Autoverkopen Europa: Volkswagen vergroot voorsprong

0

De verkoop van nieuwe personenauto’s in Europa is in maart gedaald tot 1.836.960 exemplaren. Dat is een terugval van 5,2 procent in vergelijking met een jaar geleden.

Het is voor het eerst in 2018 dat de autoverkoop afneemt. Een jaar eerder was er nog sprake van een forse groei. Maar de grote automarkten Groot-Brittannië, Italië en Duitsland laten in maart alledrie een verkoopdaling te zien. Alleen in Frankrijk en Spanje nam de afzet toe. Bij de kleinere automarkten valt het positieve resultaat van Nederland op: bij ons kwam de verkoop uit op 42.194 auto’s; een stijging van 15,3 procent. Over de eerste 3 maanden van dit jaar klom de verkoop in Europa met 0,6 procent tot 4.282.134 auto’s. In Nederland ging de afzet in die periode met 13,6 procent omhoog tot 136.023 nieuwe personenauto’s.

Merkjan/mrt-17mrt-17jan/mrt-18mrt-18 =
Volkswagen10,5%9,7%10,9%10,4% + +
Ford7,4%7,8%6,9%7,3% – –
Renault6,9%7,1%6,7%7,0% – –
Opel/Vauxhall6,5%6,7%5,8%6,0% – –
Peugeot5,8%5,5%6,3%5,8% + +
Mercedes-Benz5,3%5,4%5,3%5,6% +
BMW5,2%5,3%5,0%5,2% – –
Audi5,2%5,1%5,0%4,8% – –
Fiat5,4%5,2%4,9%4,8% – –
Toyota4,5%4,3%4,6%4,3% +
Nissan4,2%4,8%3,7%4,2% – –
Skoda4,1%3,8%4,6%4,2%+ +
Citroën3,8%3,6%3,9%3,6% +
Hyundai3,2%3,1%3,4%3,4% + +
Kia2,9%2,8%3,1%3,1% + +
Seat2,4%2,3%2,8%2,7% + +
Dacia2,6%2,3%3,0%2,7% + +
Volvo1,9%1,9%1,9%2,0% +
Mini1,2%1,4%1,3%1,5% + +
Honda1,0%1,1%1,1%1,3% + +
Land Rover1,2%1,6%1,0%1,3% – –
Mazda1,5%1,6%       n.b.       n.b.
Suzuki1,5%1,5%       n.b.       n.b.
Jeep0,6%0,6%1,0%0,9% + +
Jaguar0,6%0,8%0,5%0,7% – –
Mitsubishi0,7%0,7%       n.b.       n.b.
Smart0,6%0,6%0,6%0,6% o
Alfa Romeo0,5%0,5%0,6%0,5% +
Porsche0,4%0,5%0,5%0,5% +
Lexus0,3%0,3%0,3%0,4% +
DS0,3%0,3%0,3%0,3% o
Lancia/Chrysler0,5%0,4%0,3%0,3% – –
Subaru0,2%0,2%       n.b.       n.b. o
Maserati/Dodge0,1%0,1%0,1%0,1% o

In het eerste kwartaal heeft de Volkswagen Groep zijn marktaandeel in Europa significant kunnen uitbreiden; van 21,4 procent naar 22,6 procent. Dat is vooral te danken aan de volumemerken van het concern. Niet alleen Volkswagen wist dankzij de nieuwe Polo, T-Roc en Tiguan te plussen, maar ook Seat (Ibiza, Arona, Ateca) en Skoda (Karoq, Kodiaq). Audi verliest momenteel terrein in Europa terwijl de marktpositie van Porsche min of meer constant is.

Het Franse PSA concern heeft in het eerste kwartaal ook goede zaken gedaan. Dat is niet zozeer te danken aan de verkopen van Opel / Vauxhall die nu in de boeken kunnen worden bijgeschreven (maar waardoor het marktaandeel op concernniveau steeg van 9,3 procent naar 15,7 procent). Peugeot presteert momenteel het sterkst, terwijl er bij Citroën sprake was van een bescheiden winst. DS lijkt de bodem bereikt te hebben en kan nu met de 7 Crossback haar marktaandeel van 0,3 procent gaat uitbreiden richting 0,4 à 0,5 procent. Landgenoot Renault liet in het eerste kwartaal een wat flets resultaat zien, maar gelukkig is er dochter Dacia nog. Dankzij de nieuwe Duster heeft dit budgetmerk haar greep op de Europese automarkt duidelijk weten te vergroten.

Derde winnaar (naast de Volkswagen Groep en PSA) is Hyundai / Kia. Vorig jaar was de stijging van het marktaandeel nog niet overtuigend, maar nu pakt het Koreaanse merkenduo goed door. Beiden winnen 0,3 procent. Dat is vooral te danken aan de betaalbare cross-over modellen Hyundai Kona en Kia Stonic. Daarnaast wordt er goed zaken gedaan met de milieuvriendelijke Ioniq lijn (hybride, stekkerhybride en volledig elektrisch) en met de hybride Niro.

Mede door de 5,8 procent lagere verkopen op de thuismarkt heeft Fiat een slechte maand achter de rug. Er moest 0,4 procent marktaandeel worden ingeleverd en dat is relatief fors. Maar ja, dat krijg je als je de modelvernieuwing verwaarloost. Gelukkig scoort dochter Jeep dankzij de nieuwe Compass als een tierelier. Alfa Romeo deed het in maart dankzij 8,6 procent hogere verkopen bovengemiddeld goed, maar het blijft een beetje een marginaal automerk. Dat geldt helemaal voor Lancia (wiens rol is uitgespeeld) en voor Maserati, wiens kans om met de Ghibli, Levante en Quatrroporte een volwaardig premiumalternatief te worden, is mislukt.

Dat de Britten momenteel wat anders aan hun hoofd hebben dan auto’s kopen (Brexit …), zien we terug in het marktaandeel van zowel Jaguar als Land Rover. Mini wist in maart daarentegen wel bescheiden te plussen, dus er moet meer aan de hand zijn. En dat is er ook: de Land Rover Discovery Sport heeft te weinig verleidingskracht en de Jaguar XE is een typisch geval van ‘wedden op het verkeerde paard’: de Britten hadden het geld dat zij in dit model geïnvesteerd hebben beter kunnen stoppen in de ontwikkeling van een derde SUV, de J-Pace.

In het premiumsegment scoort Mercedes momenteel het best. En dat is best knap, zo vlak voor de generatiewisseling bij de belangrijke A klasse. BMW kan daar niet tegenop en Audi dus ook niet. Buiten de landsgrenzen zien we dat Lexus eindelijk 0,4 procent marktaandeel te pakken heeft. Dat kan met de UX er bij (een C segment cross-over) makkelijk 0,5 à 0,6 procent worden. Volvo kan reeds in de vorm van de XC40 een dergelijk model bieden. En dat vertaalt zich in 2,0 procent marktaandeel in maart. Misschien is dat ook de redding voor Maserati: een kleinere en goedkopere SUV waarbij een niet optimale bouwkwaliteit sneller door de vingers wordt gezien dan bij de duurdere modellen van het merk …

Comments are closed.