CR-V: Honda wijst Hyundai de weg

0

Vorige week heb je in de kop van de testrecensie van de nieuwe Hyundai Santa Fe het woord ‘kansloos’ kunnen lezen. Dat komt omdat de Zuid Koreaanse autofabrikant dit SUV model in Europa alleen gaat aanbieden met een dikke, relatief veel CO2-uitstotende dieselmotor waardoor hij niet tegen een concurrerende prijs kan worden aangeboden. Een hybride versie is niet gepland, noch een moderne turbobenzine uitvoering. Dat maakt de Santa Fe onverkoopbaar in Nederland.

Honda laat zien dat het ook anders kan. Deze autofabrikant presenteert op de autosalon van Genève de Europese versie van de nieuwe CR-V. Die wordt zowel met hybride aandrijving als een moderne turbobenzinemotor verkrijgbaar. De dieselvariant is geschiedenis. Honda heeft tijdig de trend gesignaleerd dat de vraag naar oliegestookte auto’s daalt en daar springt daar op in met een hybride uitvoering.

SUV modellen moeten het vooral van particuliere rijders hebben. In het zakelijke segment is hun marktaandeel relatief kleiner. Daar geven veel leaserijders, al dan niet op aanwijzing van hun werkgever, de voorkeur aan een zakensedan of liftback model. Honda is sowieso geen merk dat sterk afhankelijk is van de zakelijke markt. Vanwege de hoge klanttevredenheid moet dit merk het vooral hebben van particuliere klanten. Die kiezen liever voor benzine. Zij worden op hun wenken bediend met zowel de hybride uitvoering als de nieuwe i-VTEC turbomotor.

Een andere troef van de nieuwe CR-V is de enorme binnenruimte. Er zijn weinig auto’s die zoveel plaats hebben op de achterbank en ook de kofferbak is enorm. De CR-V is zelfs ruim genoeg voor 7 personen. De hiervoor benodigde 2 extra zetels op de 3de rij zijn overigens optioneel. Het dashboard vertoont grote gelijkenis met de boordplank van de jongste Civic, aangevuld met nephout afwerking voor een meer luxe uitstraling. De nieuwe CR-V maakt trouwens gebruik van hetzelfde platform. Dat belooft dus veel goeds voor de rijeigenschappen.

De hybride CR-V combineert een 2,0 liter benzine unit met 2 elektromotoren. Een versnellingsbak ontbreekt. De benzinemotor fungeert namelijk als ‘range-extender’. Tot 120 km/u rijdt de hybride CR-V als een volledig elektrische auto. Bij hogere snelheden neemt de benzinemotor het aandrijfstokje d.m.v. een vaste versnelling over. Bij deze opzet hebben de slimme technici van Honda dus kunnen besparen op een versnellingsbak. Bovendien is een elektromotor bij een snelheid van 120 km/u of hoger niet efficiënt meer en zou de benzinemotor als ‘range-extender’ te hard moeten werken om de stroomvoorraad aan te vullen. Vandaar de duidelijke taakverdeling.

De 1.5 i-VTEC turbobenzine is er met voor of vierwielaandrijving. Daarnaast kan er gekozen worden uit een handbak of een CVT automaat. De vijfde generatie CR-V komt in oktober naar Nederland, de hybride volgt begin volgend jaar. Prijzen kan Honda helaas nog niet melden.

Comments are closed.