Volkswagen dealers weigeren eigen diesels

0

In Duitsland heeft een Volkswagen dealer een Tiguan met TDI sjoemeldieselmotor als inruilauto geweigerd. Experts gaan er van uit dat na het rijverbod voor dieselauto’s in Duitse steden het waardeverlies bij oliegestookte occasionmodellen nóg verder toe zal nemen.

De betreffende Volkswagen klant is onthutst. Hij had graag een vrijwel nieuwe auto bij de betreffende dealer gekocht, maar die wenst geen zaken met hem te doen. De reden: hij rijdt in een diesel. Van het merk Volkswagen nota bene. Dealers zijn vrij om zelf te bepalen welke auto zij wel als inruil willen accepteren, en welke niet. Maar de Tiguan rijder vindt het extra wrang dat de sjoemeldiesel affaire als reden wordt genoemd. Alsof hij als klant daarvan de oorzaak is, en niet Volkswagen zelf.

Stefan Bratzel, consultant bij het Center of Automotive Management denkt dat het in de toekomst steeds moeilijker zal worden om een straatsteen te vinden waaraan je jouw dieselauto wél kwijt kan. Met name de zogeheten Euro5 modellen, die niet aan de jongste emissienormen voldoen, zijn melaats verklaard. Bratzel denkt dat je blij mag zijn als het waardeverlies tot 15 procent beperkt blijft.

De genoemde Volkswagen klant is niet de enige die met zijn handen in het haar zit. Ook een Audi Q3 2.0 TDI rijder wil dolgraag van zijn auto af. Hij is eveneens bang voor een hoog waardeverlies. Daar komt bij dat de eind 2016 bij zijn Audi doorgevoerde software update al 2 keer heeft geleid tot motorproblemen waardoor hij aan de kant van de weg kwam te staan. Uit coulance hoefde de Q3 rijder de reparatiekosten niet te betalen, maar het vertrouwen in zijn Audi is hij kwijt.

Volkswagen heeft geen antwoord op de geschetste problemen. Sterker nog: anders dan BMW / Mini (de 3 en 4 cilinder units), PSA (Citroën, DS, Opel, Peugeot), Mercedes (alleen de nieuwe CLS), Honda (alleen de nieuwe Civic 1.6 i-DTEC) en Volvo is het autoconcern niet in staat om dieselmotoren te leveren die voldoen aan de jongste (Euro6d) norm. Dat geldt natuurlijk ook voor de dochtermerken zoals Audi. Dit verklaart waarom de nieuwe A6, A7 Sportback en A8 met een zeer beperkt motorgamma leverbaar zijn.

Comments are closed.