Renault op Salon Retromobile

0

Renault neemt deel aan het Salon Retromobile dat van 7 tot 11 februari 2018 plaatsvindt in het Parc des Expositions aan de Porte de Versailles in Parijs. Het Franse automerk viert er zijn 120ste verjaardag met een expositie van 20 voertuigen.

Het Salon Rétromobile is een niet te missen evenement voor liefhebbers van mooie oldtimers. In haar lange en rijke geschiedenis heeft Renault regelmatig innovatieve oplossingen aangeboden om het gebruik van de auto naar een hoger plan te tillen: van de eerste gesloten auto via de 5-deurs modellen R4 en R4 tot de ‘uitvinding’ van de MPV (Espace, Scénic): de auto’s van Renault zorgden voor veel praktisch gebruiksgemak.

Op de Renault stand vatten 20 nauwkeurig geselecteerde wagens de geschiedenis van deze “auto’s om in te leven” samen: de Type A uit 1898 (de eerste Renault), de Type B uit 1899 (vaak beschouwd als één van de eerste auto’s met een echt interieur), de postwagen Type BD uit 1909 (uitgerust met een postkantoor in zakformaat), de taxi Type AG1 uit 1910 (waarmee ook soldaten naar het front bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog werden gestuurd), de Type KJ1 uit 1923 (een simpel basismodel), de touringcar Type PR uit 1927 (een voorloper van de emblematische minibus), de Vivastella PG7 uit 1933 (een grote reiswagen) en de Juvaquatre uit 1937 (een brutale kopie van de Opel Olympia die Renault hoge schadeclaims bezorgde).

Het naoorlogse autoaanbod van Renault wordt gerepresenteerd door de 4CV uit 1947 (de eerste Renault waarvan meer dan 1 miljoen exemplaren werden verkocht), de Colorale uit 1950 (vooroorlogse techniek verpakt in een multifunctionele carrosserie), de Estafette voor ijsventers uit 1959 (het Franse antwoord op de Volkswagen T2 bestelbus en de eerste Renault met voorwielaandrijving), de Renault 4 uit 1961, de Renault 8 Gordini uit 1964 (in zekere zin de voorloper van de ‘GTI’), de Renault 16 uit 1965 (gedurfde architectuur in combinatie met vernieuwende moduleerbaarheid), de Renault 5 électrique uit 1974 (het antwoord van Renault op de eerste oliecrisis), de Renault 30 uit 1975 (het vlaggenschip dat verkooptechnisch al snel op de zeebodem belandde), de Renault 9 uit 1981 (de eerste wereldauto van het merk, dat echter vooral de geschiedenis is ingegaan door fantasieloosheid en gebrekkige bouwkwaliteit), de Espace (1984), de Twingo (1992) en de Scénic (1996). Deze laatste 3 modellen kunnen als interpretaties van het ‘mono volume’ principe worden beschouwd.

De collectie bestaat uit meer dan 750 voertuigen. Renault werd in 1898 opgericht in Boulogne-Billancourt. De collectie wordt bewaard, onderhouden en geëxploiteerd door Renault Classic, dat de collectie regelmatig in de kijker zet tijdens tentoonstellingen, salons, historische races, mediareportages en sportevenementen in heel de wereld.

Comments are closed.