MG heeft op de Auto China in Beijing aan het grote publiek de conceptstudie X-Motion gepresenteerd. Het showmodel is een voorbode van een groter model SUV. Daarnaast toont de X-Motion Concept volgens het (tegenwoordig) Chinese merk (samen met de vorig jaar gepresenteerde E-Motion; tweede foto) welke designrichting MG de komende jaren in wil slaan. De productieversie zal waarschijnlijk later dit jaar worden gepresenteerd.

De X-Motion is een typisch geval van ‘nieuwe wijn in een oude zak’ want onderhuids is er veel techniek te vinden van de Roewe RX8. Dit merk behoort eveneens tot het SAIC Motors concern. Op zijn beurt is de genoemde Roewe RX8 genetisch verwant aan het laatste Rover model, de 75. Kenners weten nu dat er sprake is van een 20 jaar oud ontwerp …

De letter ‘X’ in de modelnaam heeft volgens MG overigens helemaal niks te maken met ‘Cross’ en is dus geen verwijzing naar ‘cross-over’. Nee, met deze typeaanduiding willen de Chinezen de eindeloze (‘x’) mogelijkheden illustreren waarop autoconsumenten zich kunnen identificeren met het ontwerp. In het design van MG stylingchef Xu Dengtao zien we overigens niet alleen elementen terug van de E-Motion (een elektrische sportwagen), maar met name van schuin achter bekeken ook van de Renault Kadjar.

De Roewe RX8 wordt aangedreven door een 2,0 liter turbobenzinemotor die goed is voor 225 pk en 350 Nm. Vermoedelijk gaat de X-Motion, die 5 zitplaatsen heeft, geleverd worden met dezelfde krachtbron. Er zijn ook plannen voor geëlektrificeerde uitvoeringen. Voorwielaandrijving is standaard, maar wie bijbetaalt kan tractie rondom krijgen. Verder zal de X-Motion geleverd worden met assistentiesystemen als adaptieve cruisecontrole.

De nieuwe SUV van MG komt boven de modellen ZS en GS in het gamma van het merk. Mogelijk gaat de X-Motion geassembleerd worden in Groot-Brittannë heeft, waar het SAIC Motors concern in Longbridge (de voormalige thuisbasis van Austin) nog steeds een fabriek(je) heeft. Veel verkoopsucces heeft het door Chinezen gerunde MG overigens niet. Veel Britten hebben al gegeten en gedronken zodra zij zien welke (plastic)materialen er voor het interieur gebruikt zijn.

Dengtao belooft dat 90 procent van het design van de conceptstudie terug zal keren bij de productieversie. Met name de hoekige voorzijde wil hij intact laten. Of de MG ook verkocht gaat worden op het vasteland van Europa is nog niet duidelijk. Met alle respect voor de arbeid van Dengtao, het design van de X-Motion is vermoedelijk niet onderscheidend genoeg om weer een voet tussen de deur te krijgen in onze marktregio. En denkend aan Alpine: kan MG niet veel beter proberen een comeback te maken met een sportwagen? De eerder in dit artikel genoemde E-Motion conceptstudie maakt veel meer indruk. Het gerucht gaat dat die elektrische sportwagen in 2020 in de showrooms arriveert …

