Ford Kuga onderuit in crashtest

0

Een slechte score bij een botsproef kan fatale gevolgen hebben voor de verkoopkansen van een automodel op de markt. En de lat wordt steeds hoger gelegd. Zo scoorde de Fiat Punto bij zijn introductie heel behoorlijk qua veiligheid, maar bij de meest recente had EuroNCAP geen enkele ster over voor de crashbestendigheid van deze Italiaan. Het gevolg is dat de consument er nu met een grote boog omheen loopt: vorige maand waren er slechts 46 registraties versus 1.138 voor zijn segmentgenoot Ford Fiesta.

Toch heeft ook het Amerikaanse automerk een probleem. Het Amerikaanse IIHS (International Institute for Highway Safety) voerde een frontale botsing uit met een beperkte overlap van 25 cm; een situatie die in de praktijk vaak voorkomt. In de Ford Kuga ben je dan je leven niet zeker. Vindt de overlapbotsing aan de passagierskant plaats, dan blijkt de gordijnairbag niet geactiveerd te worden. Ook dringt de bodemstructuur wel 10 cm de voetruimte van de voorpassagier binnen.

Ook de Mitsubishi ASX had een soortgelijk gordijnairbag probleem, maar bij deze SUV bleef de bodemstructuur keurig in takt. En de segmentgenoten BMW X1, de Jeep Compass en de Mitsubishi Outlander wisten de crashtest probleemloos te doorstaan en de voorpassagier zo te vrijwaren van letsel.

Het IIHS laat in een reactie weten dat autofabrikanten moeten zorgen voor veiligheid onder alle omstandigheden en niet louter in een gecontroleerde testomgeving (de overlaptest vindt normaliter alleen aan bestuurderszijde plaats, red.). Het instituut drukt met name Ford op het hart drukken om de botsbestendigheid van de Kuga te verbeteren. Hoewel het IIHS anders dan EuroNCAP niet met sterren werkt, kan het jongste crashresultaat namelijk als onvoldoende worden bestempeld.

Comments are closed.