Grijze mus: Kia Ceed SW

0

Met meer dan 512.000 verkochte exemplaren heeft de stationwagon uitvoering van de Ceed sinds zijn introductie in 2007 een vaste plaats veroverd in het Kia modellengamma. Het Zuid Koreaanse merk denkt dat de vijver nog lang niet is leeggevist en komt daarom met een compleet nieuwe editie. Die is op de autosalon van Genève te zien.

De derde generatie is groter dan zijn voorganger. Hij is 95 mm langer, 20 mm breder en 20 mm lager. Theoretisch zou dit de nieuwe Ceed SW (zoals de Kia officieel heet) meer dynamische carrosserie proporties moeten verschaffen, maar dat is niet het geval. Boosdoener is de wielbasis die met 2.650 mm ongewijzigd bleef. Dat zorgt voor grotere carrosserie overhang achter (+ 115 mm); iets dat altijd op gespannen voet staat met sportiviteit.

Maar die grotere maatvoering is wel degelijk ergens goed voor. De kofferbak capaciteit is voortaan 14 procent groter (72 liter extra), waardoor er nu voor 600 liter aan bagage kan worden meegenomen in de Ceed SW. Dat is 72 liter meer dan de vorige generatie aan kon. Kia meldt trots dat haar nieuweling hiermee meer stouw capaciteit biedt dan de meeste D segment stationcars. Formeel klopt dat, maar de Zuid Koreaanse autofabrikant ‘vergeet’ te zeggen dat er diverse concurrenten in het C segment zijn die een nóg grotere kofferbak hebben. Afijn, de achterbank leuning laat zich in 40:20:40 verhouding neerklappen. Verder valt er een compleet vlakke laadvloer te creëren. Die is bovendien lager dan bij het vorige model, zodat inladen en uitladen gemakkelijker gaat. Onder de vloer zit extra bergruimte om spullen uit het zicht in op te bergen. Met een rol hoes is de laadruimte af te dekken en aan de zijkant is er een haak om te voorkomen dat bagage gaat schuiven. Een elektrisch bedienbare achterklep (die reageert op voetzwaai bewegingen) is optioneel.

Kia zegt dat de volledig onafhankelijke wielophanging voor een meer lichtvoetig en alerter weggedrag zorgt. Ook de herziene vering plus dempers en een directer functionerende stuurinstallatie dragen hun steentje bij. De Ceed is ontworpen en ontwikkeld in Europa, door ingenieurs alhier productierijp gemaakt en zal ook in onze marktregio (in het Slowaakse Zilina) gebouwd gaan worden. Vandaar de naam: ‘Community of Europe with European Design’. De vraag is alleen: is de styling nou écht Europees? Autointernationaal.nl vindt de Ceed SW nogal een grijze mus om te zien en niet alleen vanwege de carrosseriekleur. Elke visuele dynamiek is hem vreemd. Dat komt met name omdat de achterzijde te zwaarlijvig is. Goed voor het aantal bagageliters, maar de Kia mist daardoor lichtvoetigheid. Gelukkig heeft het merk nog een ontwerp voor een Shooting Brake versie achter de hand. Die oogt een stuk ranker en sportiever.

Binnenin biedt de Ceed SW wat we van Kia gewend zijn: een nuchter vormgegeven dashboard zonder frivoliteiten dat goed te overzien is met nette materialen. Op het centraal geplaatste 8-inch scherm kan tal van informatie worden weergegeven. De duurdere uitvoeringen zijn voorzien van actieve cruisecontrole en een rijstrookassistent. Met de laatste voorziening kan de Kia op zogeheten Level 2 autonoom snelwegritten voor zijn rekening nemen. Botswaarschuwing met voetganger herkenning is altijd standaard. Dat geldt ook voor de dakrails.

Voor de aandrijving van de Ceed SW, die 29 centimeter langer is dan de hatchback, is er keuze uit een 1,0 liter driecilinder turbobenzine motor (120 pk), een geblazen 1.4 viercilinder (140 pk) én een nieuwe 1.6 CRDi diesel die voldoet aan de strengste nieuwe emissienormen. Hij produceert minder koolstofdioxide, minder fijn stof en minder NOx ten opzichte van eerdere dieselmotoren van Kia en is 115 of 136 pk sterk, met voor beide versies 280 Nm aan koppel. Een handgeschakelde 6-bak is standaard. De 1.4 T-GDi en 1.6 CRDi motoren zijn optioneel ook leverbaar met een 7-traps automaat met dubbele koppeling. De productie van de nieuwe Ceed SW start in augustus, en in het vierde kwartaal arriveert hij in de Kia showrooms.

Comments are closed.