Nieuwstelex

0

+++ BMW staat eenzaam bovenaan een Amerikaanse lijst van terugroep quota ofwel het aantal in een jaar teruggeroepen auto’s in een percentage van het aantal in dat jaar op kenteken gezette voertuigen. Het premiummerk uit München staat daarbij op 588 procent, op ruime afstand van Mazda (407 procent) en Mitsubishi (405 procent). Hyundai komt daar weer een stuk achter met 324 procent terwijl Volkswagen net een paar punten onder de 300 procent blijft. Ook Mercedes staat met 287 procent nog ruim in de top10. Het Centre for Automotive Management (CAM) legt uit dat de percentages ver boven de 100 uit kunnen komen omdat ook, en zelfs vaker, oudere modellen worden teruggeroepen. Uit de lijst komt duidelijk naar voren dat de Duitse autofabrikanten hun vermaarde kwaliteitsimago nu echt wel kwijt zijn, concludeert Die Welt in een kritisch artikel. “De terugroep cijfers van BMW zijn zelfs voor Amerikaanse begrippen buitengewoon hoog”. Dat lijkt een terechte opmerking, want het gemiddelde terugroep quotum op de lijst van het CAM ligt op 147 procent. +++

+++ De Duitse Bondskanselier Angela Merkel is tegen hardware aanpassingen bij DIESEL modellen. Zij vindt het aanbrengen van een betere katalysator te duur. In Duitsland wordt al enige tijd gediscussieerd of oude, vervuilende dieselmodellen genoeg hebben aan een software update om ze aan de emissie-eisen te laten voldoen, of dat een aanpassing van de hardware nodig is. Dan gaat het bijvoorbeeld om het plaatsen van een SCR katalysator. Maar Merkel laat weten terughoudend te zijn bij het dwingen van autofabrikanten om hardware aanpassingen door te voeren. “De opbrengsten en kosten van een maatregel moeten in verhouding staan”, stelt zij. Merkel gelooft dat bij het huidige beleid over 3 jaar nog maar in 10 Duitse steden te hoge niveaus van stikstofoxiden worden gemeten. Nu is dat het geval in 70 steden. Tegelijkertijd pleiten (andere) leden van de regering Merkel om deze hardware aanpassingen wél verplicht te stellen. De overheid zou dan een groot deel van de kosten (circa 15 miljard euro) op zich moeten te nemen. Autofabrikanten zouden (alleen voor de Duitse markt) 5 miljard euro moeten bijdragen. Tot nog toe hebben zij dat geweigerd. In februari oordeelde een Duits rechter dat steden gerechtigd zijn om dieselmodellen uit de emissieklasse Euro4 en Euro5 (bouwjaar tot september 2014) te verbieden in het stadscentrum. Maar de regering Merkel wil er alles aan doen om die lokale dieselverboden te voorkomen. Ondertussen leiden de dreigende afsluitingen van stadscentra tot fors lagere occasionprijzen en een sterk gedaalde verkoop van nieuwe diesels. In Duitsland was de verkoop volgens het KBA (de Duitse RDW) in maart een kwart lager dan het jaar ervoor. +++

+++ China is voor Nederland een interessante handelspartner als het aankomt op EMISSIELOOS vervoer. Het land zet stevig in op slimme en mobiele mobiliteit, zo zegt staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat. “Ik ervaar grote interesse in de manier waarop we in Nederland inzetten op slimme en groene mobiliteit, want ook voor China is dat noodzakelijk. Hun wegen zijn vol en de luchtkwaliteit is vaak beneden peil. Daarom zetten ook de Chinezen vol in op emissieloos vervoer en zijn ze erg benieuwd naar onze oplossingen”, stelt Van Veldhoven. Volgens de staatssecretaris kunnen Nederlandse bedrijven op hun beurt leren van China, waar alles groot aangepakt wordt. Zo openen Chinese autofabrikanten fabrieken waar alleen maar elektrische auto’s gemaakt worden. In Nederland moeten in 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos zijn. +++

+++ Een poging van FIAT CHRYSLER Automobiles (FCA) om rechtszaken wegens sjoemelen met Jeep Grand Cherokee en Dodge Ram auto’s in de kiem te smoren, is gestrand. Een federale rechter in San Francisco heeft bepaald dat zo’n 150.000 eigenaren van dat soort modellen mogen doorgaan met hun vordering om schadevergoeding te krijgen van FCA omdat er sjoemelsoftware in hun auto’s is toegepast, zo bericht Automobiel Management. Fiat Chrysler zou nu ook een enorm bedrag aan claims aan haar broek kunnen krijgen, net als Volkswagen dat in de VS alles bij elkaar 24,5 miljard dollar kwijt is aan de sjoemeldiesel affaire. Het advocatenkantoor dat de zaken tegen FCA leidt is ook nog steeds bezig met soortgelijke claims tegen Ford en General Motors. Ook lopen er nog zaken tegen de Duitse toeleverancier Robert Bosch vanwege haar betrokkenheid in het schandaal rond Volkswagen. +++

+++ HYUNDAI designchef Luc Donckerwolke wil de modellen van het merk een sterkere uiterlijke persoonlijkheid geven. De verandering van ontwerpfilosofie wordt tegen het einde zichtbaar. Dat diverse huidige modellen van Hyundai nogal op elkaar lijken, is vooral op de thuismarkt een probleem, waar het merk samen met Kia een marktaandeel heeft van meer dan 65 procent. Dat maakt het verkeersbeeld nogal eentonig. Het uniforme familiegezicht gaat dus overboord, om plaats te maken voor een stijl die beantwoordt aan de specifieke verwachtingen van de klanten in dat segment. Donckerwolke stelt overigens dat voor Genesis, het premiummerk van Hyundai, precies de tegenovergestelde aanpak nodig is. Dit label is nog amper bekend en heeft een veel beperkter productievolume. Dat vereist volgens hem een uniform design met uitwisselbare componenten. +++

+++ Niet eerder werden er zoveel gebruikte auto’s via IMPORT naar ons land gehaald. Dat blijkt uit cijfers van VWE Automotive. In het eerste kwartaal van dit jaar zijn 61.530 gebruikte auto’s geïmporteerd; een toename van maar liefst 25 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2017. Opvallend gegeven: niet eerder werden in het eerste kwartaal meer dan 50.000 gebruikte auto’s naar ons land gehaald. Het is voor het eerst dat er meer auto’s geïmporteerd werden dan geëxporteerd. De import van occasions zit overigens al even in de lift. In heel 2017 werden met 197.726 exemplaren 17,5 procent meer gebruikte personenauto’s geïmporteerd dan in 2016. In dit jaar kwamen 168.300 exemplaren onze kant op. De 10 populairste importmodellen van het eerste kwartaal van dit jaar zijn achtereenvolgens: de Volkswagen Polo (2.943 registraties, marktaandeel 4,8 procent), de Volkswagen Golf (2.794 en 4,5 procent), de Opel Corsa (1.170 en 1,9 procent), de Toyota Yaris (1.138 en 1,8 procent), de Nissan Qashqai (1.079 en 1,8 procent), de Renault Captur (1.011 en 1,6 procent), de Ford Fiesta (987 en 1,6 procent), de Toyota Aygo (974 en 1,6 procent), de BMW 1-serie (799 en 1,3 procent) en de Fiat 500 (774 en 1,3 procent). +++

+++ Autointernationaal.nl berichtte al eerder dat het aandeel diesels in de verkoopmix van JAGUAR LAND ROVER erg hoog is. De onzekerheid over de toekomst van dit brandstoftype is merkbaar in de verkoopaantallen die het merkenduo realiseert. In het op 31 maart jl. beëindigde fiscale jaar van het bedrijf verkochten Jaguar en Land Rover 614.309 auto’s. Dat komt neer op een bescheiden groei met 1,7 procent. In de eerste 3 maanden van dit jaar, namen de verkoopcijfers zelfs iets af. Jaguar Land Rover wijdt dit aan de grote onzekerheid van klanten over de dieselmotor. Jaguar verkocht in de afgelopen 12 maanden 174.560 auto’s, terwijl er tegelijkertijd 439.749 exemplaren van Land Rover over de toonbank gingen. De groei werd vooral gerealiseerd door de Range Rover Velar en de Discovery. Groei was er vooral buiten Europa, onder meer in China en Noord-Amerika. De verkopen in Europa namen met 5,3 procent af. Vooral in Groot-Brittannië verkeert de automarkt vanwege de Brexit door zwaar weer. +++

+++ LEXUS is gestopt met de levering van de GS. Op de autotentoonstelling van Beijing zal op 25 april de opvolger worden gepresenteerd: de ES. Dit modeltype bestaat al langer en is feitelijk een opgedirkte Toyota Camry. Tot nu toe werd de ES niet in Europa verkocht, maar dat gaat veranderen nu de GS geen directe opvolger krijgt. De nieuwe editie staat op een verlengde versie van het TNGA platform dat moederbedrijf Toyota gebruikt voor onder andere de C-HR en Prius. De ES wordt uiteraard leverbaar met een hybride aandrijflijn. +++

+++ PORSCHE heeft in het eerste kwartaal van het jaar, onder meer door de aantrekkende economische omstandigheden, meer auto’s verkocht dan een jaar eerder. Wereldwijd nam de verkoop met 6 procent toe tot meer dan 63.000 stuks, zo maakte het ‘super premium’ merk van Volkswagen bekend. De Verenigde Staten was de belangrijkste groeimarkt voor Porsche, dat aan de overkant van de Atlantische Oceaan een tiende meer auto’s verkocht. Wat modellen betreft, waren de Panamera, onder meer door de stekkerhybride uitvoeringen, en de welbekende 911 de grootste aanjagers voor hogere verkoopcijfers. Porsche verwacht dat de stijging dit jaar verder doorzet, aldus verkoopdirecteur Detlev von Platen. Het merk heeft volgens hem mondiaal een marktaandeel van 0,3 procent. Daarmee voldoet het merk aan zijn doelstelling ‘exclusief’ te blijven. +++

+++ Autoconcerns met meerdere merken geven vaak de eindverantwoordelijkheid voor bepaalde ontwikkelingsprojecten aan één van deze familieleden. Zo is SEAT binnen de Volkswagen Groep aangewezen tot specialist op het gebied van aardgastechnologie (CNG). Merkchef Luca de Meo is er van overtuigd dat aardgas en groengas een groot potentieel hebben voor de auto-industrie. Hij gaat zelfs zover door te stellen dat CNG niet alleen een duurzaam en winstgevend alternatief is voor traditionele brandstoffen, maar zelfs voor elektrische voertuigen. De technologie bestaat al, zodat grote extra investering niet nodig zijn. Ook kan CNG snel een eenvoudig door de consument worden getankt. De distributiekosten liggen niet hoger dan bij benzine en diesel en dat maakt CNG tot een realistisch alternatief voor de lange termijn. Seat levert op dit moment de Mii, Leon en Ibiza in varianten op aardgas met zogenaamde TGI motoren. De Arona volgt nog dit jaar. In Nederland kan al op 150 plaatsen aardgas wordt getankt. +++

+++ SMART stopt in 2020 met de verkoop van modellen met een verbrandingsmotor in Europa. Vorig jaar werd de switch naar ‘volledig elektrisch’ al in de Verenigde Staten gemaakt. Europa volgt dus in 2020. Dan worden de uitvoeringen van de Fortwo en Forfour met benzinemotor volledig uit het gamma worden gebannen en zal het stadsautomerk van Daimler enkel nog elektrische modellen aanbieden. Hopelijk krijgen de Electric Drive uitvoeringen van de Fortwo en Forfour voor die tijd nog wel een upgrade, want een batterij van 17,6 kWh en een theoretische actieradius van 160 kilometer is vandaag de dag onvoldoende om autoconsumenten te verleiden. Ook zal Smart wat aan de productietijd moeten doen want in het verleden werd er veel geklaagd over de levertijd van de Electric Drive uitvoeringen. +++

+++ TOYOTA heeft in Europa een goed eerste kwartaal gedraaid. In januari t/m maart verkocht de fabrikant 4 procent meer auto’s dan in dezelfde periode vorig jaar. De teller kwam uit op 280.300 exemplaren. Het marktaandeel van Toyota (en Lexus) nam daarmee met 0,1 procentpunt toe tot 5,1 procent. Toyota zelf verkocht 261.700 auto’s in Europa, waarvan er 113.100 stuks een hybride waren. De overige 18.600 stuks waren van Lexus. Bij dit merk kozen 12.400 klanten voor een hybride. In West Europa was 53 procent van alle verkochte Toyota’s in het eerste kwartaal een hybride. Bij Lexus ligt dat percentage zelfs op 98 procent. Succesnummers bij Toyota zijn de Yaris (65.400 verkopen), de C-HR (36.500) en de Auris (33.800 stuks). Bij Lexus waren de NX (7.900 bestellingen), de RX (3.900) en de CT (2.400) de populairste modellen. +++

Comments are closed.