieuwe versie gaat van 92 naar 110 pk; de typeaanduiding van deze ‘Zoé GTI’ wordt R110. Een sportiever onderstel of interieur is niet gepland. Of de batterij, die in zijn huidige vorm maximaal 41 kWh kan opslaan, ook vergroot wordt voor een ruimere actieradius, is nog niet bekend. Sommige insiders beweren dat er een nieuwe accu van 60 kWh in de pijplijn zit … +++

+++ Het CBR nam vorig jaar flink meer RIJEXAMENS af. Zo steeg het aantal voor personenauto’s naar 406.000, hetgeen 11.000 meer is dan in 2016. Volgens het CBR komt dat onder meer door de gunstige economische ontwikkelingen en door het stijgende aantal 17-jarigen dat rijexamen doet. Ook het aantal examens voor het beroepsvervoer nam toe. Zo werd er 14.000 keer examen gedaan voor de vrachtauto, tegen 11.500 keer in het jaar ervoor. Voor het T rijbewijs, waarmee je een land/bosbouwtrekker mag besturen, werd 4.649 keer examen gedaan, tegen 3.786 keer in 2016. Om in te spelen op de vraag zette het CBR in 2017 voor het tweede jaar op rij zestig nieuwe examinatoren in. Ook voor dit jaar verwacht het rijvaardigheidsinstituut grote drukte. Daarom is het CBR nog steeds op zoek naar nieuwe examinatoren. +++

+++ In TURKIJE buigt het parlement zich over een wetsvoorstel om belasting te gaan heffen op elektrische auto’s. Deze zijn nu nog, net als in Nederland en veel andere Europese landen, vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Volgens het voorstel zou het belastingtarief voor elektrische auto’s op 25 procent van het bedrag voor benzineauto’s en diesels komen te liggen. Sinds 1 februari wordt de motorrijtuigenbelasting in Turkije niet alleen meer op basis van bouwjaar en motorinhoud vastgesteld, maar wordt ook de nieuwprijs van het voertuig meegewogen. Hiermee is de weg vrijgekomen voor belasting op elektrische voertuigen in het land. Ook motorfietsen, bedrijfsauto’s en vrijetijdsvoertuigen vallen onder het nieuwe voorstel. In Nederland hoeft tot en met 2020 geen motorrijtuigenbelasting over volledig elektrische voertuigen betaald te worden. Met deze maatregel wil de regering de verkoop van dergelijke auto’s stimuleren. In Oostenrijk, Bulgarije, Tsjechië, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Hongarije, Italië, Portugal, Roemenië en het Verenigd Koninkrijk zijn vergelijkbare regels van kracht. +++

+++ TWEEDEHANDS auto’s komen steeds vaker uit het buitenland. Het gaat daarbij vooral om middenklassers van Volkswagen, Renault en Opel. In 2017 nam het aantal buitenlandse occasions toe met 30.000 tot 210.000 stuks. Die groei zet dit jaar versterkt door. Dat blijkt uit cijfers van brancheorganisatie Bovag. “Het zijn vooral autodealers en handelaren die de auto’s uit het buitenland halen”, zegt Tom Huyskens. “Want in Nederland zijn de modellen waar veel vraag naar is simpelweg niet voorhanden”. Op een totale markt van bij 2 miljoen tweedehands auto’s komt nu 10 procent uit het buitenland. Het gaat dan vooral om exemplaren tussen de 4 en 9 jaar oud uit het middensegment. Daar zijn er niet genoeg van omdat er ook al jaren minder nieuwe auto’s worden verkocht. Deels omdat die in Nederland relatief duur zijn vanwege de extra belasting op nieuwe auto’s (BPM). Daarnaast is er naar de auto’s die als tweedehands op de markt komen weinig vraag. “Dat zijn vooral zakelijke auto’s met veel kilometers en vaak ook hybride modellen en diesels die ooit met subsidie en gunstige belastingregelingen zijn aangeschaft”, zegt Huyskens. “Maar die voordelen zijn er nu vaak vanaf en de particulier wil ook geen auto met te veel kilometers. Die auto’s gaan nu vaak naar het verre buitenland”. De import van tweedehands auto’s is dus noodzakelijk voor veel autodealers om voldoende handel te hebben, stelt Bovag. Maar particulieren halen ook zelf hun auto uit het buitenland. “Daarbij loop je wel het risico dat er gerommeld is met de kilometerstand”, zegt Huyskens. “In omringende landen is er geen plicht om die stand bij te houden en is het makkelijker om te frauderen. Een autodealer heeft meer mogelijkheden om te controleren of de kilometerstand klopt”. +++

Comments are closed.