Nieuwstelex

0

+++ Het aantal AUTODIEFSTALLEN blijft in rap tempo afnemen. Vorig jaar werden volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek 8.670 auto’s buitgemaakt door dieven, hetgeen 14 procent minder dan in 2016. Ten opzichte van 2010 is de daling 40 procent. Het CBS vermoedt dat de afname komt door de verbeterde beveiliging van jongere auto’s. Een hamer en een schroevendraaier zijn bij die auto’s niet meer genoeg, doordat startonderbrekers en alarmsystemen steeds geavanceerder worden. Er is wel sprake van regionale verschillen. De gemeenten met de hoogste aantallen autodiefstallen per duizend auto’s lagen tussen 2015 en 2017 in Limburg, In Valkenburg werden jaarlijks bijna zeven van de duizend personenauto’s gestolen. Gemiddeld in Nederland werden tussen 2015 en 2017 jaarlijks van elke 1.000 personenauto’s er 1,24 gestolen. Ook Arnhem en Nijmegen, met ruim 4 gestolen auto’s per duizend, staan in de top10. Dat er veel auto’s worden gestolen in de grensstreek komt waarschijnlijk doordat het een aantrekkelijk werkgebied is voor autodieven, zegt een CBS woordvoerder. “Omdat ze die auto’s dan snel naar het buitenland kunnen krijgen. En omdat de dieven makkelijker uit handen van de politie kunnen blijven”. Ook in de Randstad worden meer auto’s gestolen dan elders. Het percentage autodiefstallen dat door de politie wordt opgelost, is de afgelopen jaren steeds verder gedaald. In 2010 was dat 11 procent, in 2016 nog maar 6,5 procent. Over 2017 zijn er nog geen definitieve cijfers, maar het is al wel duidelijk dat het oplospercentage verder is afgenomen. +++

+++ BMW breidt binnen 2 jaar haar elektrische i gamma uit met een derde model. Dat heeft een woordvoerder van het merk uit München bevestigd. Het gaat om de i4, die grotendeels geïnspireerd zal zijn door de conceptstudie i Vision Dynamics die afgelopen september op de IAA autoshow van Frankfurt te zien was. BMW geeft nog geen technisch details prijs over dit toekomstige model. Voorlopig weten we alleen dat de productie in Duitsland zal plaatsvinden. De conceptstudie i Vision Dynamics kenmerkt zich verder door een laag dak, een idem zwaartepunt en minder dan 5 seconden voor de sprint naar 100 km/u, terwijl de actieradius 600 kilometer is. Met die specificaties wil BMW de Porsche Mission E en de Tesla Model S overschaduwen. +++

+++ De CO2 UITSTOOT door auto’s is voor het eerst in 10 jaar gestegen. Die conclusie trekt onderzoeksbureau Jato op basis van een analyse van de personenwagen verkopen in Europa. De oorzaak is weinig verrassend de afname van het aantal diesels en de stijgende populariteit van SUV modellen. De gemiddelde CO2-uitstoot steeg in 2017 met 0,3 gram per kilometer tot 118,1 gram. Volgens Jato vertoonde de emissie door auto’s sinds 2007 een onafgebroken daling. De CO2-uitstoot was destijds gemiddeld 159,1 gram per auto. Dat er nu voor het eerst in 10 jaar weer sprake is van een lichte stijging hangt volgens de onderzoekers zoals gezegd samen met de afgenomen populariteit van dieselauto’s. De CO2-uitstoot van een dieselmotor ligt over het algemeen lager dan bij een benzine exemplaar. Van de in het afgelopen jaar geregistreerde diesels lag de gemiddelde emissie op 117,9 gram per kilometer tegenover 123,4 gram voor een benzineauto; een verschil van 5,5 gram. Omdat de verkoop van diesels in Europa afgelopen jaar met 7,9 procent daalde, nam de CO2-uitstoot dus toe. Het marktaandeel van diesels in Europa daalde tot 44 procent in 2017. Aan de andere kant nam het aantal nieuw geregistreerde benzineauto’s toe tot een marktaandeel van 47 procent in 2016 naar 50 procent in het afgelopen jaar. Er was weliswaar sprake van een toename van het aantal elektrische auto’s en hybride modellen op de Europese wegen (vorig jaar steeg het marktaandeel naar 5 procent), maar dat was niet genoeg om de daling van diesels te compenseren. Een andere factor die voor meer CO2-uitstoot zorgt, is zoals gezegd de gestaag toenemende populariteit van SUV modellen. De gemiddelde emissiewaarde van dergelijke auto’s ligt hoger dan die van gewone personenwagens: vorig jaar 133 gram per kilometer tegenover gemiddeld 118 gram. Volgens Jato staan autofabrikanten voor een, op z’n zachtst gezegd, pittige uitdaging om de Europese CO2-grenswaarden van 95 gram per kilometer te halen nu de gemiddelde uitstoot stijgt en voertuigeigenaren hun diesel inruilen voor een benzinemodel in plaats van een elektrische auto. Op fabrikantenniveau staat Toyota nu op nummer1 met de gemiddeld laagste CO2-uitstoot van zijn modellen. In 2016 werd de lijst nog aangevoerd door Peugeot, maar als gevolg van de populariteit van zijn 3008, een SUV, steeg de gemiddeld emissie van auto’s van dit merk met 2,7 gram per kilometer tot gemiddeld 104,5 gram. Bij Toyota is die waarde ‘slechts’ 101,2 gram dankzij het verder toegenomen aantal hybride auto’s dat de fabrikant wist te verkopen in Europa. +++

+++ DACIA heeft sinds 2005, toen het merk in werd geïntroduceerd op de Franse markt, aldaar inmiddels meer dan 1 miljoen auto’s verkocht. Vorig jaar eindigde de afzetteller op 119.357 exemplaren. Dat was een toename van 6,5 procent in vergelijking met 2016. Het dochtermerk van Renault is daardoor een bekende verschijning op de Franse wegen geworden. Damien Delcloque, de landendirecteur van Dacia, zegt hierover het volgende: “Wij zijn nu een vaste speler op de Franse automarkt. We zijn 5 jaar lang het 5de grootste automerk geweest maar vorig jaar zijn we gestegen naar de 3de plaats wat verkopen aan particuliere klanten betreft. De Sandero is zelfs voor het tweede achtereenvolgende jaar gekozen tot de meest populaire auto van Fransen die hun voertuig zelf (moeten) betalen. Gezien die sterke uitgangspositie liggen er nog veel groeikansen voor ons”. Het Roemeense automerk heeft momenteel een gamma dat bestaat uit 6 modellen, inclusief de bestelwagen Dokker. Groeikansen zijn er vooral voor de 2de generatie Duster, die veel verfijnder is dan zijn voorganger maar amper duurder. +++

+++ DAIMLER heeft de reserve voor schade-eisen, rechtszaken, garanties en terugroepacties vorig jaar nog eens met 2,1 miljard euro opgevoerd naar 14 miljard euro. “Dat is feitelijk gebaseerd op de toegenomen verplichtingen die kunnen voortvloeien uit verkooptransacties, garantieterugbetalingen alsmede vergoedingen in samenhang met rechtszaken. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om zaken rond de veiligheid van automobilisten, emissies, het brandstofverbruik, wettelijke verantwoordelijkheid, financiële diensten, verkoopverplichtingen van handelaren, leveranciers en anderen, zaken met betrekking tot de kartelregels en aanklachten van aandeelhouders”, legt Daimler in het jaarbericht uit. Het autoconcern geeft verder geen nadere informatie hoeveel voor elk van dit soort potentiële calamiteiten opzij wordt gezet, zo meldt Automobiel Management. +++

+++ Niet het geld maar een bijdrage leveren aan het milieu blijkt de belangrijkste overweging voor mensen om te kiezen voor een ELEKTRISCHE auto. Ook al bespaart men gemiddeld 900 euro met een dergelijk model, de financiën komen op de tweede plaats en rij plezier op de derde plek. Dit blijkt uit onderzoek van NewMotion. Dit bureau bracht tussen augustus 2017 en januari 2018 wereldwijd de mening van 7.000 respondenten in 41 landen in kaart. Dat klinkt imposant, en is het misschien ook wel, maar het onderzoek leunde zwaar op Nederland (2.800 respondenten) en Duitsland (2.847). Van een mondiaal representatief beeld is daardoor geen sprake. Duitsers laten milieuoverwegingen minder zwaar wegen. Rij plezier en uitstraling worden bij onze oosterburen als belangrijkste argument genoemd bij de keuze voor een elektrische of hybride auto. Pas daarna volgt het milieu. Waar het gaat om de aanschaf van (deels)emissieloze modellen zijn er flinke verschillen tussen Nederland en Duitsland. In ons land wordt 15 procent van de (volledig) elektrische auto’s privé aangeschaft. Bij onze oosterburen is dat 68 procent. In Nederland rijdt 45 procent van de respondenten met een elektrische of hybride auto die is gekocht via de eigen onderneming; in 18 procent van de gevallen is een dergelijk model door de werkgever gekocht en 23 procent least het voertuig. In Duitsland rijdt nog geen 14 procent een (volledig) elektrische auto van de eigen zaak en slechts 10 procent least. In Nederland geeft 48 procent van de respondenten aan jaarlijks meer dan 900 euro te besparen door elektrisch te rijden. Ook hier laat het onderzoek een opvallend verschil met Duitsland zien. Bij onze oosterburen denkt ruim een kwart namelijk niets te besparen. Het optimisme van Nederlanders ten aanzien van besparingen lijkt met name veroorzaakt door fiscale voordelen die (volledig) elektrische rijders hier hebben. NewMotion is sinds oktober vorig jaar dochteronderneming van Shell. Het bedrijf heeft een netwerk van meer dan 64.000 laadpunten en er zijn meer dan 116.500 laadpassen in omloop. +++

+++ Sergio Marchionne, topman van Fiat Chrysler, heeft verklapt dat volgend jaar het het gamma van een FERRARI wordt uitgebreid met een hybride V8. “Er rijden op dit moment al testprototypes rond met deze motor”, zo zei hij. Maar over welk model door deze hybride achtcilinder zou worden aangedreven, was hij minder loslippig. “Het model dat deze eerste hybride productiemotor in een Ferrari mag inwijden, na uiteraard de V12 van de exclusieve LaFerrari, is op dit moment nog niet duidelijk gedefinieerd”. De kans is echter groot dat dit blok zal debuteren in de eerste SUV van Ferrari. Maar daar wil Marchionne nog niets over kwijt, ondanks het feit dat hij in het verleden al heeft gezegd niet meer tegen dat idee van een ‘hoog model’ te zijn gekant. +++

+++ Automobilisten die andere weggebruikers ernstig in GEVAAR brengen, bijvoorbeeld door te appen achter het stuur, riskeren straks zwaardere straffen. Minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) heeft maatregelen afgekondigd om de verkeersveiligheid te verbeteren. Grapperhaus wil de maximumstraf voor wegpiraten verhogen. Als zijn wetsvoorstel erdoor komt, kunnen automobilisten die een ongeluk veroorzaken door roekeloos rijgedrag straks maximaal zes jaar gevangenisstraf krijgen. Bestuurders die geen brokken maken maar andere weggebruikers wel ernstig in gevaar brengen door roekeloos rijgedrag, riskeren 2 jaar cel. De minister heeft laten verduidelijken wat onder roekeloos rijden wordt verstaan. Dat maakt het makkelijker om automobilisten te vervolgen die “onaanvaardbare risico’s nemen en de zwaarste ongelukken veroorzaken”, zegt Grapperhaus. Daarbij kan het gaan om snelheidswedstrijden, maar bijvoorbeeld ook om een bestuurder die al bellend rood licht negeert, veel te hard over een kruising rijdt en een ongeval met dodelijke afloop of zwaar letsel veroorzaakt. Ook de straffen voor rijden onder invloed, doorrijden na een ongeluk en rijden zonder rijbewijs gaan omhoog. Nu riskeren automobilisten daarvoor nog maximaal 3 maanden cel. Dat wordt straks een jaar. “De grote gevolgen die verkeersongevallen kunnen hebben voor slachtoffers en nabestaanden vragen hierom”, zegt Grapperhaus. “Maar ook wanneer ernstige overtredingen met grote risico’s voor de verkeersveiligheid zonder gevolgen blijven, moeten we daartegen krachtig kunnen optreden”. D66 laat weten dat het “goed is dat er wordt gecontroleerd en dat mensen worden gestraft als ze mensen in gevaar brengen”, maar benadrukt dat ‘de norm’ veranderen de effectiefste manier is om appen achter het stuur aan te pakken. “Daarbij denken we bijvoorbeeld aan de succesvolle BOB campagne: rijden met een paar biertjes op dat doe je gewoon niet! Daar spreken mensen elkaar ook op aan. Dat willen wij ook met appen en bellen achter het stuur”, zegt Kamerlid Matthijs Sienot. Liesbeth van Tongeren van GroenLinks is niet enthousiast. “Hogere straffen zijn niet de oplossing. De pakkans is erg klein. We moeten inzetten op veiligere wegen, bijvoorbeeld door meer trajectcontroles, lagere snelheid op de snelweg en langere in & uitvoegstroken”. +++

+++ Auto-importeurs in Nederland zijn bang voor een KOPERSSTAKING als gevolg van de voor veel consumenten onbegrijpelijke WLTP effecten op de prijzen. Nederland is één van de weinige landen waar de auto aanschafbelasting CO2-afhankelijk is. De nieuwe emissietest zorgt voor een realistischer (en daarmee hogere) verbruiksopgave. En dus zouden er in Nederland allerlei maatregelen genomen moeten worden om een BPM budgetneutrale overgang te realiseren. Die ontbreekt echter, waardoor nieuwe auto’s relatief gezien steeds duurder worden en de concurrentiestrijd verliezen van de parallelimport. Voor RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck is de oplossing voor de hiermee ontstane onwerkbare situatie eenvoudig: schaf de BPM af. Dat is beleid voor de lange termijn. Voor de korte termijn moet alles uit de kast worden gehaald om Den Haag te bewegen om snel met duidelijkheid te komen over de nieuwe, budgetneutrale BPM tabel. Het is nu of nooit want in september is de overgang naar WLTP voltooid (al mag er voor de BPM vooralsnog nog worden teruggerekend naar NEDC waarden). Met de huidige tabel gaat de consumentenprijs en bijtelling flink omhoog. Als er pas in januari 2019 een nieuw exemplaar is, dan is de schade al geleden. Parallelimport zal de verkoop van nieuwe auto’s een flinke tik hebben gegeven. Dit heeft als extra nadelig effect dat het Nederlandse wagenpark steeds ouder wordt, met alle vervuilingconsequenties van dien. Bij ons zijn auto’s inmiddels ouder dan in een reeks van voormalige Oostblok landen. “We importeren CO2”, aldus een importdirecteur. +++

+++ MERCEDES brengt binnenkort stekkerhybride modellen met een dieselmotor op de markt. De autofabrikant installeert deze technologie in de C en E klasse, zodat ze beide een elektrische actieradius van 50 kilometer hebben. Daarnaast kan de koper profiteren van een maximumkoppel van 700 Nm. De 4 cilinder wordt gekoppeld aan een 9-traps automaat en een elektromotor van 122 pk en 440 Nm. Die laatste wordt gevoed door een lithium/ion batterij van 13,5 kWh. Herladen aan een wallbox duur 2,5 uur, maar via een stopcontact heb je 7,5 uur geduld nodig. In de elektrische modus is de topsnelheid beperkt tot 140 km/h. De actieradius op elektriciteit bedraagt 50 kilometer. De navigatie, de sensoren en de camera’s van de auto berekenen een optimaal traject voor het rij bereik op basis van het wegkarakter, de snelheidsbeperkingen en andere voertuigen. De bestuurder kan bovendien de werking van het systeem beïnvloeden door te kiezen uit 4 rij programma’s: Hybrid (standaard), e-Mode (elektrisch), e-Save (actieradius sparen) en Charge (laden tijdens het rijden). +++

+++ BMW gaat de elektrische variant van de MINI bouwen in China. “De auto wordt in China gebouwd en ontwikkeld. Meer weten we nu nog niet”, zo laat Peter Schwarzenbauer, lid van de Raad van Bestuur, weten. Het wordt de eerste Mini fabriek buiten Europa. Hiervoor gaat het waarschijnlijk samenwerken met Great Wall Motor. Beide fabrikanten tekenden onlangs een samenwerkingsovereenkomst. Vorig jaar leek Oxford nog de beste papieren te hebben om de elektrische Mini te mogen bouwen, maar dat plan is door de Brexit ellende nu van tafel. Het model komt in 2019 op de markt. +++

+++ Automobilisten mogen tijdens het rijden hun MOBIELE TELEFOON aanraken terwijl deze in een houder zit. Aanraken staat niet gelijk aan het vasthouden van een telefoon, wat verboden is. Dat heeft het gerechtshof in Leeuwarden besloten in een zaak over een verkeersboete. De zaak draait om een automobilist die in Sneek een boete van 230 euro had gekregen omdat hij zijn telefoon bediende. Die zat in een houder. Hij stapte naar de kantonrechter. Die vond dat aanraken gelijk staat aan het vasthouden van een telefoon. Het hof is het daar niet mee eens. Overigens kan uit deze uitspraak van het hof niet worden opgemaakt dat het bedienen van een mobiel in een houder altijd mag, zegt persraadsheer Leo Wemes. “Het begrip vasthouden heeft een beperkte betekenis. Om de wet op dit gebied op te rekken, is niet de taak van het hof. Er zullen altijd omstandigheden zijn waarbij het bedienen van een telefoon in een houder wel strafbaar is. Bijvoorbeeld als gedragingen leiden tot een ongeluk. Ik zou het dan ook niemand aanraden om rare capriolen met een mobiel in een houder te gaan uithalen”. Zowel de automobilist als het Openbaar Ministerie was in beroep gegaan. Het OM wilde een duidelijker beeld van wat wel en niet mag bij het gebruik van de telefoon achter het stuur, mede omdat veel mensen navigatie apps op hun telefoon hebben. Ook zat het OM nog met vraagtekens over het gebruik van andere apparatuur, zoals navigatiesystemen. +++

+++ NISSAN wil het grootste deel van het belang van de Franse staat in partner Renault overnemen. De Japanse en de Franse automaker voeren daar gesprekken over met Franse ambtenaren. De gesprekken zijn onderdeel van een plan van Renault-Nissan baas Carlos Ghosn om de 2 bedrijven nauwer te laten samenwerken of zelfs te laten fuseren. Daar zijn sinds het begin van de alliantie in 1999 al verschillende plannen voor geweest, die allemaal werden tegengehouden door de Franse overheid, die 15 procent van Renault bezit. Ghosn heeft ook een voorlopige structuur voorgesteld waarbij het bestuur van Renault, Nissan en Mitsubishi Motors onder een Nederlandse stichting wordt geplaatst. Als de integratie van de 3 automerken eenmaal een feit is, zou het hoofdkantoor van de alliantie in Amsterdam komen. De Franse regering heeft onder president Emmanuel Macron minder problemen met een verkoop van haar belang en een fusie. Daarbij moeten wel garanties worden gegeven om de Franse belangen veilig te stellen op het gebied van werkgelegenheid en investeringen. Ook zou Frankrijk mogelijk een ”gouden stem” willen voor strategische beslissingen. +++

+++ Matthias Müller, de topman van VOLKSWAGEN , verwacht dat de verkoop van dieselauto’s binnenkort een nieuwe opleving zal doormaken. Volgens de CEO van het Duitse concern zullen mensen die eerder een dieselauto bezaten, zich realiseren dat het een “erg comfortabel rij concept” was. Volgens Müller zijn dieselauto’s ook beter voor het milieu. Wanneer mensen zich dat realiseren, is er geen reden meer om niet een diesel te kopen, aldus de topman van het bedrijf dat nog steeds de gevolgen van het dieselschandaal voelt. Volkswagen heeft tot nu toe ruim 25 miljard euro aan voorzieningen opzij moeten leggen voor boetes, schikkingen, reparaties en juridische kosten die samenhangen met het dieselschandaal. Ook lopen er nog allerlei zaken over de fraude die Volkswagen pleegde met emissietesten. De populariteit van de dieselauto heeft te lijden gehad onder het schandaal. Er worden minder dieselauto’s verkocht en onlangs kregen Duitse steden groen licht om een rijverbod voor dieselauto’s op te leggen. In tegenstelling tot Volkswagen houden andere autofabrikanten er rekening mee dat de technologie zijn langste tijd heeft gehad. Toyota heeft nieuwe dieseluitvoeringen geschrapt en Ford verwacht dat er binnen enkele jaren geen nieuwe dieseluitvoeringen meer komen van sommige modellen. +++

Comments are closed.