Nieuwstelex

0

+++ De gemeente ASSEN en de provincie Drenthe staan positief tegenover een toekomstige Formule 1-race op het TT Circuit. Het mondiale autosportevenement heeft een grote internationale uitstraling en levert een positieve bijdrage aan de regionale economie. Dat zijn de belangrijkste conclusies uit een verkenning die het college van B en W van Assen en Gedeputeerde Staten van Drenthe hebben laten uitvoeren. “Ik zie dit als een kans voor Drenthe. Samen met ons is heel Noord-Nederland enthousiast over de komst van de Formule 1”, aldus gedeputeerde Henk Brink. “Het binnenhalen van de Formule 1 zorgt voor een geweldige economische spin-off in de regio. Het zorgt voor reuring en zet Drenthe in één keer op de wereldkaart”. De rentree van een Grand Prix van Nederland (de laatste was in 1985 in Zandvoort) is nog allerminst zeker. De organisatie van het TT Circuit moet daarover onderhandelen met Liberty, de eigenaar van de Formule 1. De internationale autosportfederatie FIA heeft onlangs wel het circuit positief beoordeeld. Een Formule 1-race is er mogelijk. +++

+++ De Amerikaanse staat Californië laat per 2 april AUTONOOM rijdende testauto’s zonder berijder op de bestuurdersstoel toe op de openbare weg. Dat bericht Automobiel Management. In Californië worden al op ruime schaal proefritten met zelfrijdende auto’s gemaakt, onder andere door General Motors en Waymo, maar daarbij moet er nog wel altijd iemand aan het stuur zitten om in te grijpen als er wat fout gaat. Het Departement of Motor Vehicles van de staat heeft die eis echter nu geschrapt. Wel moeten de bedrijven die de testritten uitvoeren zorgen voor een ‘dedicated’ communicatiekanaal met de auto’s waardoor iemand alsnog de besturing op afstand over kan nemen. Ook moet de auto extra worden beveiligd tegen cyber aanvallen om te voorkomen dat anderen er mee van door kunnen gaan. Bedrijven die in de Amerikaanse staat testritten met écht autonome auto’s willen uitvoeren dienen nog altijd wel over een vergunning van het Department of Motor Vehicles te beschikken. +++

+++ BMW plant voor de komende jaren een modellenoffensief. Binnen nu en 18 maanden wil de Beierse autofabrikant liefst 8 nieuwe auto’s introduceren. Deels gaat het daarbij om elektrische modellen. BMW zit naar eigen zeggen nu in de lanceringfase van de zogeheten 4de generatie eDrive ontwerpen, maar over enkele jaren zijn de 5de generatie ontwerpen klaar. Die hebben een 40 procent grotere actieradius. Het gaat hierbij onder andere om een elektrische versie van de X3 (de iX3) en de i4 (een elektrische sportsedan). Beiden kunnen na een laadbeurt tussen de 550 en 700 kilometer ver komen. Zowel de iX3 als de i4 komen in 2020 op de markt. Later volgt de productieversie van de iNext, die grotendeels autonoom kan rijden. +++

+++ Na jaren van gestage daling is de CO2 UITSTOOT van het Europese wagenpark in 2017 opnieuw gestegen. Verwoede pogingen in de vorm van kleinere motoren, banden met een lagere rolweerstand, stop/stop systemen, cilinderuitschakeling, meer aërodynamische carrosserieën, het omarmen van elektrisch rijden etc. mogen dus niet baten. Lag in 2016 de gemiddelde CO2-uitstoot van personenwagens op 117,8 gram per gereden kilometer, volgens de laatste berekeningen was dit vorig jaar 118,1 gram. Er zijn volgens onderzoeksbureau Jato Dynamics een tweetal oorzaken: enerzijds de afnemende populariteit van diesels (die gemiddelde minder CO2 uitstoten dan benzinemotoren) en anderzijds de grotere vraag naar SUV annex cross-over modellen. Die auto’s zorgen door hun relatief hoge bouw en idem gewicht voor hogere CO2-cijfers. Jato Dynamics heeft ook onderzocht hoe de autofabrikanten afzonderlijk presteren qua gemiddelde CO2-uitstoot. Toyota komt als schoonst uit de bus met 101,2 gram/km, gevolgd door Peugeot en Citroën met respectievelijk 104,5 en 105,5 gram. De nummers 2 en 3 laten evenwel een stijging zien, terwijl de Japanse producent een nog verdere CO2-daling heeft weten te realiseren. Niet alleen de Duitse merken vallen stuk voor stuk buiten de top10, maar ook Hyundai, Mazda en Volvo. Wat landen betreft staat Nederland op een 5de plaats, tussen Griekenland en Frankrijk in. Ons CO2-gemiddelde ligt met 109 gram/km ruim onder het totaalgemiddelde. Niettemin is er werk aan de winkel aangezien dit 3,4 gram hoger ligt dan in 2016. Noorwegen scoort met afstand het best en noteerde in 2017 zelfs een daling van ruim 10 procent. Het is tevens het enige Europese land dat onder de 100 gram/km duikt (83,6 gram). Dat is te danken aan de voorkeursbehandeling die volledig elektrische auto’s in Noorwegen krijgen. +++

+++ De Stern Groep, de grootste dealerholding van Nederland, gaat het aantal DEALERVESTIGINGEN verder terugbrengen. Dat zegt CEO Henk van der Kwast in een interview. De Stern Groep verkoopt 21 automerken en heeft momenteel nog 77 dealervestigingen in Nederland. Volgens Van der Kwast gaat dat aantal verder omlaag. Het plan is om voor eind 2019 nog eens 10 vestigingen dicht te doen. “We blijven vestigingen die niet strikt nodig zijn sluiten. Al het geld dat we daarmee verdienen, dat investeren we in leasing en andere services”, zegt hij. Door concurrentie tussen autodealers op de markt staan marges flink onder druk. Ook de Stern Groep heeft daar last van, maar als het aan Van der Kwast ligt niet voor lang. Hij waarschuwt de autofabrikanten. “Merken die ons te weinig gunnen, gaan we indammen”, zegt hij. Van der Kwast noemt Mercedes als voorbeeld: “Door allerlei nieuwe voorwaarden die tussen de importeur en dealers tot stand zijn gekomen, is er behoorlijk de klad in gekomen in de marges. Dat wordt hersteld, maar voor dat soort bewegingen moet je toch iedere keer weer wat bedenken”. De Stern Groep bestaat precies 25 jaar. Van der Kwast begon in 1993 met de overname van een Opel dealer in Amsterdam. Inmiddels heeft het autobedrijf 105 vestigingen in Nederland, in totaal 2.100 werknemers en een omzet van ruim 1 miljard euro. +++

+++ Er is een nieuw DEELPLATFORM voor elektrische auto’s: OnzeAuto. Zowel particulieren als ondernemers kunnen via bij dit bedrijf terecht voor lease en dit voertuig vervolgens delen. LeasePlan levert de auto’s, Ecotap de laadvoorziening en WeGo de deelsoftware. Op de website wordt direct duidelijkheid verschaft wat bijvoorbeeld het private leasetarief is van de nieuwe Nissan Leaf met 3 gebruikers. De auto’s worden altijd inclusief laadvoorziening geleverd. Het reserveren, rijden en verrekenen wordt ondersteund met een app op de smartphone. OnzeAuto wil vooral inhaken op lokale initiatieven. Organisaties zoals gemeenten, energiecoöperaties, belangenorganisaties en wijkverenigingen vormen, volgens de oprichters, de aanjagers van de transitie naar een duurzaam Nederland. “OnzeAuto wil nauw samenwerken met deze lokale partijen, vanuit een diep geloof en vertrouwen in het succes van initiatieven die lokaal, tussen mensen onderling ontstaan”. +++

+++ FORD gaat samenwerken met het Indiase Mahindra. De bedrijven zullen zich onder andere toeleggen op de ontwikkeling van SUV modellen en een elektrische auto. Daartoe hebben Ford en Mahindra 5 intentieverklaringen ondertekend. De beoogde 3-jarige samenwerking in India vloeit voort uit een in september 2017 aangekondigd partnerschap. De fabrikanten willen een middenklasse SUV ontwikkelen op basis van een Mahindra platform dat zowel onder de naam Ford als Mahindra verkocht kan worden. Ook voor een segment lager willen beide partijen modellen gaan ontwikkelen. Er wordt ingezet op een compacte SUV en een elektrische auto. Andere vlakken van samenwerking moeten betrekking hebben op de uitwisseling van aandrijflijnen en het ontwikkelen van technologie. Ford heeft een ambitieus plan gepresenteerd om op termijn wereldwijd de meeste hybride auto’s te gaan verkopen. De Amerikaanse autofabrikant is van plan om binnen nu en 2 jaar van vrijwel ieder model een hybride uitvoering op de markt te brengen. Dat geldt voor de SUV modellen van het merk, maar ook voor de iconische Mustang en de bekende pick-up F-150. Ford heeft als doelstelling om in 2021 meer hybride auto’s te verkopen dan Toyota. Sinds de introductie van de Prius, ruim 20 jaar geleden, is de Japanse autobouwer op dat gebied leidend. +++

+++ GENERAL MOTORS (GM) dreigt faillissement aan te vragen voor zijn verlieslijdende Zuid-Koreaanse tak. Dat heeft het Amerikaanse concern gezegd tegen Koreaanse vakbonden. Alleen als zij instemmen met concessies zou een bankroet nog voorkomen kunnen worden. Het gaat al langer niet zo goed met GM Korea en nu heeft het onderdeel voor eind april ook nog eens 600 miljoen dollar nodig. Het bedrijf zit om dat geld verlegen vanwege een sluiting van een fabriek. Zeker 1.100 fabrieksarbeiders hebben gekozen voor een vrijwillige ontslagregeling, maar die moeten nog wel worden gecompenseerd. Het Amerikaanse moederconcern heeft al wel een groot reddingsplan klaar liggen, compleet met de toezegging van miljarden aan nieuwe investeringen. Maar GM wil alleen over de brug komen als de vakbonden instemmen met bepaalde versoberingen van de arbeidsvoorwaarden. Ook wil GM bij de Zuid Koreaanse overheid aankloppen voor steun. Bij GM Korea werken bijna 16.000 mensen. +++

+++ Er is een veiligheidswaarschuwing voor autostoeltjes van de fabrikant Britax Römer. De KINDERZITJES worden teruggeroepen omdat er een probleem is met een onderdeel. Het gaat om Dualfix stoelen die tussen 3 november en 22 maart zijn verkocht. De fabrikant zegt geen meldingen van ongelukken te hebben gekregen. Op de site dualfix-check.com kunnen mensen het serienummer van hun stoeltje invullen om te controleren of de zitting moet worden omgeruild. Ze krijgen dan een vervangend zitje. +++

+++ LAADPALEN fabrikant Alfen gaat voor een lagere prijs dan verwacht naar de beurs. Naar verluidt bleek de animo onder investeerders te laag. Het bedrijf gaat nu voor 10 euro per aandeel naar de beurs, zo meldt Alfen. Eerder werd nog een bandbreedte van 11,25 euro tot 15 euro per aandeel voor het bedrijf opgesteld. Met een prijs van 10 euro per aandeel wordt de totale opbrengst 85 miljoen euro voor eigenaar Infestos. De investeerder verkoopt 8,5 miljoen aandelen. Begeleidende banken kunnen nog eens 13 miljoen euro aan aandelen opkopen. Als deze optie wordt gebruikt, gaat 48,8 procent van de aandelen naar de beurs. +++

+++ Supermarktketen LIDL wil jaarlijks circa 10.000 auto’s van het merk BMW gaan verkopen, voornamelijk diesels. Momenteel zijn de bedrijfsauto’s die de Schwarz Groep, de eigenaar van Lidl, gebruikt van het merk Audi. Binnenkort stapt het bedrijf over op BMW. Daar krijgt de Schwarz Groep namelijk 48 tot 50 procent korting op diesels, terwijl Audi maximaal 42 procent van de prijs wil afdoen. Na een half jaar worden de 10.000 auto’s tweedehands verkocht via de Lidl supermarkten. +++

+++ Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) wil graag de LUCHTKWALITEIT in steden verbeteren. Daar heeft zij ruim 100 ideeën voor voorgesteld, waaronder het verlagen van parkeertarieven voor “schone” auto’s. Ook moeten grote kruispunten heringericht worden en dient er meer geïnvesteerd te worden in laadpalen. Met de lagere parkeertarieven gaan eigenaren van een auto met een lage uitstoot in de watten gelegd worden. Vermoedelijk kunnen ook eigenaren van een stekkerhybride rekenen op een voorkeursbehandeling. Er wordt echter geen rekening mee gehouden dat die niet altijd trouw bijladen, waardoor dezelfde denkfout gemaakt wordt als een paar jaar terug bij de verlaagde bijtelling voor PHEV auto’s: in de praktijk zijn die veel minder milieuvriendelijker dan in de folder staat. Ezels stoten zich niet aan dezelfde steen maar Stientje laat nu zien stommer te zijn dan ezel. +++

+++ BMW en Daimler gaan hun MOBILITEITSDIENSTEN samenvoegen. De onderdelen die zich bezighouden met onder meer autodelen, taxidiensten, parkeren en opladen komen in een nieuw samenwerkingsbedrijf samen. De Duitse autofabrikanten krijgen ieder 50 procent van dat samenwerkingsbedrijf in handen. Met de samenvoeging willen BMW en Daimler “een toonaangevende aanbieder van innovatieve mobiliteitsdiensten” worden. De bedrijven zien met name in steden een toekomst voor dit soort diensten. In Nederland zijn de bedrijven onder meer actief met Car2Go en parkeerdienst Parkmobile, die vorig jaar door BMW werd gekocht. Deelautodienst Car2Go heeft in Amsterdam elektrische Smarts rondrijden. +++

+++ Van alle wegen in het land zijn de provinciale N WEGEN het meest gevaarlijk. In de afgelopen jaren steeg het aantal dodelijke verkeersongelukken daar zelfs. Daarom moeten provincies volgens deskundigen veel meer investeren dan nu. Dat zeggen ze in reactie op de resultaten van een groot wegenonderzoek. In samenwerking met professor mobiliteitsbeleid Bert van Wee van de TU Delft werd voor 550 provinciale wegen en rijkswegen de kans op een zwaar ongeluk berekend. Onlangs ging het nog fataal mis op de N270 bij Helmond, waarbij 5 doden vielen. Gemiddeld zijn provinciale wegen 3 keer gevaarlijker dan rijkswegen. Maar liefst 1 op de 5 verkeersdoden (20 procent) valt op provinciale wegen. Dat terwijl die wegen maar goed zijn voor 6 procent van het Nederlandse wegennetwerk. Niet voor niets dragen sommige provinciale wegen de bijnaam ‘dodenweg’. Het is de combinatie van snelheid, weginrichting en rijgedrag die op provinciale wegen een dodelijke cocktail veroorzaakt. Met levensgevaarlijke inhaalmanoeuvres, boomongelukken en frontale aanrijdingen tot gevolg. Tot grote ergernis van omwonenden, automobilisten en chauffeurs. Provincies werken wel aan verkeersveiligheid, maar uit begrotingscijfers die de provincies aan het CBS leveren blijkt dat dit jaar in 7 van de 12 provincies minder geld wordt uitgetrokken voor aanpak, onderhoud en beheer van wegen. “Als je de verkeersveiligheid echt wil verbeteren, dan moet er absoluut geld bij. Het lijkt erop dat verkeersveiligheid niet meer zoveel prioriteit heeft”, zegt hoogleraar mobiliteitsbeleid Bert van Wee. En dat is opmerkelijk, want tegelijkertijd lopen er bij diverse provincies voorlichtingscampagnes met als doel 0 verkeersdoden. Zowel Van Wee als de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) noemt voorlichting niet als oplossing voor het terugdringen van het aantal zware ongelukken. “Dat de nul als ambitie wordt uitgesproken is uiteraard goed om de prioriteit te onderstrepen. Maar twee zaken zijn hierbij van belang: voldoende geld en de keuze voor effectieve maatregelen. Van maatregelen aan de weg weten we uit onderzoek dat ze effectief zijn. Dit in tegenstelling tot voorlichtingscampagnes, waarvan de effectiviteit níet vaststaat”. Gezien de diversiteit en ligging van provinciale wegen is het niet mogelijk om elke weg even goed aan te pakken, waar het wel kan pleiten Bert van Wee en het SWOV voor 5 maatregelen: 1) Verwijderen van obstakels dicht aan de weg, zoals bomen. 2) Minder erf aansluitingen. 3) Landbouwvoertuigen weren. 4) Aanleg rotondes en viaducten 5) Snelheidsverlaging. Voor de maatregelen is veel geld nodig. Meer dan er nu is begroot door provincies. Tegelijkertijd wijzen de deskundigen erop dat het voorkomen van één verkeersdode de maatschappij naar schatting 2,9 miljoen euro aan kosten bespaart. Voor elke voorkomen zwaargewonde is dat 310.000 euro. Het Interprovinciaal Overleg (IPO) laat namens de provincies weten dat verkeersveiligheid wel degelijk de aandacht krijgt die het verdient. Daarbij worden zowel preventieve als infrastructurele maatregelen benoemd. “Bij deze laatste categorie moet aangetekend worden dat die wel zijn beperkingen kennen: provinciale wegen zijn vaak historische routes die kernen met elkaar verbinden. In de loop van de geschiedenis zijn er objecten, zoals woningen, bomen en bedrijfsgebouwen, aan deze wegen komen te staan. Het anders inrichten van provinciale wegen betekent in de praktijk vaak dat er meer ruimte nodig is voor de weg. Bijvoorbeeld wanneer de rijbanen gescheiden worden. Door de ligging van de provinciale wegen tussen objecten is zo’n verbreding vaak praktisch niet haalbaar. Binnen deze beperkingen werken provincies actief aan een veiligere inrichting van de bestaande wegen”.

+++ NISSAN heeft in de eerste maand van dit jaar in haar Japanse fabrieken bijna 60.500 nieuwe personenauto’s geproduceerd, dat is een derde minder dan een jaar eerder. Het aantal bestel & vrachtwagens daalde zelfs met de helft naar nog geen 4.700, zo bericht Automobiel Management. Nissan geeft verder geen toelichting maar aan te nemen valt dat de sterke daling nog altijd te maken heeft met de eerdere problemen rond niet-gecertificeerde medewerkers bij de eindkeuring. Ook de Nissan fabriek in het Noord Engelse Sunderland bouwt de laatste tijd gestaag minder auto’s dan een jaar eerder. Hier rolden in januari 38.724 nieuwe auto’s van de band, dat is ruim 10 procent minder dan in januari 2017. Dat de Japanse fabrikant wereldwijd toch vrijwel evenveel auto’s opleverde dan een jaar geleden is grotendeels te danken aan China waar de productie ruim een kwart hoger lag en aan de Amerikaanse fabrieken die 8 procent meer auto’s bouwden. +++

+++ SEAT wil vanaf nu tot 2020 ieder half jaar een nieuw model op de markt brengen. Op korte termijn kunnen wij de Tarraco (een 7-persoons SUV) en de Cupra Ateca verwachten. In 2019 komt de nieuwe Leon. Die wordt leverbaar als 5-deurs hatchback en ST stationwagon. De achterportierloze SC krijgt geen opvolger. In 2020 lanceert Seat zijn eerste elektrische auto. Hiervoor zal gebruik worden gemaakt van het zogeheten MEB platform van de Volkswagen Groep. De auto krijgt een actieradius van 500 kilometer. In hetzelfde jaar wordt het gamma van de nieuwe Leon uitgebreid met een stekkerhybride versie. Voor 2020 belooft Seat ook nog een cross-over. Hoe dit model precies wordt gepositioneerd, is nog niet helemaal duidelijk. Maar tussen de Arona en Ateca zit een fors gat, bijvoorbeeld voor een wat lagere cross-over à la de Volkswagen T-Roc. +++

+++ SHELL wil in de periode tot 2025 ongeveer 11.000 extra tankstations bouwen. Daarnaast komen er 5.000 winkels voor pompstations bij. De uitbreiding moet zeker 1,5 miljard dollar extra winst opleveren, zo maakte het olie & gasbedrijf bekend. Shell verwacht veel van zijn afdeling waar de tankstations en winkels onder vallen. Met de uitbreiding van het aantal verkooppunten met een Shell logo erop denkt het bedrijf te kunnen profiteren van de bekendheid van het merk. Momenteel bezit Shell zo’n 44.000 tankstations. De helft van de nieuwe vestigingen komt in de belangrijke groeimarkten China, Mexico, India, Indonesië en Rusland. Vorig jaar bedroeg de winst van de tankstations en winkels 2,2 miljard dollar. +++

+++ Aandeelhouders van TESLA zijn akkoord gegaan met de bonus die topman Elon Musk in het vooruitzicht is gesteld. Tijdens een vergadering stemde een meerderheid voor het pakket. Musk krijgt een aandelenpakket ter waarde van 2,6 miljard dollar als hij de komende jaren bepaalde doelstellingen bij de maker van elektrische auto’s haalt. Een deel van de aandeelhouders vindt de beloning buitensporig en niet te rechtvaardigen. Voorstanders wijzen juist op het succes van Tesla, dat nauw verbonden is met boegbeeld en medeoprichter Musk. Hij kan met afstand de bestbetaalde topman bij een beursgenoteerd bedrijf worden als hij alle doelstellingen haalt. Het idee achter de bonus is dat Musk zijn toekomst aan het bedrijf verbindt, en zijn aandacht niet te veel richt op zijn andere ondernemingen, zoals ruimtevaartbedrijf SpaceX. Hij ontvangt de komende 10 jaar ook geen basissalaris. Tesla maakte niet bekend wat de stemverhouding tijdens de vergadering was. +++

+++ Navigatiedienstverlener TOMTOM heeft naar verluidt Deutsche Bank ingeschakeld om te helpen met een mogelijke verkoop. Er wordt zowel gekeken naar een verkoop van het bedrijf als geheel als naar de verkoop van een minderheidsbelang. TomTom, met een marktwaarde van zo’n 1,7 miljard euro, zou onder meer aan het peilen zijn of er geïnteresseerde partijen zijn in Azië. De onderneming zou daarbij verschillende strategische opties overwegen. TomTom was niet direct bereikbaar voor een reactie. De consumententak van TomTom, die verantwoordelijk is voor onder meer de navigatiekastjes waar het bedrijf groot mee werd, is tegenwoordig een blok aan het been. Veel minder mensen gebruiken zulke apparaten nog nu smartphones dit ook kunnen. TomTom maakt ook sporthorloges en actiecamera’s, maar die producten alleen bieden geen soelaas. TomTom slaagt er wel beter in geld te verdienen met diensten aan bedrijven en verkoop van technologie aan de autosector. Toch kon dat niet voorkomen dat de omzet het afgelopen jaar met een tiende kromp tot 903 miljoen euro. Kopers zouden de technologie en kaarten van TomTom kunnen gebruiken in de groeiende sector van zelfrijdende auto’s. De afgelopen jaren sloot het bedrijf veel contracten die daarmee samenhangen. Een moeilijkheid voor eventuele kopers kan wel zijn dat de GPS gerelateerde diensten van TomTom door toezichthouders worden beschouwd als gevoelig voor de nationale veiligheid in een aantal landen, waaronder de Verenigde Staten. Dat kan betekenen dat een Chinese overname mogelijk lastig is. +++

+++ VOLKSWAGEN heeft er, zo is bekend, enkele moeilijke jaren opzitten. De Duitsers sjoemelden immers met de uitstoot van dieselwagens. Dat gaf het imago van het bedrijf een flinke knauw, om het nog niet over de miljarden aan compensaties, juridische kosten en boetes te hebben. Toch wist Volkswagen, nu met ex-Porsche baas Müller aan het stuur, nieuwe recordwinsten te boeken. En dat betekent dat hij ook meer kan verdienen. De topman ging het afgelopen jaar naar huis met 10,14 miljoen euro. Dat is 40 procent meer dan een jaar eerder. De beloning voor de andere leden van de Raad van Bestuur bij het bedrijf ging gemiddeld 27 procent de hoogte in, maar die hebben een plafond van 5,5 miljoen euro. +++

Comments are closed.