Audi speelt vermoorde onschuld

0

Er gaat bijna geen week voorbij zonder dat de dieselmotor negatief in het nieuws komt. Toch houden veel autofabrikanten, waaronder Audi, de moed er in. Wellicht tegen beter weten in.

De Nederlander Bram Schot, sinds vorig jaar lid van de Raad van Bestuur van Audi, is eind verantwoordelijk voor de verkopen van het merk. Dus ook voor de dieselklandizie. Hij beklaagt zich over het feit dat er een negatieve discussie rondom de motoren gevoerd wordt. Schot spreekt van een hetze, waarbij meningen de overhand hebben gekregen op feiten. Maar beste Bram, Audi is met zijn 3.0 TDI dieselmotor toch één van de veroorzakers van het dieselschandaal? Was dat niet de reden waarom de A7 Sportback bij zijn introductie alleen met benzinemotor besteld kon worden? En dat Porsche jouw diesels links laat liggen?

Volgens Schot zal de terugval van de dieselverkopen zich beperken tot een beperkt aantal landen en segmenten. Met name kopers van kleine modellen geven meer en meer de voorkeur aan een benzine-uitvoering. Dit zal er vermoedelijk toe leiden dat de volgende generatie A1, die nog dit jaar zal worden voorgesteld, niet meer als TDI besteld zal kunnen worden.

Matthias Müller, tot voor kort de baas van Schot, voorspelde tijdens de autosalon van Genève vorige maand een renaissance van de diesel. Volgens de topman zouden mensen zich weldra gaan realiseren hoe goed dieselmotoren eigenlijk zijn, en ernaar terug verlangen. “Zodra de gedachte dat diesels milieuvriendelijk zijn gemeengoed wordt, zal er geen reden zijn er geen te kopen”, aldus Müller in een gesprek met persbureau Bloomberg. Hij is nu uit zijn functie ontheven.

Maar Schot houdt voet bij stuk. Hij zegt ervan overtuigd te zijn dat de dieselmotor binnen 2 jaar een revival beleeft. Een moedige voorspelling, want Porsche is zoals gezegd gestopt met de verkoop van dieselmodellen. Hetzelfde geldt voor Toyota. Subaru en Suzuki investeren geen geld meer in de ontwikkeling van dieseluitvoeringen. Ook Jaguar en Volvo hebben laten weten dat er na 2019 geen modellen meer geïntroduceerd worden met louter een dieselmotor aan boord. Dus waar moet die revival vandaan komen? Niet bij de particuliere autorijder in ieder geval, die beducht is voor het feit dat hij straks zijn dieselauto aan de straatstenen niet meer kwijt kan. En in de leasewereld begint men vanwege de kelderende restwaardes ook nattigheid te voelen.

Bij Schot is de wens de vader van de gedachte. Dieselauto’s kunnen helpen om de Europese CO2-emissienorm voor 2021 (en de strengere eisen die in 2025 ingaan) te halen. Maar dat moeten die modellen wel gekocht worden en daar heeft de consument dan wel leaserijder steeds minder zin in. Zoals de kaarten nu liggen, gaat de voorkeur uit naar een benzinemodel. En dus zullen autofabrikanten een andere manier moeten verzinnen om de CO2-emissienorm voor 2021/2025 te halen. De consument heeft altijd gelijk Bram. Wie het beter denkt te weten, is arrogant. En daarna komt de val.

Schot maakt bovendien een denkfout. Hij stelt dat in 2025 diesels nog steeds een heel prominente rol hebben. Want als 30 procent van de kopers voor een elektrische auto kiest, dan doet nog steeds 70 procent dat niet. Schot denkt dat dit niet alleen maar modellen met een benzinemotor zullen zijn. Dat zou theoretisch kunnen, maar hoe realistisch is die 30 procent als er in landen als Duitsland, Nederland en Noorwegen in 2030 een verkoopverbod wordt ingesteld voor auto’s met een verbrandingsmotor? Het restwaardespook zal de consument al eerder en in veel grotere aantallen richting de elektrische auto duwen.

Gelukkig voor Schot zet ook Audi in op de ontwikkeling van (deels) elektrische auto’s. De verkoop van dit soort modellen trekt dit jaar duidelijk aan. Maar het is vooral de meer welvarende autoconsument die de keuzemogelijkheden ziet toenemen. De Audi e-Tron moet minimaal 82.500 euro opbrengen. Dat is vrijwel even veel als de Tesla Model S (84.880 euro) kost. Ook de Jaguar I-Pace is met 80.330 euro fors aan de prijs. Vanaf volgend jaar komen modellen die meer dan 50 mille kosten niet meer in aanmerking voor een tot 4 procent verlaagde bijtelling bij zakelijk gebruik. Maar Audi investeert vooralsnog geen ene euro in een betaalbare elektrische auto.

Schot beklaagt zich over het feit dat de particuliere klant het momenteel laat afweten in het segment voor elektrische auto’s. Logisch! Die kan zich geen e-Tron van 82.500 euro permitteren. Dus Audi zal pas in een flink tempo orders kunnen schrijven als zij een model aan haar gamma toevoegt die zich prijstechnisch kan meten met de Hyundai Ioniq Electric en de Nissan Leaf. Doet het merk met de 4 ringen dat niet, dan moet Schot niet verbaasd zijn dat de klant het laat afweten. Althans, die zal dan zijn Audi met TDI dieselmotor inruilen voor een Aziatische elektrische auto.

Reageren is niet mogelijk.