Nieuwstelex

0

+++ DIESEL heeft volgens auto toeleverancier Bosch de toekomst en is allerminst ten dode opgeschreven. Het bedrijf heeft een nieuwe technologie voor dergelijke motoren ontwikkeld. Die zouden dankzij kunstmatige intelligentie voor een fractie van de wettelijk toegestane uitstoot zorgen. Het nieuwe systeem heeft al een ‘record’ van 13 milligram uitgestoten stikstofoxide per kilometer behaald. In druk stadsverkeer zou de uitstoot 40 milligram per kilometer zijn. De huidige wettelijke bovengrens ligt in Europa op 168 milligram per kilometer. Bosch wil met nieuwe technologie tegenwicht bieden aan kritiek op vervuiling door diesels. Die kritiek zwol flink aan toen in 2015 grootschalig gesjoemel met dieselauto’s van Volkswagen aan het licht kwam. Bosch speelde daar zelf een grote rol in, door de autofabrikant software te leveren die uitstootwaarden kunstmatig laag hield. Vorig jaar trof het bedrijf een schikking met Amerikaanse bezitters van deze sjoemeldiesels die een rechtszaak hadden aangespannen. Bosch heeft de reservering voor de kosten van het afwikkelen van claims met betrekking tot dieselschandaal met 100 miljoen verhoogd tot 1,2 miljard euro. Als gevolg van de sjoemeldiesel affaire zijn de verkoopcijfers van diesels in Europa in de afgelopen maanden letterlijk ingestort. Bosch beweert nu het imago van oliegestookte motoren weer te kunnen oppoetsen. Dat denkt zij te kunnen doen door de EGR klep te verbeteren (uitlaatgasrecirculatie om de hoeveelheid onverbrande brandstoffen te verminderen). De uitlaatgassen zouden tot meer dan 200 graden worden verhit om de EGR klep efficiënter te maken. Maar in de stad (bij lage toerentallen) is het bijna onmogelijk voor de gassen om dergelijke temperaturen te halen. Bosch denkt de temperatuurverliezen te kunnen beperken door de EGR klep zo dicht mogelijk bij de motor te plaatsen. Daardoor kan het onderdeel langer op 200 graden worden gehouden. Toch wedt Bosch niet op één paard. Het bedrijf meldt ook “onder hoogspanning” te werken aan de doorbraak van elektrisch rijden. In 2017 won Bosch 20 contracten om elektrische aandrijfsystemen, ter waarde van 4 miljard euro, te produceren. Het bedrijf verwacht vanaf 2020 een massale vraag naar elektrische auto’s en wil daarbij marktleider zijn. +++

+++ FIAT heeft de ontwikkeling van de volgende generatie Panda op de spaarbrander gezet. Het was de bedoeling dat het nieuwe model volgend jaar in de showrooms zou arriveren, maar concerntopman Sergio Marchionne is tot de slotsom gekomen dat er in Europa amper geld verdiend kan worden aan een A segment auto. Hij zegt toe dat er op 1 juni, als er een bijeenkomst is met aandeelhouders, duidelijkheid zal komen over het lot van de Panda. Als het ontwerp voor de opvolger wordt afgeserveerd, dan zal Fiat waarschijnlijk een aangepaste versie van de Braziliaanse Argo in Europa op de markt brengen. Dat is qua formaat eigenlijk een B segment auto, maar zal prijstechnisch à la de Dacia Sandero en de Ford Ka+ een klasse lager opereren. De huidige Panda stamt uit 2011. Sindsdien zijn er meer dan 1 miljoen exemplaren verkocht. Dat is amper meer dan 50 procent van het productievolume van de tweede generatie Panda, waarvan er tussen 2003 en 2012 precies 2.168.491 stuks werden gemaakt. Qua verkopen gaat er niets boven het origineel. Die trok liefst 4,5 miljoen klanten, al had Fiat daar wel 23 jaar voor nodig. +++

+++ FORD gaat de komende jaren nog meer besparen. Het Amerikaanse autoconcern voert zijn besparingsdoelen met miljarden op tot 25,5 miljard dollar in 2022. Volgens financieel topman Bob Shanks ligt ”alles op tafel om Ford te repareren”. Daarbij wees hij op andere investeringen, samenwerkingsverbanden en het vertrekken uit markten of stopzetten van producten. Op de Noord Amerikaanse markt stopt Ford in ieder geval al met het investeren in een nieuwe generatie sedans, zo kondigde het aan. Hiermee bevestigt het bedrijf eerdere berichtgeving van Autointernationaal.nl dat er voor de Fusion / Mondeo geen opvolger komt. In oktober hanteerde Ford nog een besparingsdoel van 14 miljard dollar in 2022. In het eerste kwartaal had Ford baat bij een lager belastingniveau. Dat compenseerde de flink gestegen uitgaven van het concern, met name als gevolg van hogere grondstofprijzen. De winst kwam uit op ruim 1,7 miljard dollar. De omzet steeg met 7 procent tot 42 miljard dollar. Ford geeft aan dat in 2020 het portfolio in Noord-Amerika voor bijna 90 procent zal bestaan uit pick-ups, SUV modellen en bedrijfswagens. In die overige 10 procent zit (onder andere de Mustang). Op de Noord Amerikaanse markt is voor de nieuwe Focus een bijrol weggelegd. Die zal niet meer lokaal worden gebouwd, maar vanuit China worden geïmporteerd. Het gaat daarbij enkel om de Active terreinlook versie. Ford stopt ook met de (Grand) C-Max, S-Max en Galaxy. Eerder werd al bekend dat de B-Max zou worden gesaneerd. Ford werkt aan een 7-persoons SUV model die straks het gemis van de Grand C-Max, S-Max en Galaxy goed moet maken. Verder gaat het bedrijf door met de EcoSport, de Escape / Kuga, de Edge, de Explorer en de grote Expedition. In 2019 arriveert de nieuwe Bronco in de showrooms. Met deze terreinwagenachtige SUV wil Ford de Jeep Wrangler gaan beconcurreren. In het pick-up segment wil het bedrijf haar marktpositie (verder) versterken door naast de iconische F-150 ook de relatief compacte Ranger in stelling te brengen. De opgeschroefde besparingen van Ford zijn nodig om Ford weer in fatsoenlijk vaarwater te krijgen. Mocht alles volgens plan verlopen, dan zal de autofabrikant al in 2020 een vrij gezonde winstmarge van 8 procent kunnen realiseren. Ford neemt met haar aangescherpte beleid duidelijk afstand van de filosofie om wereldwijd dezelfde modellen te verkopen. Dat werd in 2007 door de toenmalige topman Alan Mulally bestempeld om de autofabrikant weer financieel gezond te krijgen. Op de korte termijn werd daarmee veel geld bespaard, maar goedkoop bleek uiteindelijk duurkoop te zijn. Zo was de primair voor Brazilië en India ontwikkelde Ecosport in Europa aanvankelijk een grote flop. Pas vele facelifts later trekken de verkopen enigszins aan. Daarnaast is de Ka+ (eveneens een voor ‘opkomende economieën’ ontworpen model) duidelijk niet de auto waar de A segment consument om vraagt. +++

+++ JAGUAR gaat 20.000 exemplaren van de elektrische I-Pace leveren aan Waymo, de divisie van Google’s moederbedrijf Alphabet dat zich bezig houdt met autonoom rijden. De deal is op papier zeker 1,3 miljard euro waard. Jaguar gaat de I-Pace leveren in een uitvoering die optimaal is afgestemd voor autonome rij technologie. Het gros van de exemplaren zal in 2020 worden afgeleverd. De I-Pace wordt in Oostenrijk voor Jaguar gebouwd door assemblagespecialist Magna Steyr. Hoewel autonoom rijden even in de foute hoek zit na het dodelijke ongeval met een zelfrijdende Volvo in Tempe gaan de ontwikkelingen wel gewoon door, zo blijkt uit de aankondiging van CEO Ralf Speth van Jaguar Land Rover: “Om smart mobility verder te ontwikkelen hebben we deskundige partners voor de lange termijn nodig. Door de krachten te verenigen met Waymo, pionieren we bij het vooruit schuiven van wat er technologisch mogelijk is. Iedereen wil baanbrekende technologie ontwikkelingen, maar dat is in werkelijkheid vrijwel onmogelijk. Bedrijven kunnen dit niet op zichzelf. Doorbraken creëer je alleen door samenwerken tussen bedrijven, overheden en autoriteiten”. +++

+++ Wie zich door Europa verplaatst met een elektrische auto, heeft onderweg snelle LAADPALEN nodig. Ionity zou daarom hard kunnen toeslaan op de Europese markt.De joint venture, die de autofabrikanten Audi, BMW, Daimler, Ford, Porsche en Volkswagen samenbrengt, gaat er een aantal partners bij krijgen. Ionity wil marktleider worden in Europa door in 2020 een netwerk van 400 snelladers met een vermogen van tot 350 kW operationeel te hebben. De bedoeling is om met behulp van plaatselijke elektriciteitsaanbieders op lange termijn om de 120 kilometer zo’n snelle laadmogelijkheid aan te bieden langs Europa’s snelwegen. Ionity zou nu in gesprek zijn met Volvo, Jaguar Land Rover, PSA en zelfs Tesla om zijn klantenbestand uit te breiden. Voor eigenaren van een Model S of Model X is er wel het probleem dat Ionity gebruik maakt van de CCS standaard, die niet compatibel is met de auto’s van de Amerikaanse autobouwer. Er wordt momenteel onderhandeld om dit probleem op te lossen, waardoor de joint venture er een machtige partner bij krijgt. +++

+++ Veiligheidsinstituut EuroNCAP heeft de Nissan LEAF aan zijn botsproeven onderworpen. Hoewel de criteria voor 2018 zijn aangescherpt, wist de elektrische middenklasser toch het maximum van 5 sterren te behalen. De Leaf is de eerste auto die de nieuwe EuroNCAP botsproeven ondergaat volgens de strengere normen van 2018. De Nissan slaagde met vlag en wimpel. De Europese instantie let nu ook op de detectie van voetgangers en fietsers en heeft nieuwe ongevalscenario’s ontwikkeld; met andere voertuigen en met zwakke weggebruikers. Ondanks de strengere normen slaagde de Leaf erin om de maximumscore te behalen. De Japanner won veel punten met zijn autonome remfunctie. Daardoor kreeg hij 71 procent voor het onderdeel rij hulpsystemen. Ook voor de bescherming van zwakke weggebruikers (bij een aanrijding) kreeg hij 71 procent, naast 86 procent voor de veiligheid van kinderen aan boord en 93 procent voor de bescherming van volwassen inzittenden. +++

+++ MERCEDES maakt haar E klasse nóg intelligenter. Vanaf juni arriveren exemplaren van de Sedan en Estate bij de dealers die gebruik maken van de jongste technologische innovaties die voor de S klasse zijn ontwikkeld. Mercedes spreekt over een meer efficiënte afstelling voor zijn Distance Assist Distronic en Active Steering Assist. Die passen zich automatisch aan bij het naderen van bochten, rotondes en andere kruispunten zodat ze nog een stapje dichter bij autonoom rijden komen. De bedieningsknoppen voor beide systemen worden voortaan geïntegreerd in het stuurwiel zodat ze zich intuïtiever laten bedienen. Ook het infomediasysteem wordt aangepakt bij deze update en krijgt bijvoorbeeld standaard een Dual Mode. Dat betekent dat je binnenkomende oproepen van 2 verschillende telefoons tegelijk kan beantwoorden. Dat lijkt mij eerlijk gezegd verwarrend in de praktijk, maar personen die zichzelf belangrijk en onmisbaar vinden, kunnen daar anders over denken. Ook het motorenpalet wordt gemoderniseerd. Zo komt er een AMG E53 4Matic met de milde hybride aandrijflijn op basis van de 6 cilinder lijnmotor en 435 pk. Die vervangt de E43 4Matic. Het vermogen van de E 400d stijgt tot 340 pk. +++

+++ NISSAN wil in 2022 minimaal 1 miljoen elektrische auto’s per jaar verkopen. Dat betekent voor de markten Japan en Europa een afzetaandeel van 40 procent. Om de verkoopdoelstelling te halen, zullen er naast de succesvolle Leaf 8 nieuwe volledig elektrische modellen ontwikkeld worden. Ook dochtermerk Infiniti komt met een aantal nieuwe elektrische auto’s op de markt. Nissan gaat in China elektrische auto’s onder andere merknamen verkopen; dit omdat de overheid dat eist. Japan krijgt een elektrische miniauto. Dat alles staat in het strategische plan Move van Nissan voor de middellange termijn. Naast elektrificatie gaat het Japanse bedrijf zich ook nog meer bezig houden met autonoom rijden. In dat kader worden 20 modellen op even zo veel markten uitgerust met de daarvoor benodigde technologie. Tenslotte moeten alle auto’s van Nissan, Infiniti en Datsun in 2022 beschikken over 100 procent connectiviteit. De Chief Planning Officer van Nissan, Philippe Klein, laat aan Automobiel Management weten: “Onze producten en technologiestrategie is er op gericht om Nissan te positioneren naar een leidende rol in de auto, technologie en business evolutie. Alle plannen moeten er uiteindelijk toe leiden dat Nissan de omzet de komende 5 jaar met 30 procent kan opvoeren en daarbij dan een operationele marge van 8 procent kan behalen”. +++

+++ Jim Keller, het hoofd van de afdeling die TESLA ’s Autopilot ontwikkelt, is opgestapt. Autopilot is het systeem waarmee de elektrische auto’s van Tesla deels zelfstandig kunnen rijden. De techniek ligt onder een vergrootglas door een dodelijk ongeluk in Californië waarbij het systeem ingeschakeld was. Keller werkte 2 jaar bij Tesla en had sinds vorig jaar zomer de leiding over Autopilot. Pete Bannon volgt hem op als ontwikkelaar van de hardware voor Autopilot. Hij werkt al 2 jaar voor Tesla en was daarvoor verantwoordelijk voor de ontwikkeling van chips bij technologie bedrijf Apple. De leiding over de softwaretak van Autopilot gaat naar Andrej Karpathy. Karpathy was sinds vorig jaar de baas over onder meer kunstmatige intelligentie en de manier waarop het Autopilot systeem de camerabeelden verwerkt. Voordat hij bij Tesla aan de slag ging, werkte Keller voor chipmaker AMD. Hij wil zich nu weer gaan richten op het ontwikkelen van computerchips. Hiervoor zal worden samengewerkt met chipgigant Intel. +++

+++ TOYOTA komt met een volledig elektrische uitvoering van de C-HR. Die is primair voor China bestemd en zal in 2020 aldaar in de showrooms arriveren. Toyota wil de komende 2 jaar 10 nieuwe (deels)elektrische modellen in het Aziatische land op de markt brengen. De importeur laat weten dat er officieel nog niets bekend is over een komst van de volledig emissieloze C-HR naar Europa, maar voegt daar wel aan toe dat dit niet betekent dat de cross-over niet komt. De grote belangstelling voor de Hyundai Kona Electric duidt op een enorm marktpotentieel voor een dergelijke auto, dus Toyota zou wel gek zijn als zij de C-HR met louter batterijtechniek bij ons zou aanbieden. Hoe eerder hoe beter, maar de fabrikant wil wachten tot de zogeheten Solid State accu’s productierijp zijn. Dat is naar verwachting pas in 2020 het geval. De deels elektrische auto’s die Toyota daarvoor in China op de markt brengt, zijn stekkerhybride modellen. Onder andere de Corolla zal hiervoor worden aangepast. +++

+++ Auto’s worden steeds veiliger, mits de VEILIGHEIDSSYSTEMEN gebruikt worden. “Er zijn mensen die zo erg schrikken wanneer het stuur begint te trillen zodra ze uit hun rijbaan gaan, dat ze vervolgens het systeem uitzetten”, stelt Cees Boutens van de RAI Vereniging. Dat is zonde want volgens Boutens kan goed gebruik van de veiligheidssystemen 5 á 10 verkeersdoden per jaar schelen. +++

+++ VOLKSWAGEN heeft in het afgelopen kwartaal meer voertuigen verkocht en daarmee zijn omzet verder verhoogd. De Duitse autogigant ondervond wel wat tegenwind door negatieve wisselkoerseffecten. In de eerste 3 maanden van het jaar werd een recordaantal van bijna 2,7 miljoen voertuigen verkocht. Dat is een stijging van ruim 6 procent ten opzichte van een jaar eerder. De omzet steeg met 3,6 procent tot 58,2 miljard euro. De winst zakte van 3,37 miljard euro naar 3,3 miljard euro. Eerder deze maand nam Herbert Diess het stokje als topman over van Matthias Müller. Müller trad kort nadat bekend was geworden dat het bedrijf op grote schaal met uitlaatgaswaarden fraudeerde aan. Dit schandaal kostte Volkswagen de afgelopen jaren al miljarden euro’s en de gevolgen zijn nog merkbaar. Diess werd deze week nog op het matje geroepen door leden van het Amerikaanse congres, omdat Volkswagen mogelijk nog steeds regels overtreedt. Om zichzelf een groener imago aan te meten, wordt er nu fors geïnvesteerd in modellen met elektrische ondersteuning. Dat begint bij de volgende generatie Golf, die een boordspanning van 48 volt krijgt. Daarmee is het toepassen van een mild hybride systeem eenvoudiger. Volkswagen hoopt op deze manier hoopt een efficiëntieslag te maken. Door de 48 volt hulp kan de auto zijn motor niet alleen probleemloos uitschakelen bij stilstand (terwijl bijvoorbeeld de airconditioning blijft functioneren), maar bijvoorbeeld ook als er wordt uitgerold. Bovendien helpt de starter/generator bij de eerste meters met accelereren. Alles bij elkaar kan er volgens Volkswagen op deze manier circa 0,3 liter brandstof per 100 km worden bespaard. Na de Golf volgt de rest van het gamma, want op termijn moet zoals gezegd vrijwel elke Volkswagen over een vorm van elektrificatie beschikken. Modellen met louter een verbrandingsmotor verdwijnen. Een elektrische starter/generator zal in de toekomst altijd standaard zijn, met uitzondering van de auto’s die over een volledig elektrische aandrijflijn beschikken (het ID subgamma). Zowel de volgende generatie Golf als de eerste ID (die Neo gaat heten) komt in 2019 op de markt. +++

Comments are closed.