Imagobouwer: Genesis Essentia Concept

0

Hyundai wil hogerop. De eigen merknaam heeft buiten de landgrenzen van Zuid Korea te weinig status, dus daarom is Genesis in het leven geroepen. Dat was à la DS eerst een model, maar nu gepromoveerd tot luxelabel. Doel is te gaan concurreren met de groten der aarde.

Het helpt als je de premiumdoelgroep dan lekker kan maken met een sexy sportwagen, zoals Audi veel positieve publiciteit genereert met de R8, BMW met de i8, Mercedes met de GT van de AMG divisie en Lexus in het verleden met de LF-A. Als imagobouwer heeft het Zuid Koreaanse concern haar Belgische huisstilist Luc Donckerwolke deze Essentia laten ontwerpen: een conceptstudie voor een elektrische sportwagen.

De Essentia beleeft zijn publieksdebuut op de autotentoonstelling van New York. In de Verenigde Staten staat Genesis als merk reeds enigszins op de rails. De grote sedans G80 en G90 hebben dankzij hun hoge ‘value for money’ karakter positieve recensies gekregen en inmiddels zijn ook de orderboeken voor de G70 geopend. Met dit model, dat technisch grotendeels identiek is aan de Kia Stinger, wil Genesis de BMW 3-serie gaat beconcurreren.

Een volbloed sportwagen ontbreekt vooralsnog in het gamma (de Genesis Coupé is geruisloos uit het gamma verdwenen). Daar wordt nu dus op gebroed. Donckerwolke heeft een volledig elektrische 2+2-zitter ontworpen die een koolstofvezel koetswerk heeft. Mede dankzij het lage gewicht kan de Essentia, die over meerdere elektromotoren beschikt, binnen 3 seconden naar 100 km/u sprinten. De elektrische Koreaanse sportwagen heeft een actieradius van bijna 400 km en haalt een topsnelheid van 268 km/u.

De batterijen liggen in een I vorm in de lengte van de bolide, in de enorme tunnel tussen de stoelen, waardoor die zetels lager kunnen worden geplaatst en de daklijn eveneens erg laag blijft. Dat geeft deze auto een sportief uiterlijk. “Wij begrijpen dat het de taak van de bouwer van een premium autobouwer is om producten te maken die begeerte oproepen”, zo verklaart Donckerwolke de Essentia Concept.

Inderdaad zal de showauto de handen van liefhebbers van klassieke sportwagens op elkaar krijgen: een lange, lage neus in combinatie met diep uitgesneden wielkasten, wulpse vormen en een prachtig interieur staan daarvoor garant. De agressief glooiende vormgeving hoeft productie (in 2021?) niet in de weg te staan, maar de vlinderdeuren (die geopend worden via een scanner die je vingerafdrukken of gelaat herkent) mogelijk wel. Die zijn puur voor de show bedoeld en dat geldt ook voor de camera’s in plaats van achteruitkijkspiegels.

De wielophanging met horizontale veren en dempers is rechtstreeks uit de racerij overgenomen. Voor de vormgeving van het display voor het infomediasysteem (dat gebruik maakt van artificiële intelligentie om de parameters van de Essentia optimaal af te stemmen op het profiel van de bestuurder) heeft Donckerwolke duidelijk inspiratie opgedaan bij het eerder genoemde BMW (in dit geval de i3). Hetzelfde geldt de faux pijlvormige lucht doorstroom openingen in de voorspatborden.

De marktintroductie van Genesis in Europa staat voor 2019 op de agenda. Dan moet de eerste SUV van het merk klaar zijn. De G80 en G90 zullen in onze contreien in ieder geval niet worden aangeboden. Die sedans zijn te groot. De G70 is een twijfelgeval. Zijn de verkopen van de Kia Stinger bemoedigend, dan zal Hyundai het aandurven om het alternatief van Genesis voor de BMW 3-serie ook in stelling te brengen.

Reageren is niet mogelijk.