Nieuwstelex

0

+++ Nano ingenieurs van de University of California San Diego zijn erin geslaagd om lithium/ion BATTERIJEN te recycleren voor half zoveel energie als hier normaal gesproken mee gepaard gaat. De truc is om de kathodes intact te laten. Lithium/ion batterijen verliezen hun kracht doordat er in de loop van hun levensduur ionen ontsnappen. Ook verandert de atoomstructuur, waardoor het transport van de ionen achteruit gaat. Bij de gebruikelijke methode van recycleren, wordt de kathode eerst verpulverd en dan opnieuw opgebouwd. Het team van professor Zheng Chen heeft nu een manier gevonden om de kathode in zijn geheel te ‘resetten’, zo meldt Automobiel Management. Dat scheelt de helft van de energie. De resulterende batterijen zijn zo goed als nieuwe, zowel qua opslagcapaciteit, als laadduur, als levensduur van de batterij. De methode is geschikt voor lithium kobalt oxide batterijen, die veel worden gebruikt in telefoons en laptops en voor lithium kathodes met nikkel, mangaan en kobalt, die worden gebruikt in auto’s. De deeltjes van de opgebruikte kathodes worden in een hete alkaline oplossing met lithiumzout samengeperst. Dit bad is meerdere malen te gebruiken. Daarna worden ze verhit tot 800° Celsius en langzaam gekoeld. Het lastigste is volgens Chen nog de oogst. De kathodes voor de experimenten zijn handmatig verzameld, maar om het recyclen te industrialiseren, moet dit worden geautomatiseerd. +++

+++ Amerikaanse onderzoekers hebben naar verluidt bewijzen gevonden dat ook autofabrikant DAIMLER sjoemelsoftware gebruikte waarmee emissietesten beïnvloed konden worden. Dat schrijft het Duitse blad Bild am Sonntag op basis van vertrouwelijke documenten. Volgens Bild am Sonntag zou er in bepaalde auto’s van het concern onder meer technologie zijn aangetroffen die de apparatuur om schoner te rijden na 26 kilometer uitschakelt. Een woordvoerder van Daimler weigert inhoudelijk commentaar te geven. Hij benadrukte daarbij dat de autoriteiten tot nu toe nog geen officiële klacht hebben ingediend. Het moederbedrijf van Mercedes is een van de autofabrikanten die extra onder een vergrootglas liggen sinds in 2015 aan het licht kwam dat Volkswagen op grote schaal heeft geknoeid met uitstootgegevens. Zowel in Duitsland als in de Verenigde Staten lopen er onderzoeken naar Daimler. Vorig jaar heeft het bedrijf wel al miljoenen Europese dieselwagens teruggeroepen naar de garage voor bepaalde aanpassingen. Dat was volgens Daimler echter om “bestuurders van dieselauto’s gerust te stellen en het vertrouwen in dieseltechnologie te versterken”. Volkswagen reserveerde eerder vele miljarden euro’s voor de nasleep van het schandaal. Miljoenen dieselauto’s van het concern bleken voorzien van technologie die ervoor zorgde dat ze in testsituaties veel milieuvriendelijker leken dan zij in de dagelijkse praktijk waren. +++

+++ DIESEL verliest in veel Europese landen steeds sneller terrein. De klappen komen het hardst aan in Duitsland en Groot-Brittannië. Uit cijfers van het Duitse KBA, waarover Automobiel Management bericht, valt op te maken dat het aandeel diesels bij de verkopen van nieuwe auto’s afgelopen maand meer dan 17 procentpunten lager lag dan een jaar eerder en daarmee naar 33 procent is gedaald. Omdat elektrisch of hybride nog altijd weinig voorstelt, zijn nu meer dan 6 op de 10 nieuwe personenauto’s in Duitsland een benzine-uitvoering. Overigens vertoonde de Duitse markt voor nieuwe auto’s als geheel wel een sterke plus van bijna 12 procent. In Groot-Brittannië werden in januari iets meer dan een kwart minder nieuwe dieselauto’s verkocht dan in de eerste maand van 2017. De totale Britse markt voor nieuwe personenauto’s zakte met ruim 6 procent in waarmee het aandeel diesel daalde van 45 procent in januari 2017 naar 36 procent nu. Omdat elektrisch en andere alternatieve aandrijfbronnen ook hier blijven steken op 5,5 procent steeg het aandeel benzine bij de Britten afgelopen maand naar 59 procent vergeleken met nog geen 51 procent een jaar eerder. In Frankrijk was het beeld voor diesels nauwelijks beter. Daar haalde die brandstof nog maar 41 procent van de nieuw verkochte auto’s terwijl dat over heel 2017 nog ruim 47 procent was. Hoewel de dieselversies van onder meer Peugeot en Dacia zelfs nog iets hogere verkopen wisten te scoren, liggen de verkopen van dieselmodellen bij BMW en Audi in Frankrijk nu een derde lager dan een jaar geleden. +++

+++ FIAT CHRYSLER wil uiterlijk in 2022 stoppen met het maken van auto’s die op diesel rijden. Dat melden bronnen bij de Italiaans/Amerikaans autofabrikant. Fiat Chrysler wil op 1 juni zijn plannen ontvouwen om binnen 4 jaar diesel geheel uit te faseren bij al zijn merken. Het autoconcern dat onder meer de merken Jeep, Fiat Dodge, Chrysler, Maserati en Alfa Romeo bezit, wilde zelf niet reageren op de berichten. Vorig jaar maakte de Japanse autogigant Toyota al bekend geen nieuwe dieselmodellen meer te maken. Porsche, onderdeel van het Volkswagen concern, kondigde vorige week eveneens aan te stoppen met dieselauto’s. Diesel was ooit de belangrijkste brandstof in Europa. Mede vanwege het ‘dieselschandaal’ bij verschillende autofabrikanten is dit aan het veranderen. De verkoop van dieselauto’s in Europa liep vorig jaar volgens een analyse van Jato Dynamics met bijna 8 procent terug. Daarmee is het marktaandeel van de brandstof nog 43,7 procent. +++

+++ Bij de Amerikaanse autobouwer FORD is een hooggeplaatste directeur per direct opgestapt vanwege beschuldigingen van ”ongepast gedrag”. Het gaat om Raj Nair, die aan het hoofd stond van de activiteiten van Ford in Noord-Amerika. Intern onderzoek naar hem wees uit dat zijn gedrag niet strookte met de gangbare gedragsnormen bij Ford. ”We hebben deze beslissing genomen na een grondige beoordeling”, zo verklaarde Ford topman Jim Hackett over het vertrek van Nair. Wat Nair precies heeft gedaan werd niet naar buiten gebracht. Hackett zei ook dat Ford ”een veilige en respectvolle cultuur” voorstaat en dat hij verwacht dat directeuren van het bedrijf die waarden ook hooghouden. De 53-jarige Nair liet weten ”oprecht te betreuren” dat er situaties zijn geweest waarin hij niet het gedrag heeft laten zien dat wel had gemoeten. De man stond pas sinds juni aan het hoofd van de belangrijke Noord Amerikaanse tak. Daarvoor bekleedde hij diverse andere bestuursfuncties bij Ford. +++

+++ Het Chinese autobedrijf Zhejiang GEELY is de grootste aandeelhouder geworden van het Duitse Daimler, het moederconcern van Mercedes. Geely, moeder van Volvo Cars, bezit 9,7 procent van Daimler. Het belang in Daimler werd in de afgelopen tijd opgebouwd en is bijna 7,5 miljard euro waard. Er werd in de media al gemeld dat de Chinezen bezig waren om een groot belang te nemen in Daimler. Het bedrijf uit Stuttgart heeft laten weten elke lange termijn investeerder te verwelkomen. Eerder was het staatsinvesteringsfonds van Koeweit met 6,8 procent de grootste aandeelhouder van Daimler. In december werd nog bekend dat Geely de grootste aandeelhouder is geworden van de Zweedse vrachtwagenbouwer Volvo. Ook is het Chinese bedrijf eigenaar van de Britse sportwagenfabrikant Lotus. +++

+++ Bewegwijzering borden langs snelwegen worden voorlopig niet massaal vervangen om LAADSTATIONS voor elektrische auto’s aan te kondigen. Staatssecretaris Van Veldhoven antwoordt op vragen van D66-Kamerlid Sienot dat zo’n operatie niet nodig is, kosten met zich meebrengt en overlast veroorzaakt. De vragen waren gesteld naar aanleiding van een NOS bericht over ‘de losgebarsten strijd om het nieuwe tanken’ en protesten van uitbaters van laadstations. Van Veldhoven vindt wel dat voor weggebruikers duidelijk moet zijn waar langs rijkswegen alternatieve brandstoffen te krijgen zijn. Er komt één symbool (pictogram) voor alle alternatieve brandstoffen, zoals elektriciteit en waterstof. Volgens de staatssecretaris wordt op die manier voorkomen dat de automobilist in de toekomst geconfronteerd wordt met allerlei verschillende symbolen. Aan dat eenduidige pictogram wordt nu gewerkt: het is er nog niet. Van Veldhoven vindt een grote operatie om bestaande borden te vernieuwen nu niet noodzakelijk. Ze benadrukt dat veel gebruikers van auto’s op alternatieve brandstof via apps weten waar het dichtstbijzijnde oplaad of tankpunt is en dat ze daardoor niet afhankelijk zijn van aanduidingen langs de weg. Op plaatsen waar alternatieve brandstoffen kunnen worden getankt, zullen op termijn de borden worden voorzien van het nieuwe logo. Dat gebeurt als de borden toch al regulier worden vervangen. De kosten worden betaald door Rijkswaterstaat. Van Veldhoven wijst er verder op dat het voor elektrische laadstations wel mogelijk is om hun logo op een wit bord onder de bewegwijzeringsborden langs de snelweg te laten bevestigen. Dan hoeven ze dus niet te wachten op de vervanging van borden, maar ze moeten de kosten dan wel zelf betalen. +++

+++ Het aantal LEASE auto’s in ons land is verder gestegen. Dat meldt de Vereniging van Nederlandse Auto leasemaatschappijen (VNA). Nederland telt 860.000 leasepersonenauto’s en leasebestelauto’s, blijkt uit cijfers van de VNA. Dat is een stijging van 9,3 procent in vergelijking met een jaar eerder. “Het is een recordaantal”, zegt VNA directeur Renate Hemerik. Ze hoopt dat de groei verder zal doorzetten de komende jaren naar het miljoen. De groei van het wagenpark komt voornamelijk door de opmars van private lease. Vorig jaar werden 39.000 contracten afgesloten. In totaal zijn er nu 103.000 privé geleaste auto’s in ons land. “De consument raakt meer gewend aan private lease”, concludeert Hemerik. Ook kiezen ze steeds vaker een grotere auto. “We zien dat de cataloguswaarde van de gemiddelde private leasewagen aan het oplopen is”. Ook de samenstelling van het totale wagenpark is aan het veranderen. Dat komt volgens de VNA door de verandering in de bijtellingregels. Voor leasewagens met een CO2-uitstoot van 51 gram of meer geldt sinds vorig jaar 22 procent bijtelling. Het gevolg is dat leaserijders vaker een benzine kiezen. Diesel raakt uit de gratie. “In 2015 was 47 a 48 procent van wat er nieuw aan leasewagens werd ingezet diesel. Dat is nu ongeveer de helft, 27 procent”, zegt Hemerik. Door de verschuiving van diesel naar benzine zal de CO2-uitstoot van het wagenpark de komende jaren verder stijging. Voor Hemerik komt dat niet als een verrassing. “Voor iedereen is dat een feit. Iedereen wist toen we dit gingen doen dat de CO2-uitstoot omhoog zou gaan”. +++

+++ MERCEDES gaat samen met de Chinese autobouwer BAIC een nieuwe fabriek in China bouwen. De bedrijven investeren gezamenlijk omgerekend ruim 1,5 miljard euro in de productie van nieuwe auto’s met sterlogo in het land. Modellen van Mercedes zijn erg in trek in China. In de nieuwe Chinese fabriek zullen dan ook verschillende modellen worden geproduceerd, inclusief elektrisch aangedreven modellen. De fabriek vormt een uitbreiding op de bestaande joint venture van Daimler en BAIC in China. De aankondiging volgt nadat het Chinese autobedrijf Zhejiang Geely bekendmaakte een belang van 10 procent in Daimler te hebben genomen. Daarmee is Geely, het moederbedrijf van automerk Volvo, de grootste aandeelhouder van Daimler. De Duitse overheid laat via een woordvoerder weten geen direct bezwaar te zien in de Chinese inmenging in Daimler. “De Duitse overheid is op de hoogte van de aankoop van 9,7 procent van de aandelen Daimler door het Chinese Geely. Dat is een bedrijfsafweging”, zo luidde de reactie. Geely wil een alliantie met Daimler om sterker te staan op het vlak van de ontwikkeling van elektrische voertuigen en zelfrijdende auto’s. Vertegenwoordigers van Geely zullen in Stuttgart in gesprek gaan met managers van Daimler. Het is ook de bedoeling om deze week in overleg te treden met de Duitse overheid. +++

+++ De OMZET in de auto/motorbranche is terug op het niveau van voor de crisis van 2008. De omzet groeide in 2017 voor het derde jaar achtereen, afgelopen jaar met 4 procent. Ook het aantal vacatures is met bijna 4000 vergelijkbaar met het einde van de vorige bloeiperiode, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. De handel in tweedehands auto’s, maar ook de verkopen van nieuwe auto’s, zitten al langere tijd in de lift. Met name nieuwe auto’s werden vorig jaar meer gekocht. Het bedrijfsleven lijkt het wagenpark inmiddels aardig op orde te hebben, want bedrijfsauto’s laten als enige in de sector een omzetkrimp zien. “De omzetstijgingen in de autobranche betekenen niet direct dat er ook meer wordt verdiend”, zegt Tom Huyskens van brancheorganisatie Bovag. “Ongeveer 1 procent van de totale omzet van autodealers is winst. Je moet dus heel wat auto’s verkopen om een goede boterham te hebben”. De scherpe prijzen komen onder meer door de concurrentie, maar zijn volgens de Bovag ook de schuld van de autofabrikanten. “Er is een overproductie, dus er zijn heel veel auto’s die verkocht moeten worden. Dat drukt de prijs flink”. Die prijsdruk en concurrentie hebben veel dealers de afgelopen jaren de kop gekost. “Veel kleine autohandelaren zijn opgeslokt door de grotere dealers”, zegt Huyskens. “In 1990 hadden we nog zo’n 4.500 dealers in Nederland, nu nog zo’n 2.000”. Garagebedrijven lopen aan tegen een tekort aan personeel. “Net als in veel andere sectoren voelen de garages nu dat er te weinig leerlingen worden opgeleid voor technische beroepen”, aldus Huyskens. “Garages kunnen het werk nog wel opvangen, maar het is heel druk in de werkplaatsen. Veel garages hopen de komende tijd toch nog nieuw personeel te vinden”. +++

+++ RENAULT – Nissan topman Carlos Ghosn laat in een interview weten dat het tijd kost voordat je geld kunt verdienen met de verkoop van elektrische auto’s. “Wij zijn waarschijnlijk één van de meest geavanceerde autofabrikant als het gaat om de kosten van elektrische auto’s. We kondigden in 2017 al aan dat we waarschijnlijk de enige autofabrikant zijn die geld begint te verdienen aan elektrische auto’s”. Ghosn verwacht niet dat hogere grondstofprijzen invloed zullen hebben op de productiekosten van elektrische auto’s. “De stijgende grondstofprijzen zullen gecompenseerd worden door de betere kennis om efficiëntere accu’s te produceren en alternatieven te bedenken voor dure grondstoffen die in accu’s worden verwerkt”. +++

+++ Industrieel conglomeraat VDL Groep heeft 2017 afgesloten met een recordomzet van dik 5 miljard euro. De opbrengsten van het Eindhovense familiebedrijf stegen met wel 57 procent. Vooral wat betreft het in elkaar sleutelen van auto’s was sprake van enorme groei. In de autofabriek VDL NedCar in Born is het concern vorig jaar begonnen met de productie van de BMW X1 en de stekkerhybride versie van de Mini Countryman. Daardoor liep de omzet in deze divisie op van een kleine 1,4 miljard euro in 2016 tot bijna 2,9 miljard euro. Er werden in totaal 168.969 auto’s afgeleverd in Limburg. Volgens VDL gaat het aantal te bouwen auto’s dit jaar weer ”substantieel” groeien. De vooruitzichten voor VDL als geheel zien er ook gunstig uit. Het bedrijf denkt dat de concernomzet kan doorgroeien naar ongeveer 6 miljard euro. Dat zou neerkomen op een stijging van 20 procent. De winst liet vorig jaar niet zoveel groei zien. Het nettoresultaat kwam uit op 153 miljoen euro, tegen 150 miljoen euro in 2016. Een jaar eerder was sprake van een sterkere winststijging. ”Het afgelopen jaar heeft vooral in het teken gestaan van het organiseren van onze groei”, zegt president-directeur Willem van der Leegte. ”Dat we er wederom in zijn geslaagd om in de volle breedte te groeien, laat zien dat we op alle fronten in beweging zijn”. Ook bij de divisies op het gebied van toeleveringen, bussen en eindproducten gingen de opbrengsten vorig jaar omhoog. Al die omzetgroei betekende tevens meer werkgelegenheid. Het aantal medewerkers steeg met 2.781 naar 16.137 werknemers eind vorig jaar. +++

+++ VOLKSWAGEN heeft in 2017 meer omzet en winst behaald. De grootste autoproducent van Europa profiteerde onder meer van een recordverkoop en lagere kosten voor de nasleep van het dieselschandaal. De nettowinst kwam uit op bijna 11,4 miljard euro, tegen 5,1 miljard euro in 2016. De omzet ging met ruim 6 procent omhoog tot 230,7 miljard euro. Volkswagen liet in januari al weten dat er in 2017 wereldwijd ruim 10,7 miljoen voertuigen waren verkocht; een stijging van meer dan 4 procent. Het bedrijf uit Wolfsburg is het moederconcern van merken als Volkswagen, Audi, Porsche, Seat, Skoda en trucks van MAN en Scania. Volkswagen zette afgelopen jaar 3,2 miljard euro opzij voor kosten gerelateerd aan het emissieschandaal. Dat geld ging naar het terugkopen en vervangen van apparatuur in dieselauto’s in Noord-Amerika en juridische uitgaven. In 2016 was Volkswagen hier 7,5 miljard euro aan kwijt. De onderneming denkt dat de verkoop dit jaar iets hoger zal uitvallen dan vorig jaar, met een omzetgroei van maximaal 5 procent. Daarnaast verwacht Volkswagen dat de winstmarge verder zal verbeteren, geholpen door kostenbesparingen. Wel zijn er verschillende risico’s die het bedrijf ziet, zoals een lichte afzwakking van de wereldeconomie, toenemende concurrentie, wisselkoersschommelingen en eventuele nieuwe ontwikkelingen rond het dieselschandaal. Topman Matthias Müller gaf in een toelichting aan dat Volkswagen, net als de gehele auto-industrie, te maken heeft met flinke uitdagingen en radicale veranderingen. Hij vindt wel dat de goede financiële prestaties een sterke basis vormen voor het bedrijf in de toekomst. Vorig jaar kondigde het concern aan 20 miljard euro uit te trekken in de periode tot 2030 om van alle voertuigen die het maakt elektrische versies te ontwikkelen. +++

+++ In totaal zijn er vorig jaar WERELDWIJD 86 miljoen personen & bestelauto’s verkocht, becijferde onderzoeksbureau Jato Dynamics. Dat zijn er 2,4 procent meer dan in 2016. Vooral Zuid-Amerika en Zuid Oost Azië zijn belangrijke groeimarkten. Zo noteerden Brazilië (+9 procent), India (+9 procent) en China (+2 procent) een plus, en ook in Europa steeg de verkoop. Duitsland blijft koploper met 3,7 miljoen auto’s (+3 procent), in Frankrijk werd een plus van 5 procent behaald en kwam het totaal uit op 2.,5 miljoen stuks, terwijl de autoverkoop in Rusland met 12 procent steeg tot 1,6 miljoen auto’s. Mede als gevolg van de Brexit daalde de verkoop in het Verenigd Koninkrijk met 5 procent tot 2,9 miljoen. In de Verenigde Staten bleef de autoverkoop achter: die daalde met 2 procent tot 17,2 miljoen stuks, terwijl in Canada 2,1 miljoen auto’s werden verkocht (+5 procent). Volgens Jato analist Felipe Munoz tonen de resultaten aan dat “de autoverkoop het wereldwijd goed doet, ondanks de Brexit en de dieselcrisis”. In de wereldwijde Top 25 van merken staan Toyota, Volkswagen, Ford, Honda en Nissan bovenaan. Eerder deze maand meldde Acea de Europese verkoopcijfers over vorig jaar. +++

+++ De ANWB testte een aantal ZOMERBANDEN in populaire maten. De wat minder dure banden van zogenoemde B merken scoren daarbij over het algemeen beter dan de topmerken. Uit de zomerbandentest blijkt dat 3 van de 30 geteste banden een onvoldoende halen. De andere 27 banden zijn volgens de ANWB wel aan te raden. De bond onderzocht 2 soorten bandenmaten. De maat 175/65 R14 komt volgens de ANWB niet veel meer voor op nieuwe auto’s, maar wordt nog wel vaak aangetroffen op kleine gebruikte auto’s als de Fiat 500, Opel Corsa, Toyota Yaris en Citroën C3. De beste banden uit de test zijn van het merk Falken en Semperit. De Sava Perfecta scoort hier het slechtst. Nog wel heel belangrijk onder nieuwe auto’s is de maat 205/55/R16. Deze banden zijn te vinden onder compacte en de wat grotere middenklassers, zoals de Peugeot 2008, 307 en 308, maar ook de VW Golf, Passat en Touran, de Ford Focus en Audi A3 en A4 en de BMW 1 Serie en 3 Serie. Van de 16 geteste banden halen er hier 6 het eindoordeel goed (4 sterren). 2 banden scoren volgens de testteams echt onder de maat: de Vredestein Sportrac 5 en de Infinity Ecosis. +++

Comments are closed.