Autoverkopen Europa: B segment populair

0

In de eerste twee maanden van het jaar zijn in Europa 5,5 procent meer auto’s verkocht dan in dezelfde periode van 2017. Het aantal leveringen steeg vooral in Spanje en Duitsland. Jeep is het merk dat de grootste stijging mocht noteren. Dat blijkt uit cijfers van de European Automobile Manufacturers Association.

In Spanje werden in januari en februari 212.135 nieuwe auto’s op kenteken gezet, hetgeen er 16,4 procent meer waren dan in dezelfde periode vorig jaar. In Duitsland gingen 531.178 exemplaren de weg op+ een plus van 9,5 procent. Procentueel steeg het aantal registraties het snelst in Oost Europa. In Bulgarije, Roemenië en Griekenland werden respectievelijk 39,5, 33,3 en 34,9 procent meer auto’s op de weg gezet. Negatieve uitschieters waren Groot-Brittannië en Ierland. Daar is de autoconsument onzeker geworden als gevolg van de naderende Brexit, met als gevolg dat hij de hand op de knip houdt.

Merkfeb-18jan/feb-18jan/feb-17feb-17 =
Volkswagen10,9%11,1%11,1%10,4%+
Renault6,9%6,5%6,7%7,3%– –
Peugeot6,8%6,7%6,1%6,1% + +
Ford6,6%6,6%6,7%6,4% o
Opel/Vauxhall5,7%5,7%6,3%6,3% – –
Fiat5,2%4,9%5,6%5,9% + +
Mercedes-Benz5,1%5,2%5,3%5,1%
Audi5,0%5,0%5,2%5,2%– –
Skoda4,9%4,9%4,4%4,5%+ +
BMW4,8%4,8%5,0%5,0%– –
Toyota4,5%4,8%4,7%4,6%o
Citroën4,3%4,1%3,9%4,1%+ +
Dacia3,5%3,3%2,9%3,0% + +
Nissan3,4%3,4%3,7%3,7% – –
Hyundai3,3%3,4%3,2%3,2%+ +
Kia3,2%3,0%3,0%3,1%+
Seat3,0%2,8%2,5%2,6%+ +
Volvo1,9%1,8%1,9%1,9%
Suzuki     n.b.     n.b.1,5%1,5%
Mazda1,4%1,5%1,5%1,4% o
Mini1,1%1,1%1,1%1,1% o
Jeep1,0%1,0%0,7%0,7% + +
Honda0,8%0,9%1,0%1,0% – –
Land Rover0,6%0,7%0,8%0,7% – –
Alfa Romeo0,6%0,6%0,5%0,6% +
Smart0,6%0,6%0,6%0,6% o
Mitsubishi     n.b.     n.b.0,7%0,7%
Lancia/Chrysler0,4%0,3%0,6%0,7% – –
Porsche0,4%0,5%0,4%0,4% +
Jaguar0,4%0,4%0,4%0,4% o
Lexus0,2%0,3%0,3%0,2% o
DS0,2%0,2%0,3%0,3% – –
Subaru     n.b.     n.b.0,2%0,2% 
Maserati/Dodge0,1%0,1%0,1%0,1% o
Lada0,0%0,0%0,0%0,0% o

Het best presterende merk in februari was Jeep. De Amerikanen zagen de verkoop met 50,2 procent toenemen tot 12.056 exemplaren. Zustermerk Alfa Romeo noteerde een plus van 17,1 procent naar 7.370 stuks. Op concernniveau (Fiat Chrysler Automobiles) was er echter sprake van een afzetdaling. Dat komt doordat Fiat 8,8 procent minder auto’s wist te slijten en de afzet van Lancia met 42,2 procent kelderde. Opvallend is ook het verlies bij Maserati: dit Italiaanse prestigemerk trok in februari 13,2 procent minder klanten.

Verzachtende omstandigheid is dat de premiummerken in februari überhaupt geen al te beste maand achter de rug hebben. Ook de maand er voor was dit het geval. Dat DS 19,7 procent inleverde zal niemand verbazen aangezien de 7 Crossback nog niet goed leverbaar is. Maar dat BMW minder auto’s wist te slijten in februari is toch wel opmerkelijk. Ook Land Rover kreeg een harde tik (-10,7 procent), al kan dit verkoopresultaat niet los worden gezien van de algehele malaise op de thuismarkt. Audi wist absoluut gezien wel meer auto’s aan de man te brengen, maar de stijging was onvoldoende om het marktaandeel vast te houden.

Aan de andere kant van het spectrum zien we dat januari en februari goede maanden waren voor de budgetmerken Dacia en Lada. De verkoop van deze Renault dochters nam met respectievelijk 24,1 en 23,0 procent toe. Lada kwam uit op 422 stuks, terwijl Dacia 41.037 nieuwe auto’s afleverde. Dat is vooral te danken aan de positief gerecenseerde tweede generatie Duster. Dacia focust zich op het B segment en dat doet Lada ook. Een ander merk dat scherpe prijzen hanteert, Skoda, pluste in februari 12,9 procent. Als geheel kwam het concern in februari 9,0 procent hoger uit. Ook het hoofdmerk wist te plussen (81, procent). Dat is te danken aan de nieuwe Polo en aan de T-Roc, waarmee Volkswagen haar SUV aanbod heeft uitgebreid.

Het autoconcern uit Wolfsburg verkocht in februari met 281.435 exemplaren de meeste nieuwe auto’s, gevolgd door PSA met 196.858 eenheden. Hun Europese marktaandeel bedraagt respectievelijk 24,3 procent en 17,0 procent. Pas op grote afstand (10,5 procent) volgt de Renault Groep. Bij deze Franse speler begint het gamma langzaam maar zeker aan glans te verliezen. Zo kan de Kadjar qua uitstraling niet in de schaduw van de Peugeot 3008 staan. Evenmin als het om de verkoopaantallen gaat. Hetzelfde geldt voor de Koleos versus de 5008. Alle blikken zijn nu gericht op de komend najaar te introduceren nieuwe Clio. Weet die net zoveel harten te veroveren als het huidige model? Of trekt ook hier Peugeot, als zij de tweede generatie 208 klaar heeft, alle aandacht naar zich toe?

Dat een goed scorend B segment wonderen kan doen voor je marktaandeel merkt Ford momenteel dankzij de nieuwe Fiesta. Dit merk zit na een jaar getobd te hebben nu weer in de lift met 8,6 procent hogere verkopen en een stijging van het marktaandeel op de Europese automarkt van 6,3 procent naar 6,6 procent. Seat doet momenteel dankzij de nieuwe Ibiza en de Arona ook goede zaken in het B segment. In februari stegen de verkopen met liefst 20,1 procent. Seat heeft daardoor nu de symbolische 3,0 procent marktaandeel te pakken en kan het in één adem genoemd worden met Hyundai, Kia en Nissan.

Reageren is niet mogelijk.