In detail: de nieuwe Lexus ES

0

Lexus heeft de nieuwe ES voorgesteld. Voor deze E segment sedan is een mondiale verkooprol weggelegd: hij zal niet alleen in Noord Amerika, China en Japan verkocht gaan worden, maar ook in Europa. Bij ons vervangt hij de GS.

Met name in de Verenigde Staten is de ES een begrip. De eerste generatie dateert van 1989, het jaar dat Lexus als het premiumalternatief van Toyota voor Audi, BMW en Mercedes werd gelanceerd. Ondertussen zijn de Amerikanen toen aan de 7de generatie. Die beleeft gelijktijdig zijn publieksdebuut in Californië en Peking. Bij ons vervangt hij zoals gezegd de GS, want die heeft in Europa nooit kunnen opboksen tegen zijn rechtstreekse concurrenten Audi A6, BMW 5-serie en Mercedes E klasse. In de Verenigde Staten kon de 6de generatie van de ES dat wel, getuige de 51.398 exemplaren die daar vorig jaar over de toonbank gingen. Daarmee was het ruimschoots de best verkopende sedan van Lexus. Ter vergelijking: de IS trok 26.482 klanten en voor de GS wisten de 7.773 keer een handtekening onder een koopcontract te krijgen.

De nieuwe ES (4,96 x 1,87 x 1,45 meter) ziet er uit zoals je van een nieuwe Lexus verwacht. Oftewel: het design kenmerkt zich door een hoop scherpe lijnen en een merkkarakteristieke Spindle grille die aan het masker van Darth Vader doet denken. Die stijlkeuze is omstreden, maar Lexus houdt eraan vast. De ES wordt, net als de andere Lexus modellen, ook leverbaar als F-Sport Line, met specifieke bumpers, velgen en spoilers. De grille is opgebouwd uit zwart gaas en dus moet je het zonder de verticale spijlen stellen. Elke ES beschikt standaard over slimme LED koplampen met 2 niveaus die zich automatisch aan de lichtbehoefte van het moment aanpassen en vermijden dat tegenliggers worden verblind. De ES wordt leverbaar in 12 kleuren, waarvan Sapphire Blue en F White zijn voorbehouden aan de F-Sport Line uitvoering.


Aan de binnenzijde is het ook voorspelbaarheid troef. Dit betekent dat aan de rechterzijde van het instrumentarium à la de LC een knop zit waarmee de rij modus geselecteerd kan worden. Op de middentunnel zit dat ellendige (want gebruiksonvriendelijke) Remote Touch pad. Verder wordt de ES koper getrakteerd op een geheel digitaal instrumentarium (inclusief een 8 inch groot display) en optioneel een 12,3 inch centraal geplaatst touch screen. Het interieur kan worden afgewerkt met bamboe, Japans Shimamoku hout en op de F-Sport Line speciale Hadori bekleding met 3D-effect. Voor akoestisch genot zorgt de optionele Mark Levinson PurePlay geluidsinstallatie met 17 op schouderniveau geplaatste luidsprekers.

Onder de kap zit geen in lengterichting geplaatste motor meer die (standaard) de achterwielen aandrijft à la de GS, maar een dwars gemonteerde krachtbron. Daarmee worden de voorwielen aangedreven. In het geval van de voor Europa bestemde uitvoering is er sprake van elektrische assistentie. Hybride techniek dus, waarbij de typeaanduiding ‘300h’ is en een 4 cilinder 2,5 liter benzinemotor ((van het Atkinson Cycle type) als basisunit fungeert. Het gecombineerde vermogen bedraagt dan 218 pk en het accupakket ligt onder de achterbank. Ook wat dit betreft is de ES dus een echte Lexus.

Een minder hoog Lexus gehalte heeft het platform van de ES. Dat is afgeleid van de TGNA bodemplaat van de Toyota modellen Prius en C-HR. Lexus noemt het platform zelf GA-K (Global Architecture-K). Van de Prius en C-HR weten we dat het om een stijve bodemplaat gaat, maar tegenwoordig voor E segment auto’s gebruikelijke opties als de adaptieve luchtvering zijn niet mogelijk. Wel pakt Lexus op het gebied van actieve veiligheid goed uit met nieuwe features zoals Pre-Collision System (PCS) voetgangers/fietsers herkenning in het donker en een actieve rijstrookassistent. Die worden in pakketvorm aangeboden onder de naam Lexus Safety System+ en omvat tevens adaptieve cruisecontrole en verkeersborden herkenning.

De genoemde voorwielaandrijving is niet nieuw voor de ES. Dat had hij bij zijn debuut in 1989 al. Want feitelijk is de ES afgeleid van de Toyota modellen Camry en Avalon. Voorwielaandrijving hoeft geen nadeel te zijn in het E segment want Audi en Volvo doen er goede zaken mee. De eerder genoemde F-Sport Line uitvoering beschikt over Adaptive Variable Suspension, een extra Sport+ modus voor het Drive Mode Select systeem (waarmee je de gaspedaalrespons, het schakelgedrag van de automaat en de hardheid van de schokdempers kan programmeren) en een, zij het artificiële, sportievere klank. Deze ES is voorzien van 19 inch lichtmetalen velgen De overige uitvoeringen moeten het doen met 17 of 18 inch exemplaren. In vergelijking met de GS is de ES langer (8 centimeter) en breder (3 centimeter). De wielbasis is 2,87 meter. Lexus belooft een torsiestijfheid die overeenkomt met die van de LC en LS.

De ES arriveert in het 4de kwartaal bij de Nederlandse Lexus dealers in de showrooms. Net als de andere hybride modellen van het merk hoeft het accupakket niet via het stopcontact opgeladen te worden. Lexus geeft een gemiddeld verbruik op van 4,7 liter per 100 km. Dat is een voorlopige theoretische waarde, want de ES moet nog gehomologeerd worden. Maar het komt neer op een CO2-uitstoot van 109 gram/km en dat is een keurige waarde. Ter vergelijking: de Volvo S90, een directe concurrent, zit als T4 of T5 op een emissiewaarde van respectievelijk 153 en 152 gram. De prijzen van de ES worden in juli bekend gemaakt.

Comments are closed.