Tesla: eerst het zuur, dan het zoet

0

Tesla heeft zijn verlies afgelopen kwartaal nog verder zien oplopen, nadat de fabrikant van elektrische auto’s in de periode juli t/m september 2017 al dieper dan ooit de rode cijfers indook.

De fabrikant van elektrische auto’s was opnieuw heel veel geld kwijt aan investeringen om de productie van zijn Model 3 op stoom te krijgen. Tesla leed een nettoverlies van 675,4 miljoen dollar (550 miljoen euro). Een kwartaal eerder kwam Tesla onder de streep al ruim 619 miljoen dollar tekort. In het vierde kwartaal van 2016 bedroeg het nettoverlies een dikke 121 miljoen dollar.

De omzet van Tesla ging op jaarbasis wel vooruit, namelijk van 2,3 miljard naar een record van 3,29 miljard dollar. Maar het zit de fabrikant al langer tegen bij de productie van de Model 3. Tesla heeft klauwen met geld gestoken in allerlei robots, assemblagelijnen en andere zaken die nodig zijn voor de bouw van deze nieuwe instapper die in juli werd geïntroduceerd als de elektrische auto voor de massa.

Vooralsnog steekt de levering ervan echter nog schril af bij de andere, duurdere modellen. In oktober, november en december werden in totaal slechts 1.550 exemplaren van de Model 3 gebouwd. Daardoor zijn de initiële afschrijvingen van de nieuwe machines hoog en zijn er weinig auto’s om deze investeringen over te spreiden. In totaal leverde Tesla in het vierde kwartaal 29.870 voertuigen af. Hiermee werd in 2017 voor het eerst de 100.000-grens doorbroken: Tesla bouwde op jaarbasis 101.312 exemplaren van de Model S en X, plus een handvol van de Model 3. Dit was een stijging van 33 procent ten opzichte van 2016.

Tesla zag zich in januari daarom al genoodzaakt de productiedoelstellingen voor de nieuwe instapper nog verder voor zich uit te schuiven. Het bedrijf denkt nu niet eerder dan halverwege dit jaar 5.000 exemplaren per week te kunnen afleveren van de Model 3. Tesla verwacht aan het einde van dit kwartaal 2.500 stuks per week te kunnen maken.

De fabrikant heeft de afgelopen maanden allerlei start-ups ingelijfd om de kreukels uit het productieproces glad te strijken. Vooralsnog blijft Tesla bungelen rond de 1.000 exemplaren per week, en is de fabrikant nog ver verwijderd van de doelstellingen. Om het nieuws nog maar verder te verergeren: ook de autonome ‘kust tot kust’ rit door de Verenigde Staten, die het bedrijf eind 2017 zou uitvoeren, is nog altijd niet ondernomen.

Tesla verwacht gedurende 2018 te groeien naar een duurzame winst, als de productie van de Model 3 op stoom komt en er meer verdiend wordt met de energieopslagsystemen. Aan het einde van 2018 komt topman Elon Musk met meer details over het design en de productie van de Model Y, een cross-over die onder de Model X in het gamma komt. Doelstelling is om de weekoutput bij Tesla te laten stijgen naar 10.000 auto’s per week.

Mocht Musk de boel bij Tesla goed op de rit krijgen, en de automaker uitbouwen tot een bedrijf dat 650 miljard dollar waard is, dan wacht hem uiteindelijk een bonus van 55,8 miljard dollar. De autofabrikant meldt overigens dat het hoofd van de verkoopafdeling is vertrokken, maar dat zij geen vervanger zoekt omdat Musk zelf zijn taken zal overnemen.

Comments are closed.