Stap terug: Lexus ES

0

In het premiumsegment speelt Lexus in Europa een marginale rol. Hoe komt dat? Blieven wij de luxeproducten van de Toyota dochter niet? Er is vermoedelijk een andere oorzaak: het eigenzinnige modellenbeleid van Lexus.

Om te beginnen is het design niet ieders kopje thee. Alleen de LC is een écht mooie auto. Maar bij modellen als de NX en RX ontbreekt de harmonie. En dat geldt misschien ook wel voor de CT. De RC is bovenal bochtig, terwijl de IS juist wel wat meer uitstraling zou kunnen gebruiken. De nieuwe LS oogt vlot, maar gooit zijn eigen glazen in doordat de bediening van het infomedia systeem via het touch pad een crime is. Eigenlijk was er op de GS het minst aan te merken. Maar juist dat model verdwijnt nu.

Het had zo mooi kunnen zijn: een nieuwe editie van de GS op basis van het GA-L platform (Global Architecture – Luxury) van de LC en LS. Met een iets kortere wielbasis dan bij zijn grote broer heb je dan op papier een prachtige, kloeke sportsedan. Maar niets van dat alles: Lexus vervangt de GS door de ES. Dit modeltype is elders in de wereld al langer verkrijgbaar en is feitelijk een opgedirkte Toyota Camry en Avalon. De nieuwe ES krijgt (dus) niet het GA-L platform maar het modulaire TNGA onderstel van Toyota, dat ook gebruikt wordt voor de C-HR, de Prius en de jongste Auris. Hoezo premium?

De nieuwe opzet betekent dat de opvolger van de GS geen achterwielaandrijving heeft maar dat vermogen en koppel richting de voorwielen gaan (al zal tractie rondom tegen meerprijs mogelijk zijn). De ES is daarmee eerder een concurrent voor de Audi A6 en Volvo S90 dan voor de BMW 5-serie, Cadillac CTS, Jaguar XF en Mercedes E-klasse. Natuurlijk zal hybride mechaniek bij de ES niet ontbreken, al gaat het daarbij om de bekende receptuur die minder modern is dan die van Audi (48V ondersteuning) en Volvo (via de stekker oplaadbare batterijen).

Lexus zal op 25 april de nieuwe ES in China officieel voorstellen. Dat dit Aziatische land de primeur krijgt, is geen toeval. In China is men dol op extra veel beenruimte achterin en dat wordt waarschijnlijk het belangrijkste verkoopargument van de nieuwe ES. Achterpassagiers hebben in de C-HR en Prius al niet veel te klagen dus een XL versie van het TGNA onderstel moet een balzaak opleveren. Leuk, maar dan kan je in Europa net zo goed voor de Ford Mondeo, Opel Insignia of Skoda Superb kiezen. Hoezo premium?

Als de opvolger van de GS geen recht heeft op achterwielaandrijving, wat is dan het lot van de IS? Vermoedelijk wordt die transformeert tot een veredelde Corolla. Niet echt het ideale recept om indruk te maken tussen de Giulia, 3-serie, ATS, XE en C klasse.

Reageren is niet mogelijk.